Tuesday, October 11, 2011

hakikat bahagia II

assalamu'alaikum wbt



Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah, segala assignment saya dah hantar hari ni. Alhamdulillah, “hari tensen” saya end today, at least for today I can say. I may have another one or two for tomorrow.and yes again, I'll have my first quiz this Friday. see, there no free hours for students. right?

Minggu lepas, assignment beratur tanpa disuruh. Minta dihantar pada hari yang sama yakni hari ni berserta presentation soalan. Benganngnya. Allahu akbar. Astaghfirullah.

Detik2 maths method semester satu tahun 2 kembali di fikiran. Allah, serta merta saya jadi takut. Assignment banyak yang nak kena buat, buat punya buat, bila sangkut satu soalan, memang tak tau nak cakap apa dah. geram ada, nak marah ada, dan macam2 lagi. Allah, Allah, Allah.

Dan dengan itu saya menyedari masa sibuk ni la kita make useful of our time precisely. Subhanallah. 24 jam tu rasa macam tak cukup dan sememangnya kita ada 24 jam je satu hari. Baik atau tidak pengurusan masa kita bergantung pada diri sendiri. Dan saya bukanlah orang yang hebat mengatur masa. Bila free bukan nak study or revise yang tak paham dalam kelas, tapi buat benda lain.

Bila dah jadi gini, assignment dapat “gedebuk” sekaligus, rasa macam tak berdiri atas tanah. Rasa macam kat atas kepala tu ada batu. Sentuh ini tak jadi, sentuh itu tak jadi, last sekali saya jadi ketensenan yang tidak begitu melampau. Tapi cukuplah merisaukan diri sendiri. Owh, begini rupanya hari2 di tahun 3. Assignment setiap minggu. Saya tidak merasakan ini di sem2 yang lepas. Cukuplah kelas hari Jumaat untuk sem ni, pertama kali dalam hidup kelas Jumaat. Huhuhu.

and i can feel this is the hectic semester for me. i haven't faced this situation before. and i realized that, third year is the hectic year.

Tangan jadi laju menaipkan bait2 “curhat”. Alhamdulillah, Allah kurniakan awak untuk membalas email2 saya dengan kata2 yang mampu menaikkan semangat saya. Alhamdulillah, wa syukurillah. Dan tidak lupa juga bait2 doa mengadu pada DIA yang maha esa.

DIA tidak jadikan ini untuk saya hanya sia-sia. DIA tidak bebankan saya dengan tugasan ini tanpa bersebab. DIA tidak bebankan ini jika saya tidak mampu menanggungnya. DIA yang mengetahui saya mampu untuk ini, mentally and physically. DIA yang menyusun detik-detik hidup saya, dan DIA yang merancang apa untuk saya. Dan hanya DIA yang tahu apa yang terbaik untuk saya.

Ya Allah, sedikit sekali aku mengingatimu. Astghfirullah. Astaghfirullah, Astaghfirullah.

saya jadi teringat 10 perkara ini. Ingat 5 perkara sebelum 5 perkara. Sihat sebelum sakit, muda sebelum tua, kaya sebelum miskin, lapang sebelum sempit dan Hidup sebelum mati.

Memang benar, lapang sebelum sempit. Tapi masa lapang kita kita tak pergunakan dengan sebaiknya. Dan bila tibanya waktu sempit seribu 1 perasaan menghadirkan diri mereka dalam jiwa kita.

“maka nikmat tuhanmu yang manakah kamu dustakan.”

Tiada nikmat Allah untuk didustakan, yang semuanya adalah benar belaka. Yang dijadikan terbaik untuk khalifah-khalifahnya berfikir tentang kehebatan ciptaan Allah yang tiada tandingannya dengan sesiapan pun.

tetapi hakihatnya manusia hanya gah dengan masa lapangnya yang ada. bila menjelma masa sempit, barulah dia sedar, apa yang dah dia buat semasa waktu lapangnya. ingat sahabat2 sekalian, sesaat sekalipun jarum jam tidak kembali berundur ke belakang. counter clockwise is never happen in reality. dan sesaat sekalipun masa yang dah berlalu tak akan kembali semula.

sesaat sekalipun ajal kita tidak akan ditunda oleh-NYA jika waktu itu kita menemui pencipta kita.

"demi masa, sesungguhnya manusia dalam kerugian. kecuali orang beriman dan mengerjakan kebajikan serat saling menasihati untuk kebenaran dan menasihati untuk kesabara."
(Al-Asr;1-3)

akhir kalam untuk semua, terutama diri sendiri yang masih lagi kabur tentang masa,hargailah setiap saat yang ada yang telah dikurniakan oleh-NYA. sehebat mana pun kita, sekurang mana pun kita, everybody has 24/7 in his/her life.
time has never change, but the people who managed it properly and wisely will change.


i'll say "time is more precious than the most expensive diamond in the world"



nota 1 : hargai setiap detik yang kita ada. jangan pernah menyesal dengan setiap masa yang telah kita habiskan. siapa yang mengatur masa kita? ALLAH. tetapi siapa yang melaluinya setiap detik dan ketika. tepuk dada tanya iman. bagaiman masa kita yang dah lepas.

nota 2 : jangan333 suka buat kerja last minute. jangan fikir masa akan datang akan cukup untuk kita. siapa kita untuk mengetahui itu?

nota 3: sayangi masa yang anda ada. sayangi masa seperti anda menyayangi diri sendiri. jangan buat macam sayang pakwe/makwe. please! macam sayang makayah takpe.

nota 4 : hakikat bahagia yang sebenar-benarnya adakah dengan setiap saat dan ketika hanya mengingati Allah.

"iaitu orang yang mengingati Allah sambil berdiri, duduk atau dalam keadaan berbaring dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi." (Ali-Imran:191)

"dengan mengingati Allah hatika menjadi tenang." (Ar-Ra'd;28)

nota 5 : hakikat bahagia saya hari ini. Alhamdulillah.


doakan kejayaan saya. ;)

Moga menjadi kuat dan tabah seperti layang-layang ini.

Biarpun terliuk-lintuk ditiup angin kencang,

Ia tetap teguh melayang..

Ia tetap utuh bertahan..

Hanya pada ALLAH disandarkan harapan dan keluhan

Semoga ujian yang menimpa mampu dilalui dengan jayanya

Ketahuilah, DIA Maha Mendengar..

DIA Maha Mengetahui..

Setiap bait doamu tidak sia-sia

Setiap lafaz ratapanmu tidak berlalu begitu sahaja

Pasti ada kesudahan yang gembira di hujungnya

Pasti ada bahagia di akhirnya...

Usah risau..

Usah ragu..

ALLAH ada bersamamu..

Diri ini juga sentiasa mendoakan dirimu..

Rabbana yusahhil..

Rabban yu'assir wa la tu'assir...






No comments:

Blogger templates

About this blog

"Ya Allah bukakanlah pendengaran hatiku untuk mengingatiMu,kurniakanlah bagiku ketaatan kepadaMu dan ketaatan pada RasulMu serta beramal dengan kitabMu"....

Blogger news

Lilypie Angel and Memorial tickers

peringatan...~

sesaat matamu berkedip ingatlah ALLAH sedetik jantungmu berdegup ingatlah ALLAH sehalus budimu ditabur ingatlah ALLAH sekilas hatimu ditaut ingatlah ALLAH