Tuesday, December 29, 2009

Tiga tahap hati

Assalamualaikum wbt...post kali ni kita berbicara mengenai hati...

Imam al-Ghazali ada membuat perincian SOAL HATI dengan tiga pembahagian iaitu mengikut tahap ketetapan dan kemantapan, kebaikan dan kejahatan atau peralihan kepada satu daripadanya.ada tiga tahap ahti mengikut beliau...:-

1- Hati yang dibangunkan dengan binaan takwa, dibersihkan daripada akhlak yang keji dan tercela, lalu terisilah di dalam hati ini lintasan dan saranan kebaikan daripada khazanah alam ghaib atau simpanan alam malaikat.

Dengan daya penglihatan terbukalah kepada daya akal mengenai sudut kebaikannya, yang memutuskan ia adalah sesuatu mesti dilakukan. Begitulah daya akal (syarie) ini menggalak, mendorong dan menyerunya supaya melakukannya.

Malaikat akan meninjau ke dalam hati ini, didapatinya baik dan subur, bersih dengan sifat ketakwaan dan bersinar dengan cahaya ilmu. Malaikat mendapati hati ini layak untuk tempat penurunan.

Ketika itu, hati dibantu dengan tentera yang tidak dapat dilihat oleh mata dan sentiasa ditunjuk ke arah kebaikan dan sentiasa tertarik dari satu kepada kebaikan yang berterusan dan saling bersambungan.

Bantuan ini tidak terputus sama ada dalam bentuk saranan, galakan dan dorongan kepada kebaikan atau dirintiskan kepadanya laluan, lorong atau jalan kemudahan dan kelapangan. Allah mengisyaratkan dalam surah al-Lail, maksudnya:

"Apa yang ada padanya ke jalan kebaikan dan bertakwa. Serta ia mengakui dengan yakin akan perkara yang baik. Maka sesungguhnya Kami akan memberikannya kemudahan untuk mendapat kesenangan (syurga)." (al-Lail:5-7)

Hati sedemikian adalah hati yang pelitanya menyinarkan cahaya dari 'misykat rububiyah' sehingga tidak ada suatu terlindung padanya dan tidak terpengaruh oleh tipu daya syaitan, bahkan tidak akan mempedulikannya.

Selepas bersih daripada sifat tercela membinasakan, hati ini segera terhias indah dengan sifat terpuji yang menyelamatkan seperti syukur, sabar, takut dan pengharapan, zuhud, mahabbah, reda, rindu, tawakal, tafakkur dan muhasabah.

Hati inilah diterima dan dihadapkan Allah ke atasnya iaitu hati muthmainnah yang dimaksudkan oleh firman Allah bermaksud: "Iaitu orang yang beriman dan tenteram hati mereka dengan zikrullah. Ketahuilah! dengan zikrullah itu, tenang tenteramlah hati manusia." (ar-Ra'd)

2- Hati yang kecewa dan terbuang, dipenuhi hawa nafsu, dikotori dengan akhlak buruk dan tercela, terdedah dan terbuka luas kepada pintu syaitan dan tertutup dari pintu malaikat.

Punca kejahatannya ialah bermula daripada lintasan hawa nafsu ke dalam hati dan membisikkan dengan kejahatan, lalu hati merujuk kepada hakim akal untuk mendapatkan nasihatnya.

Tetapi akal sudah biasa menjadi khadam yang sentiasa patuh kepada hawa nafsu, sentiasa mencari helah dan tipu muslihat bagi membantu hawa nafsu, sehingga akal dikuasai nafsu, lalu hati menerima setiap kemahuan hawa nafsu yang menjadikan kekotoran semakin tebal, karat dan kegelapannya kerana semakin lemah daya akal dari mengawal dan mempertahankan.

Ketika itu, syaitan mengambil peranan untuk memperkuatkan penguasaan hawa nafsu ke atas hati melalui tugasnya.

Dengan sebab itu, semakin lemahlah daya imannya dengan janji Allah yang baik dan jahat, semakin malap cahaya keyakinannya kepada hakikat hidup akhirat, kerana asap debu gelap daripada hawa nafsu menutupi hati sehingga menutup sinar cahayanya.

Sementara akal sudah menjadi seperti mata yang terkena asap, tidak mampu lagi untuk melihat dengan baik.

Demikianlah kesan penguasaan keinginan hawa nafsu kepada hati, sehingga hati tidak lagi berdaya untuk menggunakan fikiran dan membuat pertimbangan.

Jika cuba disedarkan oleh seorang yang ikhlas atau diterangkan jalan yang benar, ia sudah menjadi buta dan tuli. Yang bergelora adalah keinginan hawa nafsunya, lalu lahirlah pelbagai maksiat.

Hati yang demikian diisyaratkan Allah dalam firman-Nya bermaksud: "Adakah engkau nampakkah orang yang menjadikan hawa nafsunya sebagai tuhannya? Maka dapatkah engkau menjadi pengawas yang menjaganya?

Atau adakah engkau menyangka bahawa kebanyakan mereka mendengar atau memahami, Mereka hanya seperti binatang ternak, bahkan lebih sesat lagi." (al-Furqaan: 43-44)

3- Hati yang didatangi lintasan hawa nafsu dan membisikkan perlakuan kejahatan tetapi segera dipintas lintasan iman dan mengajaknya supaya melakukan kebaikan.

Ketika itu dengan keinginannya cuba menolong lintasan kejahatan sehingga semakin kuat tarikan hawa nafsu.

Oleh itu, akal segera menyedarkan kepada kebaikan dan mempertahankan diri daripada serangan hawa nafsu serta menjelaskan sudut keburukannya sehingga diri nafsu itu cenderung kepada nasihat akalnya.

Tetapi syaitan tidak melepaskan peluang untuk memberikan bantuan terakhir menentang akal, sehingga lintasan dan saranan hawa menjadi semakin kuat.

Demikian hati menjadi rebutan berterusan antara dua daya tarikan iaitu tarikan hawa nafsu dengan bantuan syaitan serta tarikan akal dan ketakwaan dengan bantuan malaikat.

Sekiranya sifat yang ada pada hati lebih kepada sifat bahimiyah, sabu'iyah dan syaitaniyah, hati akan dikuasai syaitan, malah cenderung kepada golongan dan puak syaitan yang akan melahirkan pelbagai bentuk maksiat.

Tetapi jika yang ada pada hati itu lebih kepada sifat malaikat, hati tidak akan mendengar rayuan syaitan, bahkan tidak terpengaruh kepada janji syaitan, sebaliknya akan cenderung kepada golongan Allah dan dengan itu akan lahirlah pelbagai ketaatan.

so,kita berada dalam golongan tahap hati yang mana???tepuk dada tanya hati.....wallau a'lamu bissowab...

wassalam....

New little caliph…

Dengan nama Allah yang maha Pemurah lagi maha Penyayang…syukur kepada Allah bertambah lagi keturunan Wan…dapat nephew baru..ehee…yang ni kalau tak silap yang ke-37 selepas Wan junior(Ridhwan)…dan first grandson selepas kematian arwah we(ayah)…congratulation to new mom and dad ,Abe Ja dan Kak Aton…..(dah jadi daddy,ni kena mature sket deh)..haha...25 disember baru2 ni lahirlah seorang lagi cucu ma dan arwah we…dapat baby boy(Christmas baby)…Alhamdulillah…

Baby boy ni dah ada nama pon…papa dia nak letak nama Harith…cadangannya nak suruh tambah Umar…Wan Muhammad Harith Umar….tapi tak diterima…ehehe..panjang sangat…nanti panggilnya sket je…takpe la..simpan untuk anak sedare lain plak….dan the latest one letak nama Wan Muhammad Harith…mendapat persetujuan ramai….


wan muhammad harith....


little harith...

"setiap kelahiran ibarat kain putih...ibubapalah yang mencorakkannya...sama ada menjadi Yahudi,Nasrani atau Majusi"....

Insyaallah weekend ni nak pergi lawat Harith...

Ilalliqak Ma'as Salamah....

Thursday, December 24, 2009

amalan membina peribadi muslim....

assalamualaikum wbt....dah lame rase tak update blog ni...kebelakangan ni agak sibuk...nak kata jadual pack tak juga....tapi sebab subjek sem ni yang buat saya rasa sibuk....huhu...subjek sem ni semuanya tough...kena banyak prepare la...3 subjek membaca dan juga tiga subjek tengok number...a bit scary for me...ouch...

InsyaAllah kali ni nak share amalan membina peribadi muslim...ada 15 semuanya....mudah-mudahan menjadi panduan buat kita semua untyk menjadi muslim yang bukan sahaja cemerlang di dunia bahkan mendapat kebahagiaan di akhirat kelak...InsyaAllah...

15 AMALAN MEMBINA PERIBADI MUSLIM...

1. Sedapat-dapatnya berpuasa setiap hari Isnin dan Khamis

2. Solat 5 waktu tepat pada masanya dan berusaha solat tahajjud serta solat sunat yang lain (Qiamulailil, solat hajat dsb)

3. Kurangkan waktu tidur dan perbanyakkan membaca Al-Quran(Korbankan tdo,ape salahnya kan??ehhe...untuk diri sendiri ni..)

3. Perhatilah dan tepatilah setiap janji anda

4. Banyakkan bersedekah kepada fakir miskin

6. Hindarilah tempat maksiat dan janganlah menganjurkannya

7. Berpakaian secara sederhana

8. Banyakkan melakukan aktiviti sukan untuk kesihatan jasmani

9. Perbanyakkan membaca buku-buku Ilmiah (agama,sains,politik dsb)

10. Pelajarilah pelbagai ilmu yang memanfaatkan

11. Pelajari bahasa arab untuk mempermudahkan kita mendalami dan menghayati pembacaan Al-Quran

12. Sentiasa menghisap (mengingati dan menginsafi) segala amalan perbuatan dan dosa yang telah kita lakukan

13. Sentiasa mensyukuri dengan apa yang kita terima dengan mengucapkan kalimah "Alhamdulillah" sebagai amalan harian

14. Ikutilah setiap perkembangan umat Islam diseluruh pelusuk dunia dan senantiasa mendoakan akan kesejahteraan mereka

15. Jadikan amalan berdoa dan berzikir kepada Allah sebagai perkara rutin dan harian tak kira waktu kerana sesungguhnya Allah amat suka pada hambaNya yang tidak lekang bibirnya untuk menyebut namaNya dan meminta kerahmatanNya .



Semoga kita dapat mendekatkan diri kita kepada Allah dengan amalan ini, insya-Allah.
seseorang itu tidak dapat berubah melainkan dirinya sendiri yang mengubahkannya..."while this door is closing,another door is openig...its our job to go find that door"...mungkin pintu yang tertutup tadi bukan yang terbaik untuk kita...then go to the other door that gives benefit to you...

close your eyes and stare in the dark....(bak kata Joyce and Justin Hitchcock from Cecelia Ahern's book)....
p/s:blh try baca ye...so sweet.....

wassalam.

Friday, December 18, 2009

Ahlan wasahlan ya muharram 1431h….

Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha penyayang….Alhamdulillah bersyukur pada Allah yang telah mengurniakan segala nikmat ke atas hambaNya…sedar tak sedar kita dah masuk tahun baru hijrah dah..rasa cam kejap je…tup2 dah masuk 1431 hijrah…bila sebut hijrah mesti kita teringat kisah Nabi Muhammad SAW dan para sahabt yang berhijrah dari Mekah ke Madinah..
imbas kembali sejarah tersebut yang mana turunnya wahyu yang mengkehendaki hijrah dilakukan..bagaimana keadaan yang dihadapi oleh baginda Rasulullah dan Abu Bakar As Siddiq yang telah dipilih baginda untuk menemaninya berhijrah….macam2 yang berlaku sebelum mereka tiba di Madinah..

Kat bawah ni sebenarnya lirik lagu..hehehe…lagu ni dah lama dah..mase kecik2 dulu…budak2 yang nyanyi..tapi tak ingat la nama kumpulan tu…tak tau la sekarang ni ada lagi tak..huhu….

Ma’al hijrah menyingkap sejarah
Kisah perpindahan Nabi Muhammad
Dari Kota Mekah menuju ke Kota Madinah
Untuk menyelamatkan Islam dari ditindas

Ditengah malam rasul berjalan
Bersama Abu Bakar menjadi teman
Di dalam Gua Thur mereka bersembunyi
Musuh mencarinya tiada berjumpa

Tiba di Madinah disambut dengan meriah
Seluruh mukmin bersyukur dan gembira
Selamatlah Islam dari kekejaman
Terus berkembang membina sebuah empayar

Hijrah Rasul mari renungkan
Ambillah ia menjadi panduan
Agar hidup kita tidak dalam kesesatan
Dalam kita menuju ranjau kehidupan

Hijrah….perubahan yang sentiasa diinginkan oleh setiap insan yang berwawasan untuk mencapai sesuatu yang gemilang dan mencipta satu kejayaan yang gemilang…tuntutan yang memerlukan pengorbanan,kesabaran,ketabahan dan juga niat yang suci dan bersih…..niat ke arah kebaikan…niat membuat sesuatu yang lebih baik…yang dapat mendamaikan kehidupan di dunia dan akhirat…

contohilah kesabaran dan kesungguhan rasulullah dan para sahabat yang berhijrah dari mekah ke madinah untuk menyampaikan kalimah yang suci…yang telah membuat satu peralihan dalam kehidupan dari kejahilan kepada kebenaran…

perubahan yang berlaku dalam kehidupan dari kemunduran kepada kemajuan pon boleh dikatakan hijrah juga.…sebagai contoh Negara Malaysia sendiri lah..Perbandingan sebelum kemerdekaan dengan zaman sekarang…banyak perubahan kan????tapi kalau satu pihak je yang berusaha untuk ke arah kebaikan pon tak jadi jugak….permusuhan tu sudah semestinya dihindari dan bersatu padu mengeratkan kasih sayang untuk mencapai sesuatu perubahan..InsyaAllah..

