Friday, November 4, 2011

Exam ku exam mu jua

Salam ‘alaik


Baru berpeluang nak menulis n3 baru. Minggu yang sibuk, dengan assignment segala bagai dan examinations. And Alhamdulillah, it was done for part one. Meaning to say that I have 2 more exams after the mid break. So, cutiku bukan cutimu. Hahaha. Kerana cutiku adalah milikku untuk menyiapkan segala bagai tugasan yang dititipkan untukku. Hehehe.

Okey, talking about exams, it was annoyed. Kenapa? Saya pun tak tahu. Contoh dalam kelas boleh difahami tetapi masuk exam soalan jadi unexpected. Oh lecturer ku sayang, may I have your inspiring comments about the question given. Because I faced a bit challenging on how to answer that kind of questions. Hohoho.

Saya menyedari yang semester ni yang kalau boleh air mata ni laju je nak keluar. ALLAH, banyaknya dugaan. Belum masuk final year lagi. Dan saya persoalkan how people pursue their masters, PhD? Allah, hebat! Dan yang paling dekat adalah lecturer2 saya, mereka semua lepasan overseas. Mereka ni tengok soalan maths tu kira macam gigit kacang je. Hehehe.

Programming. Ye saya adalah seorang insan yang tidak meyukai programming. Kalau boleh kira guna kalkulator saya lagi sanggup tapi jangan melibatkan programming. Habis kalau macam tu nak kira apa.setakat iteration sampai 4 boleh la. Kalau sampai 20, 30, mana mau cari? Nak tak nak programming is the best way to solve the question that needs complicated solution. Buat, I hate programming. T___T

contoh sekarang adalah c++ tu. haduih, tensen. tak suka c++. macam mana nak exam nanti tak tau la. anybody can explain c++ very well untuk saya? hehehe.

suatu hari saya membawa dell berdarah ke computer lab untuk c++. bawak laptop padahal sebelum ni tak pernah bawak. masa buat latihan, c++ saya tidak boleh "run and compile" yang mana maksudnya saya punya coding salah. hee! dan lecturer kesayangan kata "merah ni mesti banyak salah."

cumel je kata2 tu. hahahaha. sikit pon tak kisah sebab saya memang tak paham benda alah c++ ni. huhuhu.


Komen saya untuk exam yang pertama.

Exam saya yang pertama adalah Computational Mathematics. 6 soalan untk dijawab dalam masa 1 ½ hours. Owh, jika dilihat macam cukup masa. Tapi sebenarnya tak cukup. Comp maths ni kalau nak tulis jwapan kena tulis semua nombor kat calculator tu. Kalau 10 digit pon 10 digit la. Kalau 10 digit kuasa 3 sekalipun. Pembezaan dan pengamiran sekalipun. Eheh, kedngaran begitu cumel “pengamiran dan pembezaan.”

Ye, saya sempat menjawab semua soalan, dengan tangan laju2 menekan kalkulator. Tapi yang sedihnya tak sempat nak semak balik. Dan yang paling mneyedihkan saya sempat detect salah saya dalam differentiation, tapi masa tu dah habis masa. ALLAH, tak tau nak cakap macam mana. Redha je.


Cakap pasal exam kat dunia ni memang tak akan habis. Markah exam yang ada naik turunnya. Usaha yang ada banyak sikitnya. gred yang ada tinggi rendahnya. Tapi bagaimana “exam” kat sana kelak?

Kita nak exam sekarang.

“We’ll have our mid-term exam before the break. Can you suggest the date?”

“Ok, our mid-term exam will be on ……the question will cover until today’s lecture.”

Dan saya pernah lalui ini. “We’ll have open book exam for our midterm exam.”

Dan ini “our mid-term exam today will be postponed to next week.”

Cuba kita bayangkan exam kat sana kelak. Kita tak tahu bila kita akan ditanya. Kita tak tahu bila kita akan disoal. Kita tak tahu soalan apakah yang bakal ditanya. Semuanya jauh beza dengan exam di dunia yang sedang kita lalui sekarang. yang kalau dilihat semua dah ada depan mata.

Dan sebenarnya setiap hari kita dalam keadaan exam. exam yang macam mana tu? exam melawan hawa nafsu. lulus ke gagal? tepuk dada tanya iman. :)

itu saja untuk kali ni. luahan orang yang tak dapat jawab exam sangat la ibaratnya T____T

exam ku exam mu jua tu gempak je. hehehe. tapi markahku bukan markahmu. ^^



nota 1 : mid term exam kali ni tak tau mana yang boleh score. usaha dah usaha. sekarang tawakkal pada ALLAH. DIA yang tahu apa yang terbaik untuk saya.

nota 2 : takutnya nak exam c++ T___T

nota 3 : Selamat Hari Raya Aidiladha untuk semua. sama2 kita imbas kembali pengorbanan Nabi Ismail dan Nabi Ibrahim.

"orang yang berjaya adalah orang yang sanggup berkorban apa sahaja untuk mencapai redha ALLAH."

"Maka tatkala anak itu sampai (pada umur sanggup) berusaha bersama-sama Ibrahim, Ibrahim berkata: Hai anakku sesungguhnya aku melihat dalam mimpi bahawa aku menyembelihmu. Maka fikirkanlah apa pendapatmu!' Ia menjawab: 'Hai bapakku, kerjakanlah apa yang diperintahkan kepadamu: Insya Allah kamu akan mendapatiku termasuk orang-orang yang sabar.'"
(As-Shaffat: 102)


sejauh mana pengorbanan kita setakat ini?



doakan kejayaan saya ^^



2 comments:

Nadiah Sidek said...

good luck in exam! moga Allah permudahkan menjawab setiap soalan :)

ni emel akak: umm_syuhada@yahoo.com

hasnisyakila said...

amin!


tqvm kak nadiah...^^

Blogger templates

About this blog

"Ya Allah bukakanlah pendengaran hatiku untuk mengingatiMu,kurniakanlah bagiku ketaatan kepadaMu dan ketaatan pada RasulMu serta beramal dengan kitabMu"....

Blogger news

Lilypie Angel and Memorial tickers

peringatan...~

sesaat matamu berkedip ingatlah ALLAH sedetik jantungmu berdegup ingatlah ALLAH sehalus budimu ditabur ingatlah ALLAH sekilas hatimu ditaut ingatlah ALLAH