Tuesday, October 25, 2011

takutkan ALLAH? belajar bersungguh-sungguh

salam 'alaik



suka saya untuk berkongsi ini dengan sahabat-sahabat sekalian. saya ambil daripada perkonsian sahabat di FB group batch kami. bila baca je terasa macam makan bertan-tan cili yang paling pedas di abad ini. kena atas batang hidung sendiri.

dan anda pula bagaimana. kalau baca tu terasa macam di langgar bulldozer yang dimuatkan dengan berbuah-buah lori kayu balak kat atasnya, jangan risau, kerana itu tandanya anda tahu apa yang berlaku ke atas diri anda.



A story to ponder

Sekadar teringat akan bicara Ibrahim Jawarneh.

Satu hari, semasa keputusan imtihan awwal (peperiksaan pertama) bagi maddah (pelajaran) Fiqh Ibadat 2 keluar, ramai pelajar mendapat markah yang rendah. Oh, pembetulan. Ramai pelajar yang mendapat markah yang teramat-amat rendah.

Maka pensyarah yang mengajar, Sheikh Dr Ibrahim Jawarneh melenting di dalam kelas.

Satu ayat dia yang paling tidak boleh saya lupa adalah:

“Antum allaziina la yakhafuunallah!”

Atau dalam bahasa melayunya: “Kamu adalah orang-orang yang tidak takutkan Allah!”

Ayat itu keluar, atas sebab markah peperiksaan kami yang rendah pada hari itu.

Apa kaitan tidak takutkan Allah, dengan markah rendah dalam peperiksaan?

Ada pelajar arab marah dengan ‘tuduhan’ itu. Apa kaitan markah peperiksaan, dengan keimanan kepada Allah? Tidak takutkan Allah adalah tuduhan yang berat sebenarnya.

Tetapi Dr Ibrahim Jawarneh tetap dengan kata-katanya.

“Pelajaran kamu semua adalah amanah. Kamu bermain-main dalam pelajaran kamu. Sebab itu kamu dapat markah yang rendah!”

Maka ada pelajar arab yang lain berkata: “Soalan kau yang susah sangat!”

Dr Ibrahim Jawarneh berkata: “Soalan yang mana? Tunjukkan pada aku!”

Bila pelajar arab itu menunjuk, maka Dr Ibrahim Jawarneh membuka kitab dan menunjukkan jawapan. “Bukankah jawapannya di sini? Apa yang susahnya? Apakah kamu tidak membaca buku dengan baik?” Pelajar itu diam.

Seorang pelajar lagi berkata: “Kau ajar, kami tak faham. Uslub kau susah!”

Dr Ibrahim Jawarneh berkata: “Apakah kau pernah datang ke bilik aku dan suruh aku terangkan semula apa yang kau tidak faham? Tidak pernah bukan?” Pelajar itu diam.

Ada pelajar berkata: “Yang soalan ini kau tidak ajar pun!”

Dr Ibrahim Jawarneh menjawab: “Benarkah? Atau kau yang ponteng kelas pada hari itu?”

Pelajar itu diam.

Akhirnya Dr Ibrahim Jawarneh berkata: “Kamu semua, bermain-main dalam pelajaran kamu. Kamu tidak menuntut ilmu dengan serius. Ini adalah amanah! Kamu semua adalah orang-orang yang tidak takutkan Allah!”

Dan tiada siapa lagi yang bersuara.

Penutup: Kalau kamu takutkan Allah, kamu studi sungguh-sungguh.



ALLAH, ALLAH, ALLAH, terasa. memang terasa. sangat. teruknya saya. semua yang disebutkan oleh guru dalam kisah di atas ada benarnya. sama macam situasi yang saya hadapi sekarang, yang kalau boleh nak teriak kuat2 bahawasanya saya tak paham. ALLAH!

ye belajar juga adalah satu amanah. amanah yang sangat besar nilainya. amanah yang sangat bernilai untuk kita sebagai khalifah di muka bumi ini. kalau tanpa agama manusia akan binasa, dan kalau tanpa ilmu manusia akan buta. buta yang macam mana tu? buta ilmu pengetahuan. kalau tanpa ilmu macam mana kita nak beramal? macam mana kita nak berdakwah? macam mana kita nak menjadi da'ie madu' sekalipun.

susah macam mana pun tak ada orang di dunia ni tak fikir pasal belajar. tak kisah belajar ilmu apa sekalipun yang tak bertentangan dengan agama dan bermanfaat untuk diri sendiri dan orang sekeliling.

