Monday, January 10, 2011

Bila si kecil bercakap…

assalamua'laikum wbt...


Izinkan saya berceloteh buat seketika... hehehe.....

Bila dengar si kecil bercakap boleh buat kita gelak…hehehe…..kadang2 tak masuk akal…biasalah,budak2..tambah2 kalau yang baru dapat mulut…eceh..macam dah banyak experience je…hohoho…

Ini cerita anak sedare bukan anak sendiri…


Cerita satu:-

“Cik Shu La (cik su la),Aicah (Aisyah) nak duit seribu.

“hah. Cik Su La mana keje lagi.”

Terkejut saya dengar….macam mana dia terfikir nak cakap gitu tak tau la…hehehe…mintak seribu pulak tu…dia ingt saya cop duit barangkali…hehehe….bagi singgit boleh la…nanti dulu ye sayang….tapi bukan bagi seribu la….banyak tu….

ha, sekarang aisyah dah darjah satu...tu masa dia tadika dulu2...hehehe....



Cerita dua:-

Si kecil ini tak leh sebut “k” dengan betul.

Tengah2 bukak baju nak mandi sama mama dia…tiba2…

“nanti dulu mama. Tak Cik nak tencing la. (Kak Cik kencing)”

Hahaha…cumil kan…kadang2 saje je suruh Wahidah sebut…masa tu tengah gila bola,adalh gambar Kaka pemain Brazil tu..so suruh la dia sebut…

“Kaka.”

Wahidah sebut.”tata (Kaka).”

Kakak jadi “tatak” dan perkataan2 t yang lain…hehehe…

hari tu masa kat rumah Tok Ma...

"ayah, matan...tatak, matan."

cumel kan...hahahahaha....



Cerita tiga:-

Ha,yang ni plak tak ley sebut “l”

Bila Tanya…

“sapa nama?”

“Wan Nur Maisyarah Nabiyah (Maisarah Nabilah).”

“bowa (bola) Yah.”

“ni sapa?”

“Shukiya.”cube teka ape dia…hehehe..(Sukila)

“makan k eche (KFC).”

Maisarah suka iklan "aku tak bodoh." dia ajuk2 cara Adibah Nor cakap...hehehe....."beg baru."



Cerita empat:-

Nama Wan Muhamad Amir….

“Tawe.”

Oh,panggil Tok Wan rupanya…hehehe….

“Amir nak pinjam duit boleh?nak beli air bina(air ribena)”

Pandailah dia…nak pinjam duit..hahaha….

“Amir, I love you.”

“I bitu.” (I love you too)

“ibu, amir nak makan “kechepchi” la.”

Hah,apa dia tu….nak makan KFC…hehehe…

Amir dah masuk tadika....jangan tidur lambat ye...



Cerita lima:-

Ni plak Naim….Naim ni tak boleh cakap sangat lagi…Baru nak masuk 3 tahun...sikit2 boleh la….bila dengar memang kelakar..

Dulu panggil ibu dia “mbu”(ibu)…hahaha…cumil…

“Gugu2”

Ek,apa tu????

Tunggu la….hehehe….

Bila nak kira nombor, kita sebut satu dia sebut dua dan seterusnya…

“satu”

“uaa”(dua)

“tiga”

“apak”(empat)

“lima”

.

.

.

“sepuluh”

“uyuh”(sepuluh)

Sekarang boleh bilang sampai 20…hehehe….well done naim!



Cerita enam:-

Seterusnya Husaini…

Bila Tanya.

”Along mana?”

“Along “oloh”(sekolah)

“Angah?”

“Angah “oloh ugok”(sekolah jugak)”

“abah “ayam”…maksud dia abah sembahyang….

“adak umu” (badak sumbu)

Kadang2 kena mama dia translate baru semua paham…hehehe….tengok,hebat ibu kita kan?



Cerita tujuh:-

Ini kes pelik…sebab beliau tak cakap bm…hahaha….biasa lah Sarah…dia tak suka diganggu bila dia tengah bermain…kadang2 saje kacau dia….sampai dia cakap…

“hei, don’t disturb me. I hate you.”

Hahaha…garang kan…buat I takut you…hehehe…..



Cerita lapan:-

yang lain dah besar2...cakap pun ok maybe...hahahaha...

ini cerita tambahan...esok ade quiz...6 subtopic...caM nak "naik juling" mata buat latihan....huhuhu....

do pray for me...

Harith kena chicken pox....get well soon dear...


p/s :

buat kamu..i hope you read this...welcome back to Malaysia again....don't forget ole2 untuk kakakmu ini...hahahahaha...moga2 sempat merasa "winter" di Malaysia...ngeee!

see you soon...I'll be at home on 29th January...hopefully...Insya-Allah....don't forget to inform me...yippee!



wassalam.....

9 comments:

himawari said...

comelnye ank2 sdare su kila ni ;)

hasnisyakila said...

budak2 berd...hahaha
wat main buleh la....
heheheh...

naLLy said...

cute nye..

Nadzipah said...

hahahahaha...
shumel2...teringat kt zakwan..

"kamu" tu saya la kan? ngee...klu salah buat malu je..hohoho..

insya-ALLAH, adikmu ini takkn lupa ole2 utk kakaknya..

29 jan ek? olalala...kak long kt kl masa tu..huhu..kak ila cuti smpai bila?

hasnisyakila said...

ye la kamu la..huhuhu...
sapa lgi...
dalam 1 week saja...
haish...busy eh....

Nadzipah said...

heheh...mana la tahu..org lain..ekeke
4 feb kak long dh ada kt umah kot..insya-ALLAH..
huhu..ada program dgn junior kt intec

hasnisyakila said...

nak g dah la time tu...huhuhu...
xpa pa la...
wait n see saja...

Nadzipah said...

huhu..ye ke?

hasnisyakila said...

ye la...huhuhu....

Blogger templates

About this blog

"Ya Allah bukakanlah pendengaran hatiku untuk mengingatiMu,kurniakanlah bagiku ketaatan kepadaMu dan ketaatan pada RasulMu serta beramal dengan kitabMu"....

Blogger news

Lilypie Angel and Memorial tickers

Cheeky Quotes

peringatan...~

sesaat matamu berkedip ingatlah ALLAH sedetik jantungmu berdegup ingatlah ALLAH sehalus budimu ditabur ingatlah ALLAH sekilas hatimu ditaut ingatlah ALLAH