10 sejarah bulan muharram….:-
"Imam Ghazali menyebut dalam kitabnya Mukasyafatul Qulub bahawa pada tarikh tersebut:

1. Terbunuhnya Sayyidina Hussain (cucu Nabi) di Karbala
2. Diterima Taubat Nabi Adam A.S
3. Dicipta Adam A.S
4. Dimasukkan Adam A.S kedalam syurga
5. Dicipta Arasy, kursi, langit, matahari, bulan, bintang-bintang
6. Dilahirkan Nabi Ibrahim a.s
7. Selamat Nabi Ibrahim daripada api Namrud
8. Selamat Musa dan pengikutnya
9. Lemas Firaun
10. Dilahirkan Nabi Isa a.s
11. Diangkat Nabi Isa ke langit
12. Diangkat Nabi Idris ke langit
13. Mendaratnya kapal Nabi Nuh dengan selamat di atas bukit Judy
14. Nabi Sulaiman diberi kerajaan yang besar
15. Dikeluarkan Nabi Yunus dari perut ikan Nun
16. Nabi Yaakub dapat melihat kembali selepas daripada menjadi buta
17. Dikeluarkan Nabu Yusuf dripada telaga buta
18. Disembuhkan Nabi Ayyub daripada penyakitnya
19. Hujan yang pertama turun dari langit ke bumi


Dari Abu Qatadah Al-Anshari r.a. berkata Rasulullah s.a.w ditanya orang tentang puasa hari arafah (9 Zulhijjah), Jawab baginda : semoga dapat menghapus dosa tahun yang lalu dan yang akan datang". Kemudian Nabi ditanya pula tentang puasa hari Asyura (10 Muharram). Jawab baginda, "Semoga dapat menghapus dosa tahun yang lalu".(sahih Muslim) Dari Ibnu Abbas r.a katanya, : Penduduk Khaibar berpuasa pada hari Asyura dan menjadikannya sebagai hari raya, dimana wanita mereka memakai perhiasan dan pakaian yang indah pada hari itu. Lalu Rasulullah s.a.w bersabda, "Puasalah kamu pada hari itu". (sahih Muslim)...

Salam ma’al hijrah….wassalam….

Wednesday, December 16, 2009

Dari sahabat untuk sahabat..

Salam a’laik…..post ni dituju buat saudari Wan Sufiah…Kak Kufi ni classmate saya masa kat UIA Kuantan,tapi sekarang dia dah berpindah ke UIA Gombak..tukar kos(IRK)…sempatlah satu sem kat Kuantan ni…kenal masa kat CENFOS PJ lagi tapi tak la rapat sangat..masa tu tak banyak satu kelas ngan Kak Sufi..bila mai Kuantan ni satu kelas plak…dan selalu studi sama2…tak lupa juga buat Kak Silah dan Kak Zahid yang kini berada di bumi Mesir…

~KAU SAHABAT KAU TEMAN~

Telah tiba saat waktu kau tinggalkan kami
Kerana takdir yang maha Esa telah menetapkan
Sedih rasanya hati ini mengenangkan kenangan kita di sini
Walaupun sementara waktu kita bersama di bumi IIUM Kuantan
Bersama belajar dan diajar
Kau sahabatku kau teman sejati

Tulus ikhlasmu luhur budimu
Bagai tiada pengganti
Senyum tawamu juga katamu menghiburkan kami
Memori indah kita bersama terus bersemadi
CTS gathering dan gotong royong day
kenangan terakhir kita bersama
Kausahabatku kau teman sejati

Sudah ditakdirkan kita berpisah
Disaat kau masih diperlukan
Sedih rasanya hati ini bila mengenangkan
Kau sahabatku kau teman sejati

Ya Allah kuatkan lah sahabatku dalam menempuh hari2nya
Berinya ketabahan dan kesabaran
Sahabatku akan kuteruskan perjuangan di sini
Walau ku tahu kau tiada disisi

Perjuangan kita masih jauh beribu batu
Selagi roh dijasad hidup diteruskan
Sedih rasa hati ini mengenangkan dikau
Bagai semalam kau bersama kami

Semoga kau sentiasa dirahmati Allah
Diberi kesabaran untuk menimba ilmu Allah
Setangkai doa sentisa untukmu
Kausahabatku kau teman sejati
Semoga persahabatan kita terus berkekalan...
InsyaAllah..

Dan semalam Sue bagi benda yang Kak Sufi suruh bagi kat saya..Kak Sufi bagi baju kurung..tima kasih banyak2 kakakku…semoga Allah sentiasa merahmati mu.."tangan yang memberi lebih baik dari menerima"…semoga kita sama2 berusaha dan buat yang terbaik dalam bidang masing2….InsyaAllah…good luck and all the best…

p/s:free2 datang la sini….lawat cts..hehe…

wassalam.....

Sunday, December 13, 2009

Ahlul bait (keluarga Rasulullah)

Assalamualaikum wbt...sedikit kisah Ahlul Bait Rasulullah SAW...siapakah agak2 anda ahlul bait Rasulullah SAW...Kalau nak tahu boleh la sambung baca...

Sewaktu Rasulullah SAW sedang berbaring di atas kain di kediaman baginda,Fatimah masuk membawa makanan(khazorah-daging yang dipotong kecil2 dan dimasak dengan air dan garam)..baginda terus meminta Fatimah memamggil suaminya,Ali dan 2 anak lelakinya,Hasan dan Husain untuk makan bersama…haa,masa tu lah Jibril turun menyampaikan wahyu
“..sesungguhnya allah bermaksud hendak menghilangkan dosa dari kamu,wahai ahlul bait dan membersihkan kamu sebersih2nya.”(al-ahzab:33)
Lepas tu,tau tak apa yang Rasulullah lakukan ke ats puteri baginda?Rasulullah mengangkat kain yang baginda duduk tadi untuk menutupi tubuh Fatimah,Ali,Hasan dan Husain dan mengangkat tangan untuk berdoa”Ya Allah,mereka inilah ahlul bait dan keluarga terdekatku.hilangkan dari mereka dosa dan bersihkan mereka sebersih2nya.”
Begitu sayangnya rasulullah terhadap puteri baginda itu..Fatimah adalah orang yang cara berbicara nya paling menyerupai Rasulullah…cara Fatimah berjalan mengingatkan orang2 kepada Rasulullah..Fatimah digelar “ibu dari ayahnya sendiri “…Rasulullah memang dah niat nak jodohkan Fatimah dengan Ali tanpa pengetahuan orang lain..Umar dan Abu Bakar pernah datang meminang puteri baginda…baginda menjawab “Fatimah sudah dilamar”…dan berkahwinlah dua insan kesayangan Rasulullah ni..Ali menjual unta miliknya sebagai persediaan kewangan..

Selepas perkahwinan Ali dan Fatimah,Rasulullah membacakan beberapa ayat al-quran sambil mengaduk2 air dengan tangan…beliau memanggil Ali dan memercikkan air ke dada dan kedua tangan Ali serta Fatimah juga..dan baginda berkata “demi Allah,aku bahagia melihat engkau menikah dengan sebaik2nya keluarga yang ku miliki.”

Disebabkan sayangnya Rasulullah kepda puterinya,baginda meminta Fatimah tinggal berdekatan dengan beliau..selepas bersolat di masjid Rasulullah selalunya ke rumah Fatimah dahulu,barulah ke rumah isteri2 baginda.Ali pernah bertanya Rasulullah “siapakah yang lebih engkau cintai…rasulullah menjawab “Fatimah lebih kucintai tetapi engkau lebih berharga”…jelaslah kedua2nya mendapat tempat di hati Rasulullah….

Rasa2 anda semua apakah hadiah Rasulullah sempena perkahwinan puteri baginda?bukan emas bukan permata ya….hanya sehelai selimut yang pendek sampai tak cukup untuk kedua2nya…tapi kalau tengok zaman sekarang memang tak de dah kan…itulah Rasulullah yang bersederhana dalam kehidupannya..

Dalam bahagia ada la jugak gaduh2 kecil kan?begitu juga Fatimah dan Ali…semasa Fatimah dan Ali bertengkar,Rasulullah dengar lalu terus ke rumah mereka dengan wajah sedih…baginda masuk dan berbaring…Fatimah datang berbaring disisi baginda dan Ali berbaring di sisi yang lain..Rasulullah menasihati mereka…lepas tu baginda keluar dengan wajah yang ceria..kerana “aku telah mendamaikan dua orang yang paling kucintai.”

Semasa kelahiran anak sulung Fatimah dan Ali,baginda menamakan cucunya Hasan..Rasulullah memang sayang sangat2 dekat Hasan…semasa baginda menggendong Hasan diats pundaknya,seorang sahabat menegur “wahai ank kecil,betapa mulia orang yang engkau naiki.”rasulullah menjawab “betapa mulia orang yang menaikiku.”untuk pengetahuan semua,tiga orang inilah(Fatimah,Ali dan Hasan) ahlul bait Rasulullah masa tu,diminta oleh baginda untuk umat islam mencintai mereka…”cintai allah atas nikmat yang telah dianugerahkan nya kepada kamu.cintailah aku kerana cinta kamu kepada allah.dan cintailah keluargaku demi cinta kamu kepdaku…

Kelahiran Husain menambahkan lagi kasih sayang baginda terhadap cucu2nya..Rasulullah berkata “dua ank ini adalah cucuku,anak dari puteriku.ya allah,aku sungguh mencintai dua cucuku ini.maka cintailah keduanya dan cintailah orang yang mencintai keduanya..”sayangnya baginda pada Hasan dan Husain sehingga…semasa baginda solat,Hasan selalu mengahampiri baginda.beliau merentang kedua belah kaki agar Hasan dapat lalu..kalau Hasan naik ke atas baginda semasa sujud,beliau akn biarkan hasan turun dahulu barulah bangun dari sujud…bukan itu je kawan2…semasa Rasulullah sedang berkhutbh,Hasan dan Husain datang dengan berjalan dan berceloteh…baginda terus turun dari mimbar dan mendukung kedu2 cucunya…cuba kita bayangkan kejadian seperti tu berlaku pada zaman sekarang…saya pun tak terfikir apa yang akan jadi..semua orang marah kut…

Kalau dibaca dari ats sememang rasulullah begitu mengasihi Fatimah…tapi cinta baginda kepda Fatimah ,Hasan dan Husain tidak mengurangi cinta baginda pada puteri2 yang lain…hati yang luas akan menampung cinta yang besar..cinta Rasulullah ni tidak hanya kepada anak,isteri dan keluarga beliua je….kita sebgai kaum mukminn juga mendapat cinta dari Rasulullah…Alhamdulillah… selawat dan restu Allah untuk junjungan kami Muhammad,nabi yang mulia kepada keluarga baginda dan para sahabat baginda.”

wassalam…

Wednesday, December 9, 2009

Sem baru semangat baru.

Bismillahirrohmanirrohim....
Alhamdulillah kerana diberi kekuatan dan nikmat kesihatan,islam dan iman untuk meneruskan hidup ini...third day of my second semester…syukur,I’m able to come here after spending my time at home with my beloved mum and sisters and also my little nephews and niece,amir, naim dan maisarah…oho….I miss them so much.....

semalam call rumah…tanya khabar..rindu la..biasala.mula2 masuk sem baru.…then amir spoke to his mak su…”sukila,kenapa tinggal amir”..?Oh nooo…unexpected question…speechless…I was stunned…sorry amir….I hang the phone as tears welled in my eyes… (Tambah2 homesick lagi mase tu)…

I’m taking 6 subject for this semester...just like the previous semester….3 subjects from General Core Course (Linear Algebra,Algebra and Calculus 2),1 subject from Kuliyyah Required Courses (Islam and Science) and the rest are University Required Courses (Bahasa Melayu for Science Students and Islam,Knowledge and Civilization)…ouch…I’m finding my new semester a scary challenge….thus, I must put a lot of efforts into my study in this semester..InsyaAllah….

Sem ni pon masih lagi belajar ngan Prof Dr Torla,Dr Jesni and Ustaz Razak...jumpa lagi lecturerku...ehhee..dan ada sorang lagi my new lecturer..Dr Ibrahim Shogar from Sudane who's teaching me Islam and Science...prof torla dan dr jesni awal2 lagi pesan...calculus and linear algebra are a bit difficult subject for this sem...huhu...

”YA ALLAH,Kau permudahkanlah urusan hambaMu ini dalam menerima dan mengamalkan ilmuMu…tenangkanlah fikiranku dan lapangkanlah dadaku untuk menerima ilmuMu…beriku kekuatan untuk terus berusaha tanpa rasa jemu dan malas..wahai tuhanku,aku berlindung padaMu dari rasa sedih dan gelisah,dan aku berlindung padaMu dari kelemahan dan kemalasan,dan aku berlindung kepadaMu dari sikap pengecut dan bakhil,dan aku berlindung padaMu dari cengkaman hutang dan penindasan orang…YA ALLAH,kurniakan ku iman yang sempurna,hati yang khusyuk,ilmu yang berguna,keyakinan yang benar2 mantap…YA ALLAH,kurniakanku cara hidup yang jitu dan unggul,selamat dari mala petaka….kembangkanlah lembayung rahmatMu kapadaku,keluargaku dan sesiapa sahaja yang bersama2ku…wahai tuhan yang paling mudah dan cepat memperkenankan doa hambanya…selawat dan restu ALLAH untuk junjungan kami Muhammad,nabi yang mulia kepada keluarga baginda dan para sahabat baginda”Amin…

Hopefully I’ll do my best 4 this sem…let bygones be bygones…starting a new semester and also a new goal in order to have a good achievement in study…InsyaAllah…don’t let yourself down….work hard and then turn to HIM young lady….ALLAH always be with you ….pray for my success..Man Jadda Wa Jada..

