Friday, September 27, 2013

Ganjaran dan hikmah itu ada tanpa kita sedar

Assalamu'alaikum




n3 Korea masih tak bersambung. Biarlah. Biarlah di situ.

Alhamdulillah, Alhamdulillah, Thummalhamdulillah. 29 Ogos yang lalu, saya menghadiri satu interview (pertama kali dapat dan pergi) di Bangi. Dah pernah dapat interview lain, tapi tak pergi. Maka, berbekalkan sedikit persediaan (setelah mendapat e-mail), saya ke Bangi untuk interview.

Sebelum masuk interview, ada test dulu. Biasalah, kilang Jepun, mesti lah ikut cara Jepun walaupun dekat Malaysia. Selesai test, saya masuk untuk interview.

I met Kak Anis, Kai Lin and my current boss (for this week only) Mr. Toh. Next week, Sayama san will be my new boss.

Dan hari ini, genap 3 minggu saya bergelar pekerja. Hilang sudah gelaran mahasiswa dalam diri unofficial (convocation tak lagi). Bergelar seorang pekerja di Sony. Ye, hari tu saya interview di Sony. As a position? Hmm, berkenaan dengan data, berdepan dengan PC. 3 minggu ni seriously, i could say that, saya banyak dok depan PC. Geral-gerak tetikus (baca: mouse) untuk melihat statement line by line. 

That's why Kai Lin asked me during the interview, what will you do after a long hours in front of the pc? Itulah lebih kurang. Huh, terus saya goreng. Hahah :)

And , she is my colleague now. 

Bekerja. Ya, tidak seindah seperti zaman belajar. Mehnahnya ada di mana-mana, walau siapa kita pun. Pelajar dengan mehnah test, quiz segala bagai. Dan seorang pekerja dengan mehnahnya, bersama rakan sekerja lain, bersama orang atasan.

Ranjau dan duri itu yang membuatkan kita untuk lebih berhati-hati kerana duri itu bisa dikala ia menyentuh diri. Dan ujian itu juga mampu membuat kita untuk jadi lebih kuat.Tiada kehidupan tanpa secalit pun kesusahan. Tiada kehidupan tanpa sedikit ujian.

Walau apa jua yang terjadi, yakinlah ganjaran dan hikmah itu ada tanpa kita sedari.

Ganjaran kita di akhirat sana ALLAH janjikan syurga untuk hamba-NYA yang beramal soleh. Ganjaran yang menaikkan motivasi untuk kita kecapi indahnya bayangan syurga yang pasti itu. Air susu tanpa henti mengalir, buah yang tanpa henti berbuah. Sebut saja nak makan apa, terus ada. Subhanallah!

Pertama kali memegang duit hasil usaha sendiri, saya begitu teruja. Ya sangat teruja. Indah. Terasa penat lelah berlalu begitu sahaja. Alhamdulillah. Rezeki ALLAH.
Yang ada di mana-mana, dengan bantuan manusia sekalipun. Dia dipilih oleh ALLAH untuk bantu kita.

Apa sahaja yang berlaku, beringatlah, setiap yang berlaku akan ada hikmahnya. Lambat atau cepat, dalam sedar atau tanpa kita sedar. Ada ganjaran untuk setiap hamba yang dijanjikan. Kehidupan kita bukan sebuah khayalan yang mudah, tetapi ia menuntut satu kesungguhan. Yang dengan itulah manusia mendapat apa yang dia inginkan. Orang yang berusaha itu akan mendapat ganjarannya. Yakinlah!

Usaha dan tawakkal membuatkan hati kita tenang. Apa sahaja keputusannya, itu urusan ALLAH. Yang maha tahu apa yang terbaik untuk kita.

Jangan resah, jangan gelisah, sebanyak mana dugaan yang dilalui, yakinlah ganjaran dan hikmah itu ada tanpa kita sedar.






1 comment:

Anonymous said...

kannn..~ semua rezeki dr Allah.
tahniah kila ! Selamat menempoh hari2 mndatang.. Doakan kita semua cemerlang dunia & akhirat.

Blogger templates

About this blog

"Ya Allah bukakanlah pendengaran hatiku untuk mengingatiMu,kurniakanlah bagiku ketaatan kepadaMu dan ketaatan pada RasulMu serta beramal dengan kitabMu"....

Blogger news

Lilypie Angel and Memorial tickers

Cheeky Quotes

peringatan...~

sesaat matamu berkedip ingatlah ALLAH sedetik jantungmu berdegup ingatlah ALLAH sehalus budimu ditabur ingatlah ALLAH sekilas hatimu ditaut ingatlah ALLAH