Rasulullah SAW pernah bersabda "tuntutlah ilmu dari buaian sehinggalah ke liang lahad."



jadi sahabat-sahabat sekkalian, bersama-sama kita muhasabah diri sebagai seorang pelajar dan seorang hamba-NYA. sebanyak mana kita mengingati ALLAH sebagai mana kita mengingati formula. cukupkah ibadah kita kepada DIA sebagaimana kita hantar assigment on the dateline. sebanyak mana kita berjaga malam untuk study jika dibandingkan dengan berjaga malam untuk tahajud.

ALLAH. kerasnya hati hamba-MU ini. Astaghfirullah. Astaghfirullah. Astaghfirullah.



nota 1 : hari ni, air mata saya tumpah bila tengok markah quiz. ALLAH. apa yang DIA nak tunjukkan pada saya. saya redha jika itu yang terbaik untuk saya.

"dan sesungguhnya DIA lah yang menjadikan orang tertawa dan menangis." (An-Najm:43)

nota 2: mid term examination sudah hampir. semoga ALLAH permudahkan. saya tak tau mana nak score semester ni. ALLAH!

"dan bahawasanya manusia hanya memperoleh apa yang diusahakannya dan usahanya itu akan diperlihatkan kepdanya kelak." (An-Najm:39-40)

nota 3: ALLAH pencipta kita. DIA lah yang menciptakan setiap yang ada di muka bumi ini. ilmu itu hak ALLAH, kepandaian itu hak DIA, kefahaman itu milik ALLAH.

takutkan ALLAH, maka belajarlah bersungguh-sungguh kerana DIA, kerana setiap ilmu yang kita pelajari milikNYA ynag mutlak. bila-bila masa sahaja ALLAH boleh tarik balik ilmu pengetahun kita, bila-bila masa sahaja ALLAH mengembalikan kita kefahaman dalam menuntut ilmu.


berdoalah, moga-moga DIA menetapkan hati kita, untuk memohon ilmu yang bermanfaat. Berdoalah semoga DIA mengeluarkan kita daripada kegelapan waham dan memuliakan kita dengan cahaya kefahaman dan membukakan hati kita dengan ilmu pengetahuan serta mempermudahkan kita untuk mermujahadah di medan menuntut ilmu ini. INSYA-ALLAH!


ALLAH is the only one who knows the best for me. YOU created me. YOU are the best mastermind. SUBHANALLAH, ALHAMDULILLAH, ALLAHU AKBAR.
please forgive all my bad deeds, oh ALLAH you are the most forgiven.

"ya tuhanku, lapangkanlah dadaku, dan mudahkanlah untukku urusanku, dan lepaskanlah kekakuan dari lidahku."



wallhua'lam

4 comments:

Nadzipah said...

ALLAH. ALLAH. ALLAH.
Serius rasa macam kena lanyak dengan bulldozer yang bawak kayu balak bertan-tan tu...huhu..

Jazakillah atas perkongsian yang amat-amat bermakna ini..

Semoga kita sama-sama mengambil iktibar dari kisah ini dan belajar bersungguh-sungguh kerana takutkan ALLAH. Ameen. Ameen. Ameen.

Bittaufiq wannajah fil imtihan ya ukhti khalilati. Don't ever give up. Berusaha dan kemudian bertawakallah hanya pada-NYA. Mintalah hanya pada-NYA.
(Peringatan untuk diri sendiri jugak)

hasnisyakila said...

sangat2 terasa. sungguh tak tipu.


afwan ya ukhti...sampaikan walaupun satu ayat.

insya-allah....all the best and turn to HIM...

sama-sama kiat bermuhasabah...sejauh mana balacenya kita study dengan ibadah kepada ALLAH!

sedihnya fikir pasal bealjar ni T_______T

himawari said...

kila, all the best exam n study..
btol la blaja tu satu amanah kan?
berd pon still x paham bnde yg tgh blaja ni..ikt je ckp sensei tp xtau ape bnde pon..emm, kene blaja sungguh2 ni..jzkk ats ingatan ini :)

hasnisyakila said...

berd: afwan ya ukhti...semoga dengan sedikit peringatan ni kita dapat memperbaiki diri kita... insya-Allah.


good luck jugak kat sana....caiyok 4final year...u can do it!

gambatte!^^

Blogger templates

About this blog

"Ya Allah bukakanlah pendengaran hatiku untuk mengingatiMu,kurniakanlah bagiku ketaatan kepadaMu dan ketaatan pada RasulMu serta beramal dengan kitabMu"....

Blogger news

Lilypie Angel and Memorial tickers

Cheeky Quotes

peringatan...~

sesaat matamu berkedip ingatlah ALLAH sedetik jantungmu berdegup ingatlah ALLAH sehalus budimu ditabur ingatlah ALLAH sekilas hatimu ditaut ingatlah ALLAH