Nice sharing to all of you...Lets have a look...~

~STUDY~

Solat merupakan tiang agama. Solat juga merupakan paksi kejayaan dan teras kehidupan. Manakala study atau menuntut ilmu merupakan senjata kita untuk berhadapan dengan masyarakat yang lebih kompleks dan dunia pendidikan. tetapi, kaedah study yang bagaimanakah penentu kejayaan diri, pengukur kematangan dan nilai intelek seseorang?

Jika diterjemah dan ditafsirkan 'study' mengandungi makna yang tersirat iaitu solat, tawakkal, usaha, doa dan yakin. Jika lima perkara ini sempurna dan syumul, maka Insya-Allah kejayaan berada di genggaman. Berikut merupakan beberapa teknik pembelajaran cemerlang. semoga ianya berguna dan dapat sama sama kita amalkan agar generasi yang bakal menerajui kepimpinan islam akan lahir kelak.... Insya-Allah.


1. Niat (kerana allah swt)

2. Berwuduk - sebelum memulakan study sebagai benteng daripada anasir luar sebagai pendinding, mudah memberi tumpuan

3. Kebersihan diri - mandi menjamin keselesaan

4. Tempat study - meja menghadap kiblat

5. Tertib - belajar berbudayakan peperiksaan 1/2 jam pertama sahaja ilmu akan masuk belajar dengan disipliN, tiada makan dan minum

6. Toma'ninah - berhenti seketika (10 minit)
- hilangkan stress dan mengantuk
- dengan cara mengambil angin dan melihat angin

7. Berjamaah - muslimah mesti ramai
- muslimin mesti sedikit
- tempat tertutup

8. Berdoa - selalu berdoa & tambah usaha untuk subjek tidak diminati
- teruskan usaha untuk subjek yang diminati


~Wassalam~

Monday, December 7, 2009

FADHILAT AL-IKHLAS

Salam alaik...buat renungan sahabat2 sekalian...InsyaAllah..


Bismillah...

Aku berlindung dengan Allah daripada syaitan yang telah dikutuk
oleh Allah..

katakanla wahai Muhammad,(tuhanku)ialah ALLAH yang maha Esa.ALLAH yang menjadi tumpuan sekalian makhluk untuk memohon sebarang hajat.ia tidak beranak dan tidak pula diperanakkan.dan tidak ada sesiapapun yang serupa denganNya.(Surah Al-Ikhlas:1-4)

Bacalah ayat ini sebelum anda lakukan apa sahaja kerana dengan bacaan
ini akan keluarlah iblis dan syaitan yang berada didalam tubuh kita
dan juga di sekeliling kita.

Masuklah rumah dengan kaki kanan dan dengan membaca bismillah.
Berilah salam kepada anggota rumah dan sekiranya tiada orang di rumah
berilah salam kerana malaikat rumah akan menyahut. Amalkanlah bersolat
kerana salam pertama (ianya wajib) yang diucapkan pada akhir solat akan
membantu kita menjawab persoalan kubur. Apabila malaikat memberi salam,
seorang yang jarang bersolat akan sukar tersebut. Tetapi bagi mereka
yang kerap bersolat, amalan daripada salam yang diucap di akhir solat
akan menolongnya menjawab salam malaikat itu.

Rasulullah SAW pernah bertanya sebuah teka-teki kepada umatnya :
Siapakah antara kamu yang dapat khatam Qur'an dalam jangka masa
dua-tiga minit? tiada seorang dari sahabatnya yang menjawab.
Malah Saiyidina Ummar telah mengatakan bahawa ianya mustahil untuk
mengkhatam Qur'an dalam begitu cepat. Kemudiannya Saiyyidina Ali
mengangkat tangannya. Saiyidina Ummar bersuara kepada Saiyidina Ali
bahawa Saiyidina Ali (yang sedang kecil pada waktu itu) tidak tahu
apa yang dikatakannya itu. Lantas Saiyidina Ali membaca surah Al-Ikhlas
tiga kali. Rasulullah SAW menjawab dengan mengatakan bahawa
Saiyidina Ali betul. Ini kerana Rasulullah SAW pernah berkata bahawa
membaca surah Al-Ikhlas ganjarannya sama dengan membaca 10 jus
kitab Al-Quran. Lalu dengan membaca surah Al-Ikhlas sebanyak
tiga kali qatamlah Quran kerana ianya sama dengan membaca 30 jus
Al-Quran.

semoga bermanfaat buat kita semua...InsyaAllah...illaliqak..~

Sunday, December 6, 2009

terlambat post..~~

Aidiladha 2009...

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang...n3 ni sebenarnya agak lambat dipostkan...tapi tak pe la kan...hari ni baru ada masa nak post...

Pertama kali Aidiladha kami tanpa arwah we (ayah)…rase janggal sket..walaupon raye haji ni tak semeriah raye puase..tapi kat rumah ni meriah je…asal semua ade…tahun ni lain sket lah….biase arwah ni bagi duit raye kat anak cucu biar raye haji pon…suka la budak2 ni tok wan diaorang bagi duit raye…ade la gak duit raye…hihi…

Satu perkara yang saye suke ape yang arwah buat masa raye haji….kebiasaannya beliau akan tempah satu atau 2 bahagian daripada haiwan korban(lembu) untuk makan dan sedekah pada sesiapa yang memerlukan…. semua tu bukan beliau yang buat,tapi kami yang kena buat…arwah sedia duit dan tolong tempah je….yang lain beliau akan ajar kami camane nak niat dan bayar…tiap2 tahun orang yang lain2 dapat..saye dah pernah buat last year…seronok plak…kite je muda belia..yang lain sume pak cik dan makcik je…hehe..

Arwah we bagi duit harga satu bahagian dan beliau ajar saye camane nak buat proses pembayaran ngan tuan punya lembu tu…..mase nak buat tu cam tak yakin je…tapi bila dah tau cara rasa cam nak buat lagi je…mase mula2 arwah bagai tau….”tahun ni korban bagi kat Laa…”rasa cam taknak je…tapi buat juga la nak tau camana cara dia…sampai marah2 lagi arwah masa tu…dan saya pon apalagi leleh la….

Dan pergi la tempat sembelih tu…masa tu tak stat lagi…tengah tunggu orang…semua tak kenal…kebetulan tempat tu jauh sket..kat kampong sebelah…bukan tempat sendiri….pastu masa nak start tu ingat la balik apa yang diajar oleh we….pegang tali lembu sambil niat dan lakukan proses pembayaran ngan tuan punya lembu….hehee…nasib baik tak kena kejar lembu…lepas siap bayar,saya punya part dah siap…abg ja plak tunggu nak lapah daging dan bawa balik rumah…

Tahun ni kak ain dan kak ayu punya turn….saya dok rumah je mase raye haji tu….dapat la juga merasa….ehee….tak semua abang2 dan kakak2 balik maser aye tu…ada yang sampai petang..


aidiladha 2009....ni je yang ada pada pagi raya...yang lain beraya kat umah mentua..petang baru sampai umah...

tengah sibuk2 amik gambar,abe long sampai...join kami sekali la...hehhee...


Abe Long(Mohd Firdaus) ni anak kepada sepupu...kecik2 dulu selalu je main same2...main masak2,kejar2...haha...sekarang ni dah besar....rase nye abe long baca kut n3 ni...(jangan marah ye abe long)...sesaje je...dah nak fly pon next year..all the best bro...

setakt itu sahaja untuk kali ini...cewah cam tulis surat plak..ehhe...illalliqak..wassalam..

Friday, December 4, 2009

macam-macam ragam..~

salam 'alaik...

kat rumah...
masa tengok tv...

"ibu,amir nak milo"...
pecah suara muhammad amir mintak milo ngan ibu dia...lapar la kut..tak pn nak tido..hhehee...
bangunlah ummu amir(ibu amir) pegi wat milo...

dan..bukan tu je...

"nak siku ibu"...
"yang sukila punya tak nak?"saya tanya dia...
"tak nak lah...nak yang ibu punya"...

tu la dia wan muhammad amir...umur baru 3 tahun setengah...cakapnya banyak..walaupun ada sikit2 pelat...pantang mintak milo mesti nak siku ibu..orang lain punya tak nak...tak sama kut...kalau tido pon mesti kena pegang siku kalau dia sedar...dok umah tok wan dia memang suka naik tangga...lompat2...juga suka tengk astro ceria...kalau dia dah tengok ceria memamg tak leh tukar lain dah...

kalau tanya...

"mir,tok wan mane?"
"tok wan pegi kerja lah"...

tu je yang dia tahu...amir2...

satu lagi...

"mir,i love u"...
dia jawab...."i bitu"...haha...maksudnya i love u to...pelat sangat...


ni lah dia wan muhammad amir...sangat2 suka dengan alia...kalau alia ada memang dia tak pegang orang lain da...biasalah alia kan cun.ehhee...

ngan adik dia pon kadang buat tak tau je...kalau bli mainan ke semua dia yang punya...yang adik pon jadi amir yang punya..kalau yang dia punya orang lain tak leh sentuh pon...even ibu dan ayahnya...sangat2 suka dengan lori,kereta korek dan seangkatan dengannya...kalau boleh nak buat koleksi...hihi....

kalau adik amir plak,naim tak banyak ragam...cuma selalu je kena buli dek abangnya..huhu..tapi naim cool je..hari tu dia demam..tangah2 malam nangis sekuat2 hati...semua orang bangun...risau kami..dah la tak de orang lelaki...tapi nasib baik kejap je...syukur...



wan muhammad naim...copy and paste of abu amir...(his father)...hihi...kadang2 kuat merajuk...kalau merajuk semua benda yang bagi kat dia,semua dia baling...marah la katakan...kalah orang tua..haha..naim2..

dan sorang lagi...
anak dara kak ti...


ni lah wan nur maisarah nabilah...ahaa..nabilah tu saya yang tambah..hihi..tapi ummu maisarah (mama maisarah)panggil dia sarah je...arwah tok wan dia dulu suh panggil nabilah...maisarah ni tak boleh orang lain pegang..asyik nangis je..kecuali mama dan abahnya lah..

tu lah sedikit sebanyak ragam amir,naim dan maisarah...dua minggu bersama antum sekalian...memang menyeronokkan....wassalam..

Saturday, November 28, 2009

a happy ending...~

Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha mengasihani…

Akhirnya dapat tengok jugak ending Nur Kasih…sangat2 puas hati….dan persoalan terjawab jugak mengenai para pelakonnya..apa akan jadi ngan Nur???apa akan jadi ngan Adam…dah settle da…ehheee…malam tu punya lah excited nak tengok Nur Kasih..sampai berebut ngan anak2 buah…diaorang sibuk nak tgk Ceria….layan kartun je budak2 ni…saya siap bagitau awal2 lagi…”malam ni booking tv 3 ye…Sukila nak tengok Nur Kasih..yang lain tak akan dilayan.”nasib baik tak mengamuk budak2 ni….thanks…hihi….

Bila kita tengok balik kan,banyak pulak pengajaran dari cite tu kan…tak pernah lagi saya rasa begitu excited nak tengok ending cite tu..rasanya sebelum2 ni tak la macam ni…masa tngok cite tu pnuh kat depan tv…rupa2 nya ramai gak peminatnya….ingat saya sorang je…seronok plak..ramai2 tengok tv...

Satu part yang saya suka tengok macam mana hubungan seorang anak dengan ibubapanya…tengok macam mana Aidil menghormati ibubapanya…dan bagaimana layanannya selepas kematian ayahnya…memang sepatutnya seorang ibu mendapat layanan yang baik daripada anak2nya…betapa besarnya jasa seorang ibu pada anaknya…seperti dalam hadis seorang sahabat bertanya Rasulullah,,
”wahai Rasulullah siapakah yang patut aku lebih hormati???ibumu…kemudian?...sahabat bertanya lagi…ibumu…kata Rasulullah…kemudian?bertanya lagi sahabat…ibumu…Kata Rasulullah...kemudian?…ayahmu..”
nak bagitau kat sini bukanlah tak perlu hormati ayah kita kan…tapi Allah mengangkat darjat seorang ibu…dua-dua patut kita hormat kan???dalam Al-Quran pon ada sebut jangan kita sebut walaupun satu perkataan "eh" pada kedua ibubapa kita...sudah semestinya kita mesti menghormati kedua ibubapa kita…Ma Ridhollahu Illa Fii Ridho Il Waalidaini..(tiada redho Allah tanpa redho ibu bapa)….So,hormati dan sayangilah ibibapa kita...dan tak lupa juga... ”Aljannatul Aqdamil Ummahati(syurga itu dibawah telapak kaki ibu)…

SETIAP manusia tidak sunyi daripada melakukan kesilapan, kecuali kalangan nabi dan rasul. Tetapi sebaik-baik manusia ialah mereka yang bertaubat, dengan menyesali atas kesilapannya dan tidak mengulanginya lagi.cam dalam cite tu..kita lihat watak Adam yang mana agak jauh tersasar dari yang sebenarnya…tapi akhirnya timbul penyesalan di hati untuk terus bertaubat dan kembali ke jalan yang benar…Taubat adalah satu keistimewaan bagi umat Islam dan ia seharusnya dimanfaatkan dengan penuh keikhlasan, bukannya disalah guna dengan alasan untuk melakukan seberapa banyak dosa.

"Dan mohonlah ampun kepada Allah, sesungguhnya Ia Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani." (al-Muzammil:20)

Taubat bermaksud kembali daripada keburukan kepada kebaikan dengan beberapa syarat tertentu. Antara syaratnya ialah:
• Meninggalkan maksiat atau perkara dosa yang dilakukan.
• Menyesal atas segala perkara dosa yang dilakukan.
• Berazam tidak akan mengulanginya lagi.
• Mengembalikan hak makhluk yang dizalimi.
• Mengerjakan ibadat fardu yang ditinggalkan selama melakukan dosa.

