Saturday, November 23, 2013

IIUM 29th Convocation

Assalamu'alaikum





16th November 2013 hari paling bahagia dalam hidup saya. Officially graduated with "100 bouquet" of flowers given. Alhamdulillah. Alhamdulillah. Thummalhamdulillah.

Setelah 6 tahun "menyemai cinta" di taman ilmu dan budi (baca: the garden of knowledge and virtue), akhirnya semalam saya melabuhkan tirai sebagai pelajar di UIA. 2 tahun di PJ dan hampir 4 tahun di bumi tarbiyah Kuantan. Allahu Akbar.

Tamat sudah zaman pengajian yang akan sentiasa dirindui. Bumi tarbiyah Kuantan yang mengenalkan saya apa erti kehidupan. Alhamdulillah.

Semalam berlangsung konvokesyen UIA yang ke-29. Alhamdulillah, saya kena sesi pertama yang jatuh pada hari Sabtu. Selamat, sebab tak payah minta cuti.
Dan yang buat saya gembira, semua abang-abang dan kakak-kakak saya datang. Alhamdulillah!

Cakap pasal kerja, dulu di zaman dahulu kala, saya punya impian tersendiri semasa hari konvokesyen; a husband  and family members to come with and as a working graduan. Hmm, angan-angan kosong saya kira. Tapi ALLAH yang aturkan segala-galanya. Satu sahaja impian saya tercapai, as a working graduan. Yang satu lagi mungkin tunggu Masters, bak kata Kak Nadiah. Heheh :D



                          This is from all my colleagues and my boss. Upah bekerja. Hahaha.




Dengan Ma, sumber kekuatan saya. Arwah we (ayah) meninggal semasa saya semester pertama tahun pertama di Kuantan. Baru je sebulan lebih masuk. Dan saya rasa masa tu macam tak mampu untuk habiskan saki baki pengajian. Mana taknya, setiap kali teringat, keluar air mata.


Tapi Alhamdulillah, saya punya insan-insan yang ALLAH hadirkan dalam hidup saya."Wali-wali" kesayangan saya, kakak-kakak saya dan tak lupa anak-anak saudara. Tak putus-putus memberi semangat dan mengirim doa. Kami mengenal lebih jelas apa itu erti ukhuwah dan kasih sayang setelah perginya "hero" kami yang dikasihi. 



Keluar dewan hari tu, saya disambut bagai "puteri". Dapat bunga dan ciuman istimewa dari semua orang. Alhamdulillah. Jujurnya saya dapat hampir 15++ bunga hari tu, pemberian abang-abang dan kakak-kakak. Tak terungkap perasaan itu. Malah ada yang bertanya ni konvo untuk berapa orang. Oh, bukan, ini konvo "si bongsu", maka haruslah dirai lebih. :)





6 tahun bersama, meninggal kenangan yang tidak dapat diungkapkan satu persatu, tetapi cukuplah sebagai kenangan yang terindah dalam hidup. 
Zaman belajar menjadi satu momen yang paling dirindui.
Rindu untuk bersama teman-teman seperjuangan, yang sewaktu ketika dulu "membanting tulang", bersengkang mata untuk menyiapkan segala tugasan yang diberi. 



IIUM;2007-2013,
Taman ilmu dan budi,
meninggalkan satu kenangan dalam diri,
Yang akan sentiasa diingati, sentiasa dirindui.
Alhamdulillah, SyukranLillah.

Kepada tenaga pengajar,
Terima kasih atas ilmu yang dicurahkan,
Halalkan segala ilmu yang dicurahkan sepanjang 6 tahun pengajian.

Buat teman-teman seperjuangan,
Terima kasih atas budi baik kalian,
Yang mengajarkan aku apa itu erti persahabatan,
Terima kasih atas segala tunjuk ajar yang diberikan,
Terima kasih atas masa yang diluangkan.

Buat Ma tersayang,
Terima kasih atas dorongan dan doa yang tidak putus-putus.

Buat abang-abang dan kakak-kakak,
Terima kasih atas dorongan dan semangat,
Terima kasih juga atas soalan yang tidak terduga itu,
Sampai masanya adalah tu yang datang "jumpa" kalian.
Hahaha. :P

Penghargaan istimewa untuk "hero" pertama saya,
Terima kasih kerana sentiasa menjadi hero saya,
It would be a memorable part with you by my side,
It would be a special memory to all of us,
Having my beloved father on the day of my graduation day.

Al-Fatihah, may your soul be blessed!










1 comment:

Anonymous said...

salam.tumpang tanya kalau bunga2 tu suma ada dijual masa hari graduasi kt luar tak?

Blogger templates

About this blog

"Ya Allah bukakanlah pendengaran hatiku untuk mengingatiMu,kurniakanlah bagiku ketaatan kepadaMu dan ketaatan pada RasulMu serta beramal dengan kitabMu"....

Blogger news

Lilypie Angel and Memorial tickers

peringatan...~

sesaat matamu berkedip ingatlah ALLAH sedetik jantungmu berdegup ingatlah ALLAH sehalus budimu ditabur ingatlah ALLAH sekilas hatimu ditaut ingatlah ALLAH