Orang yang bertaubat sudah tentu mendapat beberapa kelebihan, berbanding mereka yang belum bertaubat. Antara kelebihan itu ialah:
• Dekat diri kepada Allah.
• Takwanya semakin meningkat.
• Mendapat kemuliaan dan anugerah Allah di dalam kehidupan dunia dan akhirat.
• Membersihkan kekotoran di dalam hati.
• Menenangkan jiwa yang resah kerana dosa.
• Menghapuskan tipu daya syaitan yang selama ini memerangkap manusia dengan melakukan perkara dosa.
• Dapat mengekalkan hubungan yang baik sesama manusia.

semoga apa yang kita saksikan mendapat pengajaran untuk kehidupan kita seharian...yang baik dijadikan tauladan yang buruk dijadikan sempadn...insyaallah....semua perkara ada hikmah disebalik kejadiannya...hanya kita yang mampu menilainya...
wassalam...

Tuesday, November 24, 2009

Nabi Ismail Sebagai Qurban

Bismillahirrohmanirrohim....apa khabar sahabat2 sekalian...kejap je kan masa berlalu...dah nak raya haji dah...Alhamdulillah dipanjangkan umur...dan kali ni saya post kan n3 yang ada kaitan dengan raya haji atau pon ada orang panggil raya korban...sebagaimana yang kita tahu kalau sebut pasal korban ni mesti kita teringat kisah Nabi Ibrahim dan anaknya Nabi Ismail yang diperintahkan oleh Allah untuk disembelih...sama2 kita hayati kisah dibawah..InsyaAllah...

Setelah berminggu-minggu berada dalam perjalanan jauh yang memenatkan tibalah pada akhirnya Nabi Ibrahim bersama Ismail dan ibunya di Makkah kota suci dimana Kaabah didirikan dan menjadi pujaan manusia dari seluruh dunia. di tempat di mana Masjidil Haram sekarang berada, berhentilah unta Nabi Ibrahim mengakhiri perjalanannya dan disitulah ia meninggalkan Hajar bersama puteranya dengan hanya dibekali dengan serantang bekal makanan dan minuman sedangkan keadaan sekitarnya tiada tumbuh-tumbuhan, tiada air mengalir, yang terlihat hanyalah batu dan pasir kering . Alangkah sedih dan cemasnya Hajar ketika akan ditinggalkan oleh Ibrahim seorang diri bersama dengan anaknya yang masih kecil di tempat yang sunyi senyap dari segala-galanya kecuali batu gunung dan pasir. Ia seraya merintih dan menangis, memegang kuat-kuat baju Nabi Ibrahim memohon belas kasihnya, janganlah ia ditinggalkan seorang diri di tempat yang kosong itu, tiada seorang manusia, tiada seekor binatang, tiada pohon dan tidak terlihat pula air mengalir, sedangkan ia masih menanggung beban mengasuh anak yang kecil yang masih menyusu. Nabi Ibrahim mendengar keluh kesah Hajar merasa tidak tergamak meninggalkannya seorang diri di tempat itu bersama puteranya yang sangat disayangi akan tetapi ia sedar bahawa apa yang dilakukan nya itu adalah kehendak Allah s.w.t. yang tentu mengandungi hikmat yang masih terselubung baginya dan ia sedar pula bahawa Allah akan melindungi Ismail dan ibunya dalam tempat pengasingan itu dan segala kesukaran dan penderitaan.

Nabi Ibrahim dari masa ke semasa pergi ke Makkah untuk mengunjungi dan menjenguk Ismail di tempat pengasingannya bagi menghilangkan rasa rindu hatinya kepada puteranya yang ia sayangi serta menenangkan hatinya yang selalu rungsing bila mengenangkan keadaan puteranya bersama ibunya yang ditinggalkan di tempat yang tandus, jauh dari masyarakat kota dan pengaulan umum.

Sewaktu Nabi Ismail mencapai usia remajanya Nabi Ibrahim a.s. mendapat mimpi bahawa ia harus menyembelih Ismail puteranya. Dan mimpi seorang nabi adalah salah satu dari cara-cara turunnya wahyu Allah , maka perintah yang diterimanya dalam mimpi itu harus dilaksanakan oleh Nabi Ibrahim. Ia duduk sejurus termenung memikirkan ujian yang maha berat yang ia hadapi. Sebagai seorang ayah yang dikurniai seorang putera yang sejak puluhan tahun diharap-harapkan dan didambakan ,seorang putera yang telah mencapai usia di mana jasa-jasanya sudah dapat dimanfaatkan oleh si ayah , seorang putera yang diharapkan menjadi pewarisnya dan penyampung kelangsungan keturunannya, tiba-tiba harus dijadikan qurban dan harus direnggut nyawa oelh tangan si ayah sendiri.

Namun ia sebagai seorang Nabi, pesuruh Allah dan pembawa agama yang seharusnya menjadi contoh dan teladan bagi para pengikutnya dalam bertaat kepada Allah ,menjalankan segala perintah-Nya dan menempatkan cintanya kepada Allah di atas cintanya kepada anak, isteri, harta benda dan lain-lain. Ia harus melaksanakan perintah Allah yang diwahyukan melalui mimpinya, apa pun yang akan terjadi sebagai akibat pelaksanaan perintah itu.

Sungguh amat berat ujian yang dihadapi oleh Nabi Ibrahim, namun sesuai dengan firman Allah yang bermaksud:" Allah lebih mengetahui di mana dan kepada siapa Dia mengamanatkan risalahnya." Nabi Ibrahim tidak membuang masa lagi, berazam {niat} tetap akan menyembelih Nabi Ismail puteranya sebagai qurban sesuai dengan perintah Allah yang telah diterimanya.Dan berangkatlah serta merta Nabi Ibrahim menuju ke Makkah untuk menemui dan menyampaikan kepada puteranya apa yang Allah perintahkan.

Nabi Ismail sebagai anak yang soleh yang sgt taat kepada Allah dan bakti kepada orang tuanya, ketika diberitahu oleh ayahnya maksud kedatangannya kali ini tanpa ragu-ragu dan berfikir panjang berkata kepada ayahnya:" Wahai ayahku! Laksanakanlah apa yang telah diperintahkan oleh Allah kepadamu. Engkau akan menemuiku insya-Allah sebagai seorang yang sabar dan patuh kepada perintah. Aku hanya meminta dalam melaksanakan perintah Allah itu , agar ayah mengikatku kuat-kuat supaya aku tidak banyak bergerak sehingga menyusahkan ayah, kedua agar menanggalkan pakaianku supaya tidak terkena darah yang akan menyebabkan berkurangnya pahalaku dan terharunya ibuku bila melihatnya, ketiga tajamkanlah parangmu dan percepatkanlah perlaksanaan penyembelihan agar menringankan penderitaan dan rasa pedihku, keempat dan yang terakhir sampaikanlah salamku kepada ibuku berikanlah kepadanya pakaian ku ini untuk menjadi penghiburnya dalam kesedihan dan tanda mata serta kenang-kenangan baginya dari putera tunggalnya."Kemudian dipeluknyalah Ismail dan dicium pipinya oleh Nabi Ibrahim seraya berkata:" Bahagialah aku mempunyai seorang putera yang taat kepada Allah, bakti kepada orang tua yang dengan ikhlas hati menyerahkan dirinya untuk melaksanakan perintah Allah."

Saat penyembelihan yang mengerikan telah tiba. Diikatlah kedua tangan dan kaki Ismail, dibaringkanlah ia di atas lantai, lalu diambillah parang tajam yang sudah tersedia dan sambil memegang parang di tangannya, kedua mata nabi Ibrahim yang tergenang air berpindah memandang dari wajah puteranya ke parang yang mengilap di tangannya, seakan-akan pada masa itu hati beliau menjadi tempat pertarungan antara perasaan seorang ayah di satu pihak dan kewajiban seorang rasul di satu pihak yang lain. Pada akhirnya dengan memejamkan matanya, parang diletakkan pada leher Nabi Ismail dan penyembelihan di lakukan . Akan tetapi apa daya, parang yang sudah demikian tajamnya itu ternyata menjadi tumpul dileher Nabi Ismail dan tidak dapat berfungsi sebagaimana mestinya dan sebagaimana diharapkan.

Kejadian tersebut merupakan suatu mukjizat dari Allah yang menegaskan bahwa perintah pergorbanan Ismail itu hanya suatu ujian bagi Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail sampai sejauh mana cinta dan taat mereka kepada Allah. Ternyata keduanya telah lulus dalam ujian yang sangat berat itu. Nabi Ibrahim telah menunjukkan kesetiaan yang tulus dengan pergorbanan puteranya. untuk berbakti melaksanakan perintah Allah sedangkan Nabi Ismail tidak sedikit pun ragu atau bimbang dalam memperagakan kebaktiannya kepada Allah dan kepada orang tuanya dengan menyerahkan jiwa raganya untuk dikorbankan, sampai-sampai terjadi seketika merasa bahwa parang itu tidak lut memotong lehernya, berkatalah ia kepada ayahnya:" Wahai ayahku! Rupa-rupanya engkau tidak sampai hati memotong leherku karena melihat wajahku, cubalah telangkupkan aku dan laksanakanlah tugasmu tanpa melihat wajahku."Akan tetapi parang itu tetap tidak berdaya mengeluarkan setitik darah pun dari daging Ismail walau ia telah ditelangkupkan dan dicuba memotong lehernya dari belakang.

Dalam keadaan bingung dan sedih hati, karena gagal dalam usahanya menyembelih puteranya, datanglah kepada Nabi Ibrahim wahyu Allah dengan firmannya:" Wahai Ibrahim! Engkau telah berhasil melaksanakan mimpimu, demikianlah Kami akan membalas orang-orang yang berbuat kebajikkan ."Kemudian sebagai tebusan ganti nyawa Ismail telah diselamatkan itu, Allah memerintahkan Nabi Ibrahim menyembelih seekor kambing yang telah tersedia di sampingnya dan segera dipotong leher kambing itu oleh beliau dengan parang yang tumpul di leher puteranya Ismail itu. Dan inilah asal permulaan sunnah berqurban yang dilakukan oleh umat Islam pada tiap hari raya Aidiladha di seluruh pelosok dunia...

Banyak lagikan kisah2 nabi boleh kita jadikan panduan untuk kehidupan seharian...nabi2 Allah yang begitu taat akan perintah Allah yang mana tak mampu untuk dilakukan oleh manusia...Wallahu A'lamu Bissowab...~

Saturday, November 21, 2009

ukhuwwah...~

assalamualaikum wbt....buat pembaca2 sekalian...petikan di bawah ni diambil dari-"Sistem Masyarakat Islam dalam Al Qur'an & Sunnah"
(Malaamihu Al Mujtama' Al Muslim Alladzi Nasyuduh)
oleh Dr. Yusuf Qardhawi
Cetakan Pertama Januari 1997...semoga bermanfaat buat kita semua..InsyaAllah...

TA'AWUN, TANAASUR DAN TARAAHUM

Ta'awun (saling tolong menolong), tanaashur (saling mendukung) dan
taraahum (saling berkasih sayang) adalah merupakan buah dari
ukhuwah.apalah ertinya berukhuwah jika kita tidak membantu
saudara kita ketika memerlukan dan menolongnya ketika dia ditimpa oleh
cubaan, serta belas kasihan kepadanya ketika lemah.

Rasulullah SAW telah menggambarkan tujuan saling tolong menolong dan
keterikatan antara kaum Muslimin dalam bermasyarakat antara
satu dengan lain dengan gambaran yang mantap. Sebagaimana dalam
sabdanya:

"Mukmin yang satu dengan yang lainnya bagaikan sebuah bangunan yang
saling memperkuat antara sebahagian dengan sebahagian yang lainnya.
(Rasulullah SAW sambil memasukkan jari-jari tangan ke sela jari jari
lainnya) (HR. Muttafaqun 'alaih)

Satu batu merah tentu saja lemah, meskipun terlihat kuat. Dan seribu
batu bata yang berserakan (tidak teratur), tidak mampu berbuat apa-
apa yang tidak berbentuk bangunan. Akan terbentuk bangunan yang
kuat manakala batu bata itu disusun dengan teratur dalam susunan
yang rapi dan kukuh sesuai dengan aturan yang berlaku. Ketika itulah
akan terbentuk dari batu-batu tersebut dinding yang kukuh dan dari
dinding-dinding itu akan terbentuk rumah yang kuat pula, yang
tidak mudah dirobohkan oleh tangan-tangan yang merosak.

Rasulullah SAW dalam hadis lainnya juga menggambarkan keterikatan
masyarakat Islam antara yang satu dengan yang lainnya dalam bentuk
cinta dan kasih sayang sebagai berikut:

"Perumpamaan orang-orang mukmin dalam (menjalin) cinta dan kasih
sayang diantara mereka bagaikan tubuh yang satu, apabila ada anggota
(tubuh) yang merasa sakit, maka seluruh anggota yang lainnya merasa
demam dan tidak bisa tidur."
(HR. Muslim)

Anggota tubuh yang satu dengan yang lainnya saling memerlukan dan
tidak biasa terpisah serta tidak akan biasa hidup bersendirisn.
Maka tidak mungkin terpisah antara alat pernafasan dengan alat
pencernaan, atau keduanya dengan tekanan darah. Masing-masing saling
menyempurnakan satu dengan yang lainnya. Maka dengan kerjasama antara
bahagian tubuh dan saling membantu, seluruhnya akan hidup dan akan
terus berkembang dan boleh berperanan aktif.

Rasulullah SAW juga bersabda:

"Orang-orang Muslim itu darahnya saling membekalkan, yang lemah di
antara mereka akan berusaha membebaskan tanggungannya dan yang kuat
di antara mereka berusaha menyelamatkan yang lemah, mereka adalah
satu tangan (kekuatan) untuk menghadapi pihak-pihak selain mereka
(musuh-musuh mereka), yang kuat membantu yang lemah dan yang cepat
menolong yang lambat." (HR. Abu Dawud dan Ibnu Majah)

Rasulullah SAW juga memasukkan unsur (pemahaman) baru dalam menolong
Muslim terhadap Muslim lainnya, iaitu dengan sabdanya:

"Tolonglah saudaramu, baik yang berbuat zalim mahupun yang
dizhalimi," Nabi ditanya, "Kalau yang dizhalimi kami boleh menolong,
bagaimana dengan orang yang menzhalimi wahai Rasulullah? Nabi SAW
bersabda, "kamu pegang kedua tangannya atau kamu cegah dia dan
kezhaliman, itulah cara kita menolongnya." (HR. Bukhari)

Al Qur'an Al Karim mewajibkan saling menolong dan memerintahkannya
dengan syarat dalam hal kebaikan dan ketaqwaan. Ia mengharamkan dan
melarang saling menolong dalam perbuatan dosa dan permusuhan, Allah
SWT berfirman:

"Dan tolong menolonglah kamu dalam (mengerjakan) kebajikan dan
taqwa, dan jangan tolong menolong dalam berbuat dosa dan
pelanggaran." (Al Maidaah: 2)

Al Qur'an juga memerintahkan agar orang-orang yang beriman antara
sebahagian dengan sebahagian lainnya saling berwalat (mendukung), itulah
salah satu keadaan keimanan, sebagaimana dalam firman Allah SWT:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan, sebahagian
mereka menjadi penolong bagi sebagian yang lain. Mereka menyuruh
(mengerjakan) yang ma'ruf mencegah dari yang munkar." (At-Taubah: 71)

Ini sebagai kebalikan dari sifat-sifat orang munafik yang juga
berbuat demikian, sebagaimana firman Allah SWT:

"Orang-orang munafik laki-laki dan perempuan, sebahagian dengan
sebahagian yang lain adalah sama, mereka menyuruh berbuat yang mungkar
dan melarang berbuat yang ma'ruf." (At Taubah: 67)

Sebagaimana dilakukan juga oleh para sahabat, Allah SWT berfirman
tentang mereka sebagai berikut:

"Muhammad itu adalah utusan Allah dan orang-orang yang bersama
dengan dia adalah keras terhadap orang-orang kafir, tetapi berkasih
sayang sesama mereka."
(Al Fath: 29)

Maksud dari ayat di atas adalah agar yang kuat itu membantu yang
lemah, yang kaya mengulurkan tangan kepada yang miskin. Hendaknya
seorang yang alim mengajari yang bodoh, yang tua mengasihi yang
muda, begitu pun yang muda menghormati yang tua, dan hendaknya yang
bodoh itu mengetahui kewajibannya terhadap yang alim, dan hendaknya
seluruh kaum Muslimin berada dalan satu shaf untuk menghadapi
tantangan dan konspirasi (persekongkolan) musuh baik dalam
keadaan perang mahupun dalam keadaan damai. Allah SWT berfirman:

"Sesungguhnya Allah mencintai orang-orang yang berperang di jalanNya
dalam keadaan berbaris (bershaf-shaf), seakan-akan mereka bagaikan
bangunan yang tersusun kokoh."(As-Shaf: 4)

p/s:
to kak long....hopefully our ukhuwwah always been blessed by Him even we are not in da same place....all the things that i've done to all of you are the only way to express my appreciation.....that i never forget all of you...i'm trying to strengthen our ukhuwwah forever....InsyaAllah...uhibbukum fillah...

to all my siblings,and relatives....Uhibbukum Fillahi Abadan Abada...Jazakallahu Khairan Kathira...

Thursday, November 19, 2009

BAGAIMANA KITA MEMBALAS JASA IBU

salam ukhuwwah buat semua.....renungan buat kita semua...lets have a look...InsyaAllah..


Semasa kita berumur 1 tahun, Ibu menyuap kita makan & memandikan kita
Kita membalas budinya dengan menangis sepanjang malam

Semasa kita berumur 3 tahun, Ibu menyiapkan makanan istimewa dan
berzat untuk kita
Kita membalas budinya dengan menumpahkan makanan ke atas lantai

Semasa kita berumur 4 tahun, Ibu membelikan kita crayon
Kita membalas budinya dengan menconteng dinding dirumah

Semasa kita berumur 5 tahun, Ibu membelikan kita baju baru untuk Hari

Raya
Kita membalas budinya dengan mengotorkan baju apabila jatuh ke dalam
lopak

Apabila kita berumur 7 tahun, Ibu menghantar kita ke sekolah
Kita membalas budinya dengan menjerit , " SAYA TAK MAHU PERGI SEKOLAH"

Semasa kita berumur 10 tahun, Ibu menghantar kita ke kelas tuisyen,
membawa kita shopping, menghantar kita ke rumah kawan dll
Kita tidak langsung menoleh ke belakang dan mengucapkan terima kasih,
setiap kali Ibu menghantar kita

Apabila kita berumur 11 tahun, Ibu membelikan kita sebiji bola sepak
Kita membalas budi Ibu, dengan menendang bola dan memecahkan cermin
tingkap rumah jiran kita

Semasa kita berumur 12 tahun, Ibu menasihatkan kita supaya tidak
terlalu banyak menonton TV
Kita membalas budi Ibu dengan asyik menonton TV, sebaik sahaja Ibu
keluar dari rumah

Apabila kita berumur 13 tahun, Ibu menegur fesyen rambut kita yang
kurang sopan
Kita membalas budi Ibu dengan berkata bahawa Ibu tak ada "TASTE"

Apabila kita berumur 16 tahun, Ibu inginkan dakapan setelah penat
dan baru balik bekerja sehari suntuk
Kita membalas budinya dengan mengunci diri kita dan bersendirian di
dalam bilik

Apabila kita berumur 17 tahun dan lulus peperiksaan, Ibu menangis
gembira
Kita membalas budi Ibu dengan tidak balik ke rumah hingga larut
malam, kerana enjoy & celebrate dengan kawan-kawan

Apabila kita berumur 19 tahun Ibu membelanjakan wang yang banyak
untuk menhantar kita ke universiti, mengangkat beg kita dengan kasih
sayang- sampai ke hostel kita
Kita membalas budi Ibu, dengan bersalaman dengan Ibu di luar dorm
takut malu dilihat kawan-kawan

Apabila kita berumur 20 tahun, Ibu bertanya dengan rasa prihatin-
kita ada boyfriend/girlfriend ke?
Kita membalas budi Ibu dengan berkata--- " Ibu ni kepohlah!!"

Apabila kita berumur 21 tahun, Ibu bertanya apa cita-cita kita
Kita membalas budi Ibu dengan berkata, " saya tak mahu jadi macam
ibu!!"

Apabila kita berumur 23 tahun, kita mendapat kerja yang pertama dan
tinggal dirumah sendiri- Ibu membelikan baju untuk kita memulakan
kerja baru
Kita membalas budi Ibu dengan memberitahu kawan-kawan bahawa baju itu
tidak cantik kerana Ibu yang belikan
Apabila kita berumur 25 tahun, kita berumahtangga- Ibu menangis
gembira dan berkata betapa Ibu kasih dan sayang pada kita
Kita membalas budi Ibu dengan berpindah 300 kilometre jauh dari Ibu

Apabila kita berumur 27 tahun, Ibu menalipon dan memberi nasihat
tentang penjagaan bayi- anak kita
Kita membalas budi Ibu dengan berkata, " Zaman sekarang lain
Ibu..!!!!"

Apabila kita berumur 40 tahun, Ibu menalipon dan memaklumkan majlis
kenduri di kampung
Kita membalas budi Ibu, dengan berkata- " saya sibuk!!!!"

Apabila kita berumur 50 tahun, Ibu jatuh sakit dan perlukan penjagaan
dan kasih sayang
Kita membalas budi Ibu dengan datang melawat Ibu sekali dengan
membawa sedikit buah apple dan merungut tentang kesibukan bekerja dan
terpaksa balik segera

Dan kemudian , pada suatu hari, Ibu meninggal dunia. Dan tidaklah
kita sempat untuk membalas segala jasa-jasa Ibu.


MashaAllah....banyaknye kesalahan kita pada ibu kan....walaupon kita tak perasan ape yang kita buat...hormati dan jaga perasaan ibu anda....saya sayang ibu saya...katakan ya pada diri anda masing2...( ^-^)...
Ingat--- selagi Ibu masih hidup, kasihi dan sayangilah Ibu--- dan
jika Ibu sudah meninggal dunia, ingatlah jasa ibu.

~renung-reningkan...~

Wednesday, November 18, 2009

berakhir sudah sem 1 2009/2010..~

Alhamdulillah,ptg tadi last paper....Calculus 1...open book exam...penat kami bawak buku ala2 kamus tu masuk exam hall...soalan pon boleh tahan lah...nama dah open book exam...overall,boleh la jawab....even tak tau btol salah...semoga dapat markah yang memberangsangkan...InsyaAllah...last exam calculus tadi,maka berakhirlah sudah sem satu CTS first year students....Syukur...

kami last exam hari ni,tapi SPM candidates kat luar sane tu baru stat exam hari ni...terbalik plak..sabo la ye adik2...go through all da subjects..kami dah merase dulu..ehehee...takpe,after SPM cuti puas2...so,just want to wish god luck to my dearest niece Mirah and not too forget my cousins Angah(Alyaa Farhah) and Ema...all da best people...work hard and turn to Him...

Kejap je rase...pejam celik,pejam celik,exam...then habis exam...dan sekarang dah cuti sem 1 before melangkah ke sem 2.....tapi cuti kejap je la...huhu...takpe lah...janji cuti..eheh...tak saba nak balik umah neh...nak qada' tengok tv....haha....hbo,hallmark,hitz.tv are waiting for me now....i will come for you tomorrow...ohooo.....

macam2 dah rase sem ni....first time rase menjadi seorang undergraduate student....macam mane lecturer ajar,discuss ngan kawan2,presentation dan macam2 lagi lah...seronok ade,sedih ade,tension pon ade...tapi kadang2 lah...sebenarnya tak suke tension2 ni...i'm trying to avoid it....dan yang paling best skali boleh knal lebih rapat ngan kawan2 satu programme..walaupon dah kenal kat PJ dulu,tapi rase2nya kat sini lagi rapat...dengan macm2 aktiviti yang dirancang oleh batch keader kami...

sem ni jugak banyak kejadian yang dah berlaku dalm hidup saye...sedih,gembira semua ada...pemergian arwah we(ayah) tercinta ke rahmatullah pada 21 ogos yang lalu...mase tu saye baru nak stat mid term exam...satu pengalaman yang paling sedih dalm hidup...first time kehilangan orang tersayang....semoga allah mencucuri roh arwah..ameen...sem ni gak saye banyak skip kelas ats sebab2 tertentu..dari arwah sakit sampai beliau meninggal..every week saye balik...tapi Alhamdulillah dapat gak catch up balik ape yang miss mase lecture...

dan mase sem ni jugak la saye join usrah CTS bersama akak senior dan beberape sahabat2 yang lain...ade jugak mase untuk melupakan seketika urusan dunia untuk mengahadiri usrah sebagai santapan rohani...mase ni la kita nak mencari dan belajar...mase muda bukan untuk disia2 kan..kita tak tahu ajal kita bila...orang muda tak semestinya mati lambat kan???mase untuk kita berubah dan merenung kembali ape dah kita lakukan sepanjang hidup di bumi allah ini....

semoga ape yang berlaku sem ni menjadi pedoman dan kenangan untuk diri ini...dan juga untuk memperbaiki ape yang lemah kerana tak semua manusia sempurna keadaannya...masa untuk berubah dari yang baik kepada yang lebih baik disamping untuk mendapat keredhaan allah...semua itu kita perlu terokai bukannya datang dengan semudah2 nya...

wallahua'lamu bissowab...illalliqak...

Thursday, November 12, 2009

hilangnya sumber kekuatan...~

salam ukhuwwah buat semua....hope all of you always be blessed by Him with Iman and Islam for good....syukur tadi lepas lagi satu paper..and one more left for next week...InsyaAllah...dah tiga bulan pemergian arwah we(ayah) tercinta...sedikit sebanyak ada perasaan rindu dan teringat kat arwah...last week,bile buka fb kawan satu kelas f5 dulu,baru dapat tahu yang dia pon baru kehilangan arwah abah tercinta...Al-Fatihah buat arwah..sori aini,saya baru tahu...banyak2 bersabar....kita mengalami situasi yang sama yang memerlukan kekuatan dan kesabaran untuk terus melangkah ke hadapan...mudah-mudahan diberkati dan dilindungi oleh Nya...

bila teringat kembali detik2 kehidupan lepas arwah tak de,rasa sedih pulak.....rase macam satu kehilangan tempat bergantung....sekarang ni nasib baik ada kak ayu teman ma kat rumah...ada gak teman...kalau tak sunyi sgt2...kak ain plak tak dapat transfer balik kelantan....kena try lagi lah..kalau ade ape2 kak ayu lah yang buat cam bayar bil,beli barang....ma memang tak keluar...kalau keluar pon pg umah anak2 je...

hari tu kak ayu pergi pp beli barang rumah dan die mesej saye cakap keluar bli brang...tanpa dipaksa2 menalir gak air mata ni setelah sekian lame tahan...maybe sibuk ngan stadi....sedih sangat2....tak tau nak express camne...kalau dulu ade orang yang buat benda2 tu..just bagutau nak beli ape je...tapi sekarang semuanya dah berubah...tapi nak wat camne kan...sabar je lah....

saye pon kalau balik umah mase cuti susah takde orang nak amik dan hantar..kena bagtau kat kakak or abang lah...ade dok menetap kat kelantan...dekat ngan rumah...boleh balik hari2..kalau mase cuti tak la sunyi sgt kat umah...ramai yang balik...bila tkde orang kat umah tu sunyi sgt2...saye sendiri pon masih tak berani nak dok sorang2 kat umah tu...sebesr2 umah tu cam takde orang je...kat bahagian ats pon naik kadang je...banyak lepak kat bawah la...

sekarang ni pon asal nak balik u je mesti nangis...tak tau lah kenape...sedih nak tinggal umah kut...tapi dulu ok je...maybe baru lagi....takes time recover it....huhu...kalau boleh nak dok umah je...tapi apakan daya...misi menuntut ilmu ni lagi penting...amanah yang mesti ditunaikan....biar orang yang memberi amanah tak dapat tengok pon...perjalanan saye masih jauh....degree pon baru nak habis sem satu...4 tahun lagi..insyaallah...

semoga diri ini diberi kekuatan,kesabaran dan keyakinan untuk terus berjuang di bumi Allah ini...sesungguhnya tiada tempat berlari dari taqdir yang telah ditentukan...satu2 nya jalan adalah dengan beriman kepada taqdir tuhan kerana taqdir pasti berlaku walau apa jua keadaan pon....Qadha' Allah pasti berlaku baik kepada yang menolak atau menerimanya...

Tuesday, November 10, 2009

Wasiat Imam Hasan al-Banna

assalamualaikum wbt...sama2 lah kita renungkan wasiat imam hasan al-banna ni...article ni amik kat internet....let's have a look...

Wahai kawanku,segera tunaikan solat pada awal waktu,ketika mendengarazan,usahakan semampu terdaya(utk bersembahyang). Ini membuktikan kesungguhan anda. Disitu ada sumber kejayaan,pertolongan dan taufiq.perhatikan, byk perintah ayat al-Quran dimulakan dgn menyebut solat di awalnya.Perhatikanlah Tuhan mensyariatkan solat walaupun di medan perang dan pada saat genting serta cemas.

Wahai kawanku,bacalah al-Quran dan perhatikan mesejnya. Selalu berzikir dan cari ilmu,walaupun sedikit. Kurangkan masa yang tidak bertujuan. Sesungguhnya al-Quran sumber asli lautan ilmu,sumber hidayah kpd anda dan saya.Bacalah al- Quran kelak ia akan memberi syafaat.Sentiasalah membaca,menghafal dan cuba hayati mesej arahannya. Selalu berzikir, berzikir dan terus berzikir.Disini ada ketenteraman,ada kedamaian dan ada kesalaman.Jadilah hamba yang sejahtera.

Wahai kawanku,dorongkan diri anda menguasai bahasa al-Quran.Mulakan dulu walaupun sepatah perkataan. Sebenarnya anda sudah lama bermulaiaitu sejak anda solat setiap hari.Sebut dulu walaupun tak paham.Antara malapetaka pertama menimpa umat kita adalah kecuaian menguasai bahasa agamanya.Juga mengutamakan bahasa pasar. Ayuh! Apa tunggu lagi! Bukalah ruang walaupun seminit.

Wahai kawanku,usah bertarung idea tanpa adab. Berdebat jika ada berbuahkan kebaikan. Awasi pertengkaran kerana di sana ada unsur lain membisikkan. Syaitan namanya.
Wahai kawanku, senyum selalu tetapi beserdehana lah dalam ketawa.Rasulullah saw paling banyak senyum. Beliau ketawa kena pada tempatnya,tetapi berpada-pada sahaja.

Wahai kawan,Plato berharap pementasan hiburan tidak bermutu dan terlalu banyak ketawa bodoh hanya disaksikan golongan abdi dan orang upahan asing. Aristotle berpendapat belia ditegah menyaksikan hiburan yang membolehkan perbuatan ketawa berlebih-lebihan supaya tidak menular keburukan dalam diri.

Wahai kawanku, seriuslah selalu dan berguraulah berpatutan. Tanpa serius hilanglah kesungguhan. Tanpa bergurau, tawarlah kehidupan. Kata seorg penyair: "Rehatkan jiwamu yang sibuk dengan berfikir,ubatinya dengan bergurau,tetapi kalau mengubatinya dengan bergurau,mestilah dalam batas seperti kau masukkan garam dalam gulai".

Wahai kawanku, kawal nada suaramu setakat diperlukan pendengar di depanmu. Jangan berlebihan sehingga kata-kata kita menyakit hati orang lain. Luqman El-Hakim juga mencela orang yang tidak pandai menjaga nada suara pada tempatnya. Itulah katanya suara keldai. Surah al-Isra' memberi tips kepada kita: "Jangan keraskan suaramu dalam solat tetapi jangan pula merendahkannya. Cari jalan tengah diantara keduanya."

Wahai kawanku,usah umpat-mengumpat. Usah merendahkan pertubuhan lain. Bercakap jika ada unsur kebajikan. Ayuh! Hindarilah mengumpat.Tidak sekali mencabuli jemaah yang lain.Perkataan kebaikan demi kebajikan bersama. Sukakah anda memakan daging? Pasti anda suka. Tetapi sukakah anda memakan daging kawan anda yang mati? Sesekali tidak. Begitulah dosa orang yang mengumpat. Bertaubat la jika anda mengumpat,tetapi mesti minta ampun terhadap orang yang umpatanmu bersama. Boleh mengumpat apabila ada tujuan syarie, iaitu untuk menuntut keadilan apabila dizalimi,untuk menghapuskan kemungkaran,untuk memberi amaran kepada Muslim mengenai kejahatan, dan untuk mengisytiharkan kefasikan dan kejahatan.

Wahai kawanku,luaskan interaksi mu dengan umat manusia, sekalipun mereka tidak diminta berbuat demekian. Salam kasih sayang adalah untuk semua. Salam kemesraan adalah untuk sejagat. Hulurkan salam perkenalan. Lihatlah pensyariatan ibadah haji. Pelbagai bangsa,lapisan dan darjat datang berkunjung. Bersama-sama mereka menjunjung obor suci tidak mengenali tetapi tidak sepi.

Wahai kawanku,maksimumkan faedah waktu anda dan tolong orang lain supaya manfaatkan masa. Hadkan masa penunaiannya. Biasakan hidup berjadual.

~semoga segala nasihat2 tersebut boleh dopraktikkan dalam kehidupan harian kita..InsyaAllah....~

Monday, November 9, 2009

rase cam nak give up je...~

Assalamualaikum wbt.....syukur kpd Allah kol 5.30 ptg td tamat lagi satu paper Computer in Science...lega je bile keluar exam hall..bukan lega ape...sejuk sangat....medicine exam hall sejuk sgt2.....orang kate sebab dkat bilik mayat..ye ke..??dah la tak pakai sweater...huhu...

tapi exam petang tadi rase cam nak give up da...tak mampu dah rase...soalan susah...tak boleh jawab sangat pon tadi..main hantam je...sedey sangat2....huhu...tak tau la tu...harap2 lulus je...insyaallah...bile fikir je rase dah tak de mood nak stadi...macam tak yakin je....kenape ye???nak kate tak stadi,dah stadi...tapi mungkin tak cukup lagi lah tu....mungkin juga ade hikmah disebaliknya...

kadang2 saye rase dah tak mampu nak go on ngan programme ni...bila tgk orang lain dapat markah tinggi2 a bit envy to them....kenape saye tak dapat camtu...rase rendah je mase tu...segan..malu...

Ya Allah...jauhnye fikir....macam tak bersyukur pulak...Na'uzubillah....mohon jauhkan dari golongan yang tak bersyukur atas segala rahmat Allah....beriku kekuatan dan kesabaran untuk menempuh segala dugaan Mu Ya Allah...permudahkanlah urusan hambaMu ini dalam menimba ilmu dan mengamalkannya ke jalan yang benar...Amin...

setiap tangisan akn berhujung dengan senyuman,ketakutan akan berakhir dengan rasa aman,dan kegelisahan akan sirna oleh kedamaian.kobaran api tidak mampu membakar tubuh Nabi Ibrahim as.dan itu,kerana pertolongan ilahi membuka jendela yang mengalirkan.....

janganlah terasa terhimpit sejengkal pun,kerana setiap keadaan pasti berubah.dan sebaik2 ibadah asalah menanti kemudahan dengan sabar.dan Allah mungkin akan menciptakan sesuatu yang baru setelah itu semua,tetapi sesungguhnya setelah kesulitan itu tetap akan muncul kemudahan....

~go forward hasni syakila...~dont ever look back...semua tu hanya dunia semata2....

Saturday, November 7, 2009

hikmah berwudu'..~

salam buat semua pembaca....kali nak sentuh pasal wudhuk...Ramai di antara kita yang tidak sedar akan hakikat bahawa setiap yang dituntut dalam Islam mempunyai hikmah nya yang tersendiri....macam wudhuk la....walaupon nampak cam benda kecik je,tapi hikmahnya besar...kalau nak solat mesti wudhuk....nak bace quran pon....pendek kate nak buat ibadah ni sume kena wudhuk dulu...so,banyak lah hikmah wudhuk ni...seperti yang dibawah..:~

1. Ketika berkumur, berniatlah kamu dengan, "Ya Allah, ampunilah dosa mulut dan lidahku ini".
Penjelasan : Kita hari-hari bercakap benda-benda yang tak berfaedah

2. Ketika membasuh muka, berniatlah kamu dengan, "Ya Allah, putihkanlah muka ku di akhirat kelak, Janganlah Kau hitamkan muka ku ini".
Penjelasan : Ahli syurga mukanya putih berseri-seri

3. Ketika membasuh tangan kanan, berniatlah kamu dengan,"Ya Allah, berikanlah hisab-hisab ku di tangan kanan ku ini".
Penjelasan : Ahli syurga diberikan hisab-hisabnya di tangan kanan

4. Ketika membasuh tangan kiri, berniatlah kamu dengan,"Ya Allah, janganlah Kau berikan hisab-hisab ku di tangan kiri ku ini".
Penjelasan : Ahli neraka diberikan hisab-hisabnya di tangan kiri

5. Ketika membasuh kepala, berniatlah kamu dengan,"Ya Allah, lindunganlah daku dari terik matahari di padang Masyar dengan Arasy Mu"
Penjelasan : Panas di Padang Masyar macam matahari sejengkal di atas kepala.

6. Ketika membasuh telinga, berniatlah kamu dengan,"Ya Allah, ampunilah dosa telinga ku ini"
Penjelasan : Hari-hari mendengar orang mengumpat, memfitnah, lagu2 berunsur maksiat ..

7. Ketika membasuh kaki kanan, berniatlah kamu dengan."Ya Allah, permudahkanlah aku melintasi titian Siratul Mustaqqim".
Penjelasan : Ahli syurga melintasi titian dengan pantas sekali

8. Ketika membasuh kaki kiri, berniatlah kamu dengan,"Ya Allah, bawakanlah daku pergi ke masjid-masjid, surau-surau dan bukan tempat-tempat maksiat"
Penjelasan : Qada' dan Qadar kita di tangan Allah. Pernah kita terfikir mengapa kita mengambil wuduk sedemikian rupa?. Pernah kita terfikir segala hikmah yang kita perolehi dalam menghayati Islam?.Pernah kita terfikir mengapa Allah lahirkan kita sebagai umat Islam?

Bersyukurlah dan bertaubat selalu.renung2kan dan selamat beramal....wallahua'lamu bissowab...keep reading...~

exam oh exam...~

assalamualaikum.....alhamdulillah....dah lepas tiga paper hari ni...lega jap...3 hari 3 malam tungkus lumus stadi...takde gap langsung...straight 3 hari...huhu.....ada lagi 3 papers sedang menunggu....malam ade sikit mase nak post new n3....hehee...tinggal buku jap...nanti sambung balik ye...

sebut pasal exam ni wat orang takut ye...tapi kalau dah ready takde pape nye....yang bermasalahnye bagi orang yang stadi last minute...cam saye la...:-)....petang tadi last ngan MGT1050K....agak susah lah...especially yang case study tu....huhu...sedey plak...mcq ngan true false pon boley tahan susahnye....dah la saye ni tak berapa minat sgt subjek ni....subjek membace la katakan...tambah2 lagi sal business and management plak...oho....

semalam plak number theory...bagi orang yang minat berteori lah...ehehee...NT pon boleh tahan gak...ade yang boleh jawab....ade yang pening,ade yang confused...ade yang tak terfikir pon nak kire cam tu...lepas exam baru terfikir...biasalah..lumrah exam...dan 1st day exam ari tu plak UNGS 2030....worldview pny topic...pon subjek memaca...exam hari tu kluar esei je...penat tulis.....tapi ade soalan yang confused..tak tau nak elaborate camane isi dia....huhu...tapi layan je lah..tulis ape yang tahu....

next monday plak computer science....bab2 comp la plak...tak minat gak...huhu...kena stadi gune laptop lah...baru nampak sket....kalau tak wat2 paham lah....

moga2 exam kali mendapat markah yang memberangsangkan....sebab sem ni saye rase berat sangat..macam2 dah jadi...dengan skip lecture nye...hal family lagi...kita hanya beruasaha je...yang lebihnya tawakkal pada Allah...moga2 Allah membantu hambaNya yang lemah ini...insyaAllah...

Thursday, November 5, 2009

BEBERAPA KISAH LUCU BERIKTIBAR YANG PERLU KITA FIKIRKAN

Ambillah sebagai pengajaran.........terkadang kita lupa diri kita
sebenarnya...apa yang kita nampak ialah keburukan orang lain...

Lucu ya, duit RM50 kelihatan begitu besar bila
dibawa ke kotak derma masjid, tapi begitu kecil bila kita bawa ke
supermarket.

Lucu ya, 45 minit terasa terlalu lama untuk berzikir tapi betapa pendeknya
waktu itu untuk satu cerita komedi.

Lucu ya, betapa lamanya 2 jam berada di Masjid,
tapi betapa cepatnya 2 jam berlalu saat menonton
wayang di panggung.

Lucu ya, susah sungguh merangkai kata untuk
dipanjatkan saat berdoa atau solat, tapi betapa
mudahnya cari bahan bersembang dengan kawan-kawan

Lucu ya, betapa seruan dan teriakan yang
perpanjangan waktu pertandingan pasukan bola jadi
kegemaran kita, tapi betapa bosannya bila imam
solat Tarawih bulan Ramadhan bacaannya lama dan
panjang.

Lucu ya, susah sangat baca Al-Quran 1 juz saja,
tapi majalah hiburan dan novel best-seller 100
halaman pun habis dilahap.

Lucu ya, orang-orang berebut paling depan untuk
menonton bola atau konsert, dan berebut cari saf
paling belakang bila sembahyang Jumaat supaya boleh
cepat keluar.

Lucu ya, kita perlu undangan seawal 3-4 minggu
sebelumnya untuk majlis ilmuan supaya boleh dimasukkan
di agenda kita, tapi untuk acara lain seperti menonton wayang, annual dinner
atau high tea jadual kita boleh diubah sekelip mata.

Lucu ya, susahnya orang mengajak menyebarkan dakwah,
tapi mudahnya orang menyertai dan menyebar gossip.

Lucu ya, kita begitu percaya pada yang dikatakan di
e-mail layang di internet, tapi kita sering mempertikaikan apa yang
dikatakan Al-Quran.

Lucu ya, semua orang inginkan masuk syurga tanpa harus
beriman,berpikir,berbicara ataupun melakukan apa-apa.

Lucu ya, kita boleh mengirimkan ribuan jokes dan
surat berantai lewat email, tapi bila mengirim yang
berkaitan dengan ibadah sering mesti berpikir dua-kali.

LUCU TAK?

Tepuk dada...tanyalah hati & iman masing2...

"Dan sampaikanlah berita gembira kepada orang-orang
mu'min bahwa sesungguhnya bagi mereka kurnia yang
besar dari Allah." (QS 33:47)

wassalam...illalliqak....

Tuesday, November 3, 2009

i'd come for you...~

lets have a look to this song....

Just One more moment, that's all that's needed.
Like wounded soldiers in need of healing.
Time to be honest, this time I'm pleading
Please don't dwell on it, cause I didn't mean it

I cant believe I said I'd lay our love on the ground
But it doesn't matter cause I've made it up forgive me now
Everyday I spend away my souls inside out
Gotta be someway that I can make it up to you now, somehow.

By now you know that I'd come for you
No one but you, yes I'd come for you
But only if you told me to
And I'd fight for you
I'd lie, it's true
Give my life for you
You know I'd always come for you

I was blindfolded, but now I'm seeing
My mind was closing, now I'm believing
I finally know just what it means to let someone in
To see the side of me that no one does or ever will
So if your ever lost and find yourself all alone
I'd search forever just to bring you home,
Here and now this I vow

By now you know that I'd come for you
No one but you, yes I'd come for you
But only if you told me to
And I'd fight for you
I'd lie, it's true
Give my life for you
You know I'd always come for you
You know I'd always come for you

No matter what gets in my way
As long as there's still life in me
No matter what, remember you know I'll always come for you

Yes I'd come for you, no one but you,
Yes I'd come for you
But only if you told me to

And I'd fight for you
I'd lie, it's true
Give my life for you
You know I'd always come for you

No matter what gets in my way
As long as there's still life in me
No matter what, remember you know I'll always come for you
I'd crawl across this world for you
Do anything you want me to
No matter what, remember you know I'll always come for you
You know I'll always come for ...

i love this song....hihi....by nickelback....kalau tengok die pny video lagi best...kalau nak tengok blh tgk kat you tube ye....
lagu ni ade message yang begitu tersentuh....seorang bapa yang sanggup menyelamatkan anaknya dari kejahatan seorang lelaki...walaupun for the first time,his daughter is not respects him much....but he still protect his beloved daughter from that dangerous...oho...what a good daddy....

so,hormatilah ayah kita selagi umurnya masih panjang....mane ada ayah yang tak sayang anak kan???nonsense la kalau ayah tak sayang anak die....walaupun hadis mengatakan ayah adalah orang yang ketiga disebut selapas ibu untuk kita hormati....tapi tak kan lah kita tak hormat langsung ayah kita...hadis tu hanya nak sebut betapa besarnya pengorbanan seorang ibu....pengorbanan seorang ayah pon tidak kurang hebatnya....kalau tak ada seorang insan bernama ayah masakn ada seorang insan bernama anak kan????

renung2kan....wallahua'lamu bissowab...

A surprise gift…..~

Assalamualaikum wbt…..ade gak mase sket nak update blog hari ni…..tambah2 stadi week ni…rase cam tak ready lagi nak exam ni…huhu…moga2 diberi kekuatan oleh-Nya…InsyaAllah….Nak cepat2 balik rumah je….is missing my home….the place where the love is always been enough for me…ehehehe….

Semalam saya bli baju nak dihadiahkan kepada seseorang….sape ye…????tak payah bagitau la....mane tau kot2 si penerima akan bace blog ni...:=)...dan petang tadi saye dah pos ke alamat nye….penat pusing satu bandar nak cari post office...hopefully the present still in a good condition mase sampai tu….dan penerimanye pon tak terkejut lah….actually,tuan pny diri tak tau pon…surprise la katakan……saje je….nak buat havoc sket…..

Fikir pny fikir nak kasi ape….akhirnye bli lah baju….mintak2 padan ngan si pemakainye….bestkan kalau kita dapat something dari orang lain….rase dihargai…..rase diingati….terharu pulk…..eheheh….tapi ape perasaan si pemberi kalau si penerima tak ucap terima kasih…apatah lagi nak hargainya….keciknye hati..tapi takpe la…

ade gak rase cam pemberian saye ni tak dihargai oleh penerima je…..tapi cpt2 saye buangkan perasaan tu….niatnye hanyalah untuk merapatkan lagi ukhuwah yang telah terjalin...biarlah si penerima tak nak pon....mungkin orang tu lagi happy kan????I hope so…..kire ada gak peringatan dari orang yang mengingati orang yang sentiasa diingati…harap2 vice versa lah kepada penerimanya…eheheh….

dalam buku "Jangan Bersedih,Setelah Kesulitan ada Kemudahan" tulisan Dr 'Aidh bin 'Abdullah Al-Qarni,dalam satu bahagian tu....Aristotle ade menyebut,"manusia ideal ialah manusia yang gembira dengan pekerjaan yang dilakukan demi kepentingan orang lain."..harap2 begitulah...dan ade juga disebut tangan diats lebih baik dari tangan dibawah....seelok2 nya kita hargailah tangan yang diatas....wallahua'lam...

hopefully,benda tadi sampai dengan selamat....dan selamt mencuba kepada si penerimanya....secial n3 for the receiver...i hope so...( ^-^ )....

Sunday, November 1, 2009

EXAM....PEPERIKSAAN...AL-IMTIHAAN...~

Alhamdulillah hari ni 1st day for final exam sem1 2009/2010…..start ngan exam Fardhu Ain dan Halaqah tadi….jawab 20 qs in half and hour….tapi bace satu buku…hihi…saye pny programme (CTS) start exam 5 hingga 18 November ni….Fardhu Ain dan Halaqah tadi adalah kami pny co-curricullar yang mesti wajib diambil sampai year three….InsyaAllah….

Kejap je rase dah nak habis sem 1….pergi kelas siang,malam,mase main2,borak2….tgk2 dah nak final….takutnye….huhu.....banyak lagi tak revise neh….. rase cam nak cepat2 je habis exam ni…nak enjoy…hehee….dekat2 nak exam ni lagi malas nak stadi…Ya Allah…kuatkan semangatku…ingat orang yang tersayang…tenangkanlah fikiranku dan lapangkanlah dadaku untuk mudah menerima ilmuMu…berikanlah ku kecukupan mase nak stadi semua Ya Allah…terima kasih Ya Allah kau telah permudahkan urusanku…..

Ni la schedule for final exam 09/10….

5th NOV 2009 UNGS 2030K ( WORLDVIEW)
6th NOV 2009 NUMBER THEORY
7th NOV 2009 MANAGEMENT STUDIES
9th NOV 2009 COMPUTER SCIENCE
12nd NOV 2009 ANALYTIC GEOMETRY
18th NOV 2009 CALCULUS 1

First and third day sume kena bace…masuk dari awal sampai akhir…..huhu….yang lain just press the calculator…semoga dapat jawab yang terbaik untuk final ni….dan dapat result yang memberangsangkan….InsyaAllah…

Kepada semua kawan2 di IIUM Kuantan campus especially CTS students first year 2009/2010….good luck for your final exam…all da best….work hard and turn to Him….sori kalau ade salah silap….panjang umur kita jumpa lagi sem 2…mudah mudahan…not too forget to all my lecturers, Prof Dr Torla,Dr Jesni,Dr Pah,Bro Salihi,Bro Yusuf,Ustaz Abdul Razak,Ustaz Mohd Shafien,and Madam Linda….a big thank you to all of you….pray for my success….harap2 next sem dapat belajar prof,dr dan ustaz2 semua….


FAILURE

*Failure doesn't mean - You are a failure,
It means - You have not succeeded.
*Failure doesn't mean - You accomplished nothing,
It means - You have learned something.
*Failure doesn't mean - That you have been a fool,
It means - You had a lot of faith(keyakinan/kepercayaan).
*Failure doesn't mean - You've been disgraced(memalukan).,
It means - You were willing to try.
*Failure doesn't mean - You don't have it.,
It means - You have to do something in a different way.
*Failure doesn't mean - You are inferior(rendah darjat).
It means -You are not perfect.
*Failure doesn't mean - You've wasted your life.,
It means - You have a reason to start afresh.
*Failure doesn't mean - You should give up.,
It means - You must try harder.
*Failure doesn't mean -You'll never make it.,
It means - It will take a little longer.
*Failure doesn't mean - God has abandoned (meninggalkan) you.,
It means - God has a better way for you.

Monday, October 26, 2009

rindu seorang anak..~

Assalamualaikum wbt….tak tau kenape rase nak post n3 ni….mungkin ade satu perasaan yang orang lain tak boleh nak tafsir….dan juga mungkin satu luahan….dalam gembira suka suki riang ria pon bohong la kalau saya kate sikit pun tak teringat langsung kat arwah ayah….tapi tak kan lah nak bagitau orang lain selalu kan…..mungkin orang lain tak tahu…kalau dok sensorang tu, fikiran pun mula la teringat dan tak sangka2 boleh jadi sedey….

Masih teringat lagi saat2 kahadiran Ramadahan hari tu….mase tu memang niat tak nak balik that week because nak balik cuti merdeka nanti…tambah2 lagi ade kelas hari sabtu dan exam hari ahad….hari jumaat 20 ogos,pagi tu saya ade clas ganti KOS1110 dan kena submit assignment UNGS 2030k before 5pm…. after habis class saye mesej Kak Ayu:

Laa:we gano (cnme)ari ni???
Kak ayu:ok….tapi tak bangun la….
Laa:owh..xpa la gtu gak…

Then,saye stay kat KOS nak siapkan assignment ngan group member yang lain…nak siapkan cpt2..nak stadi utk exam plak…Alhamdulillah siap gak assignment tu…sampai bilik dekat2 asar dah…mandi2 dan basuh baju…dan…dapat mesej dari kak ayu:

Kak ayu:runsing eh tgk we…..semua drop….
Laa:knape….tak faham…
Kak ayu:makin teruk..panggil pon tak bangun…doc tgh request nak wat masuk icu balik….

Mase tu memang tak jadi saye nak stdi…terus senyp kat meja stadi…tak tau nak wat camane…then saye bagitau la….”Laa exam ahad ni nak balik cmne”….then Kak Ayu kata…”try tanya Abg Jaa cmne”…pastu saye tanya Abg Jaa…die kate nanti tanya Abg Man dulu…Abg Man kate exam dulu…kalau ade ape2 baru balik…."ok la kalau gitu"…..so,saye pon meneruskan misi stadi walaupon hati tak tenang mase tu….dekat maghrib Kak Rah kol saye dia tanya balik tak…saye kata tak kut coz nak exam…orang lain sume planning nak balik esok sempena cti skolah,tapi planning dah ditukar…minta percepatkan atas keadaan we yang semakin kritikal…

Tapi malangnye ICU tak boleh masuk coz mase tu penuh ngan kes h1n1…so,request high depency unit(HDW)…dan…..Kak Ni plak kol saye suh packing barang dia nak fetch jap lg….tadi kol cakap kalu ade paper baru kite balik…saye pon packing la ape2 yang patut….then dapat plak mesej dari Kak Ayu..”Laa,balik eh…siap2 barang..Kak Ni amik”…saye reply….”ok2…Kak Ni bgtau dah….dia otw”…..saye pon mesej kawan2 yang satu kelas esok suh bgtau bro Yusuf….dekat2 10.20pm Kak Ni sampai…..singgah kat guard post nak isi maklumat diri….dan saye naik keta….Kak Ni baru lepas jawab kol dari Abg Jaa….”Laa,we takde da”…Saye pon...”haa”….tamatlah riwayat hidup seorang hamba Allah dimase umur 69 tahun…tanpa dipaksa…air mata ni tak henti2 mengalir sampai teresak2…malam tu kami balik terus….saye pon pakai seluar track n long sleeve je…

Teringat mase saye cuti semiggu sebab wabak h1n1…..tiap2 hari ulang alik dari hospital ke rumah….dah jadi biasa…mase tu arwah baru pindah ke wad panglima….dukacita nak bagitau certain nurse kat sane a bit hampeh la….sedey plak rase….kalau kami tahu buat semua,tak payah minta tlg anda2 semua la, nurse…so,pada kawan2 yang bakal bergelar nurse nanti wat keje baik2 ye….jgn sampai orang lain sakit hati…kita dah pilih keje tu,kena buat yang terbaiklah….ikhlas….

Dari Kuantan ke Kelantan,tak henti2 menangis…tak rase nak tdo pon…mesej semua kawn2 minta sedekahkan Al-Fatihah…dan rumet lame saye,Tkah dan sahabat mse skolah dulu,Gee kol minta saye sabar bayk2…time kasih sume….

Sampai kat rumah jam 6.45 pg…..1st day Ramadhan…kami orang jauh yg pertama sampai…masuk rumah..dah rase sebak dan hiba melihat sekujur tubuh yang dah tak bernyawa…salam ngan ma…peluk2 dan menangis teresak2…tak pernah saye tgk ma menangis sampai tahap tu…..pastu naik ats mandi2 dan tukar baju……bila tgk brang2 yang bawak balik dari hospital ,sedihnye……

Pagi tu semua abang2 dan kakak2 sampai dari segenap negeri nak lihat arwah buat kali terakhir....Alhamdulillah semua urusan pengebumian selesai selepas zohor...A big thank you to all my relatives and also my neighbours...may Allah bless all of you...Al-Fatihah buat arwah ayahanda....pemergianmu ditangisi...we miss all the time with you....

Saturday, October 24, 2009

NILAIAN CANTIK PADA ZAHIR DAN BATIN

Assalamualaikum buat pembaca sekalian....Haa,kali ni saye nak kongsi pasal cantik pada zahir dan batin...cantik tak semestinya luaran sahaja...Islam juga tidak pernah melarang umatnya untuk bercantik-cantik, tetapi janganlah melampaui batas dan melanggar syariat. Contohnya ketika berpakaian,pakailah apa-apa sahaja yang berkenan pada hati masing2,tetapi janganlah sampai mendedahkan aurat.Pakaian yang menutup aurat adalah perintah Allah yang tidak dapat disembunyikan lagi. Janganlah kerana terlalu mengikut trend terkini untuk kelihatan cantik sehingga tenggelam harga diri sebagai seorang muslim.

Apalah gunanya cantik di hati manusia tetapi kemurkaan pula di sisi Allah kan? Untuk cantik di sisi Allah ia memerlukan suatu keimanan yang kukuh terpahat di hati seseorang. Namun secara zahirnya, kitalah yang menjadi cantik di sisi Allah dalam mengekal kecantikan dan menjadi ibadah bila berpakaian.Bukan puasa, solat dan zakat sahaja merupakan ibadah, tetapi berpakaian cantik menepati syariat sebagaimana yang dikehendaki Allah, merupakan ibadah. Konsep ibadah sangat luas dan bercantik-cantik juga termasuk ibadah selagi tidak melanggar apa-apa yang telah digariskan oleh Allah.

KECANTIKAN DAN KEBERSIHAN HATI

Apabila sudah mengekalkan kecantikan dalam berpakaian, semoga ia menjadi ibadah kita kepada Allah. Namun begitu, ada perkara lain pula yang perlu diambil kira dan perlu diberikan perhatian yang serius iaitu kecantikan dalaman seperti kebersihan hati. Ada orang berpendapat apalah gunanya berwajah cantik tapi hatinya penuh kesumat. Biarlah wajah buruk, asalkan memiliki budi pekerti yang baik dan alangkah bagusnya memiliki kedua-duanya sekali iaitu cantik wajah dan cantik juga budi pekertinya. Seseorang yang memiliki kebersihan hati, tandanya ia telah memiliki kecantikan yang abadi dalam dirinya, walaupun wajahnya tidak cantik. Tapi orang sekarang banyak lihat luaran daripada dalaman kan?apalah gunanya luaran itu kalau kita tak tahu ape isi dalamnya...

Lihatlah sahabat Rasulullah yang bernama Bilal bin Rabah, walaupun wajahnya hitam berkilat, namun di sisi Allah ia tetap dipandang cantik dan tinggi. Ini kerana hati yang ada padanya penuh dengan nilai-nilai ketakwaan. Begitulah pentingnya nilaian hati seseorang pada pandangan Allah. Mengapa Allah menitikberatkan soal hati? Jawapannya kerana hati merupakan raja dalam diri seseorang. Apabila hati cantik, akan baiklah seluruh anggota badan. Kebaikan hati dapat dilihat dengan seseorang tidak suka untuk melakukan kejahatan walaupun pada dirinya sendiri. Apatah lagi untuk melakukan kejahatan pada orang lain. Justeru, lahirlah kecantikan akhlak yang dapat menawan manusia lainnya.
Apabila hati bersih dari sifat dengki-mendengki, iri hati, sombong, dan sebagainya, ini akan mengurangkan tekanan hidup bermasyarakat. Malahan melahirkan hidup berkasih sayang antara satu sama lain. Jika kecantikan hatilah yang diperjuangkan oleh para remaja sekarang, akan berjayalah generasi-generasi yang akan datang. Terpahat di minda untuk mengejar kecantikan bukan sahaja pada zahirnya tetapi fokus utamanya kepada kecantikan dalaman iaitu hati. Jika itu yang dikejar, insyaAllah kita akan selamat pada dunia dan akan mendapat berkat di akhirat kelak....Wallahu a'alamu Bissowab...Illalliqa'...Wassalam...

CTS first year Eid Gathering 2009....~

syukur...dapat gak kami wat eid gathering even syawal is already finished....time ni baru boleh bernafas sket...tak busy sangat...cume ade la beberape assingment yang kena hantar...dan juga beberape tutorial yang nak kena discuss....now,we are going to struggle for our final exam which will be held on 5th to 18th november....malam tu enjoy la sket2.....makan2 dan layan game....



majlis dimulakan dengan solat isya' dan diikuti solat hajat diimamkan oleh akhi akmal...



ucapan dari batch leader kami akhi amirul...



makan..makan...macam2 ade...nasi minyak,roti jala,lontong...



ade gak gamba ngan zakiah....kawan satu sekolah dl...sampai loni..satu clas mase f5...dkat pj dan juga kat iium kuantan ni....



haa..ni la die queen n king of da raye CTS 1st yr 2009...miss zutiqah yang cun and mr shahizam yang wacky cheeky brother.....bersame batch leader kami amirul and nadia..



kami...sisters of CTS 1st year students....



setakat itu sahaja jamuan kami mlm tu.....thanks a lot to all commity members that arranged the gathering...may Allah bless all of you...good luck to all of you brothers and sisters.....all da best and turn to Him...hope our ukhuwwah will never last because of Allah...InsyaAllah...Ukhuwah Fillahi Abadan Abada....Illalliqa'...











Thursday, October 22, 2009

Cecah dahi di sejadah....

Bersihkanlah dirimu sebelum kamu dimandikan
Berwudhu'lah kamu sebelum kamu diwudhu'kan
Dan solatlah kamu sebelum kamu disolatkan
Tutuplah 'auratmu sebelum 'auratmu ditutupkan
Dengan kain kafan yang serba putih

Pada waktu itu tidak guna lagi bersedih
Walaupun orang yang hadir itu merintih
Selepas itu kamu akan diletak di atas lantai
Lalu dilaksanakanlah solat Jenazah
Dengan empat kali takbir dan satu salam
Berserta Fatihah, Selawat dan doa
Sebagai memenuhi tuntutan Fardhu Kifayah

Tapi apakah empat kali takbir itu dapat menebus
Segala dosa meninggalkan solat sepanjang hidup?

Apakah solat Jenazah yang tanpa rukuk dan sujud
Dapat membayar hutang rukuk dan sujudmu yang telah luput?

Sungguh tertipulah dirimu jika beranggapan demikian
Justeru kumenyeru sekelian Muslimin dan Muslimat
Usunglah dirimu ke tikar solat
Sebelum kamu diusung ke liang lahad
Menjadi makanan cacing dan makanan ulat
Bawalah dirimu ke masjid
Sebelum kamu diiringi ke Pusara

Tangisilah dosa-dosamu di dunia
Kerana tangisan tidak berguna di alam baqa'
Sucikanlah dirimu sebelum kamu disucikan
Sedarlah kamu sebelum kamu disedarkan
Dengan panggilan 'Izrail yang menakutkan

Berimanlah kamu sebelum kamu ditalkinkan
Kerana ianya berguna untuk yang tinggal
Bukan yang pergi
Beristighfarlah kamu sebelum kamu diistighfarkan
Namun ketika itu istighfar tidak menyelamatkan

Ingatlah di mana saja kamu berada
Kamu tetap memijak bumi Tuhan
Dan dibumbungi dengan langit Tuhan
Serta menikmati rezeki Tuhan

Justeru bila Dia menyeru, sambutlah seruan-Nya
Sebelum Dia memanggilmu buat kali yang terakhirnya
Ingatlah kamu dahulu hanya setitis air yang tidak bererti
Lalu menjadi segumpal darah
Lalu menjadi seketul daging
Lalu daging itu membaluti tulang
Lalu jadilah kamu insan yang mempunyai erti
Ingatlah asal usulmu yang tidak bernilai itu
Yang kalau jatuh ke tanah
Ayam tak patok itik tak sudu
Tapi Allah mengangkatmu ke suatu mercu
Yang lebih agung dari malaikat

Lahirmu bukan untuk dunia
Tapi gunakanlah ia buat melayar bahtera akhirat
Sambutlah seruan 'Hayya 'alas Solaah'
Dengan penuh rela dan bersedia
Sambutlah seruan 'Hayya 'alal Falaah'
Jalan kemenangan akhirat dan dunia

Ingatlah yang kekal ialah amal
Menjadi bekal sepanjang jalan
Menjadi teman di perjalanan
Guna kembali ke pangkuan Tuhan
Pada hari itu tiada berguna Harta, tahta dan putera
Isteri, kad kredit dan kereta
Kondominium, saham dan niaga
Kalau dahi tak mencecah sejadah di dunia

Wallahu A'lamu Bissowab....Ilalliqa'

Tuesday, October 20, 2009

TAWAKKAL SI ANAK KECIL

Abu Faidh Thauban atau yang terkenal dengan nama panggilan Zunnun Al-Mishri adalah seorang ahli Tasawwuf yang besar dari negera Mesir.

Diceritakan bahawa pada suatu hari Zunnun Al-Mishri pergi ke laut untuk menjala ikan untuk menyara hidupnya dengan disertai oleh anak perempuannya yang masih kecil.

Zunnun menebarkan jaringnya, tidak berapa lama kemudian jaring itupun ditariknya. Dia beruntung kerana dapat menangkap seekor ikan. Anak perempuanya yang ikut turun ke laut, menyaksikan bahawa mulut ikan itu bergerak-gerak seperti orang berzikir. Apabila Zunnun menghulurkan tangannya untuk mengambil ikan yang sudah dijangka menjadi rezekinya itu, tiba-tiba anaknya
menghalangnya. Dengan pantas anaknya mengambil ikan yang masih hidup itu dan mencampakkannya ke laut semula. Maka bebaslah ikan itu di alamnya.

Zunnun tidak dapat menghalang perbuatan anaknya itu dan hanya melihat dengan penuh kehairanan.

"Mengapa kau membuang rezeki yang sudah kita perolehi?" Tanya Zunnun kepada anaknya.

Anaknya menjawab: "Saya tidak rela makan makhluk yang berzikir kepada Allah".

Zunnun hairan terhadap jawapan anaknya itu kerana setiap ikan yang baru ditangkap sudah tentu bibirnya bergerak-gerak.

"Apa yang hendak kia buat?" tanya Zunun lagi.

Anaknya menjawab: "Kita bertawakal kepada Allah semoga Dia memberi kita rezeki benda yang tidak berzikir kepada Allah.

Kedua-duanya pun balik tidak meneruskan kerjanya sebagai penangkap ikan dan mencari kerja lain sambil bertawakal kepada Allah. Setelah bekerja sampai petang, keduanya belum juga mendapatkan sesuatu rezeki untuk dimakan sedangkan perutnya sudah mulai lapar.

Apabila waktu Isya' sudah masuk, tiba-tiba Allah menurunkan hidangan dari langit yang terdiri daripada berbagai jenis makanan, maka makanlah keduanya dari rezeki itu. Keadaan seperti ini berlaku setiap malam dan berlangsung lebih
kurang dua belas tahun.

Zunnun menyangka bahawa kurnia dari Allah yang sangat istimewa ini adalah disebabkan dirinya yang sangat rajin beribadah, solat, berpuasa dan berdoa kepada Allah.

Apabila keaadaan ini sudah berlangsung lebih kurang 12 tahun, anak perempuannya yang ikut kelaut sudah meninggal. Ternyata hidangan dari langit tidak turun lagi berikutan kematian anaknya itu. Kini Zunnun menyedari bahawa kurnia Allah yang turun pada keluarganya berupa makanan dari langit itu bukan disebabkan kerana dirinya yang rajin beribadah dan berdoa, tetapi disebabkan kerana ketinggian tawakal anak perempuannya yang sudah meninggal.

~Tawakkal Tu A'lallah....setiap benda yang kta buat seharusnya bertawakkal kepada Allah....mungkin ada benda yang kita buat tak mendapat keberkatanNya....~

Blogger templates

About this blog

"Ya Allah bukakanlah pendengaran hatiku untuk mengingatiMu,kurniakanlah bagiku ketaatan kepadaMu dan ketaatan pada RasulMu serta beramal dengan kitabMu"....

Blogger news

Lilypie Angel and Memorial tickers

Cheeky Quotes

peringatan...~

sesaat matamu berkedip ingatlah ALLAH sedetik jantungmu berdegup ingatlah ALLAH sehalus budimu ditabur ingatlah ALLAH sekilas hatimu ditaut ingatlah ALLAH