Monday, October 3, 2011

10 muwasafat tarbiyyah

assalamu'laikum wbt



Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah, setinggi-tinggi syukur dipanjatkan kerana masih lagi diberi peluang untuk berada di atas muka bumi Allah di saat ini. Alhamdulillah, Wa Syukurillah.

Insya- Allah kali ni sama-sama saya nak berkongsi 10 muwasafat tarbiyyah. sebenarnya classmate saya yang "buka" kan tajuk ni di FB group batch kami. Alhamdulillah. Biiznillah. syukran ya Shukri. may Allah bless you.

cukup ke kita semua dengan 10 sifat ni. mari sama-sama kita tengok:)


1. Aqidah yang sejahtera

kita semestinya redha Allah sebagai tuhan, Islam sebagai agama dan nabi muhammad SAW sebagai nabi dan rasul yang terakhir yang telah diutuskan oleh Allah kepada umat manusia sekalian.
selain itu, sentiasalah kita mendekatkan diri kepada Allah dengan sentiasa mengingati akhirat, perbanyakkan zikir dan amalan2 lain selagi ia tidak bertentangan dengan akidah kita.

"sesungguhnya solatku, ibadahku, hidup dan matiku hanyalah bagi Allah tuhan semesta alam."


2. Ibadah yang shahih

ataupun ibadah yang betul. sejauh mana kesahihan ibadah kita selama ni. adakah berlandaskan Qur'an dan hadis. ibadah kita kerana Allah, bukan sebab ikut je apa yang orang lain buat. nak tahu kena belajar. quran dan sunnah yang mejadi ikutan kita, bukan dengan melihat manusia lain.
ingat, ibadah kerana Allah bukan main hentam je. ibadah bukan kerana Allah itu bukan ibadah.


3. Akhlak yang mantap

siapa yang menjadi teladan untuk kita dengan mempunyai akhlak yang terpuji melainkan Rasulullah SAW. akhlaK baginda tiada tandingannya. kalaulah dibandingkan dengan kita jauh sekali untuk dibuat perbandingan. akhlah Rasulullah itu " super duper triple dan banyak" lebih mantap daripada kita.

jadi sama-sama kita memantapkan akhlak kita dengan mengikut jejak langkah junjungan besar nabi Muhammad SAW dalm menjaga akhlak baginda. bagaimana baginda dengan perbuatan dan perkataannya, bagaimana baginda dengan sahabat2 baginda, bagaimana baginda melayan orang2 yang pernah menyakiti hati baginda dan banyak lagi kalau nak sebut satu persatu.

"sesungguhnya aku diutuskan untuk menyempurnakan akhlah mulia." (Riwayat Ahmad)


4. Luas pengetahuan

orang yang berpengetahuan adalah orang yang sangat beruntung di sisi Allah. menuntut ilmu adalah sangat-sangat dituntut dalam Islam. kehidupan kita bermula dengan ilmu. Allah berfirman dalam surah Al-'Alaq yang bermaksud " bacalah, dengan nama tuhanmu." iqra' adalah perkataan pertama Allah kepad Nabi Muhammad SAW.

luas pengetahuan tidak merugikan kita walau sedikit pun. orang yang luas pengetahuan tidak akan berasa rendah diri malah itu adalah satu bonus untuk mereka untuk menghadapi dunia luar, dan juga mampu mengeluarkan hujah2 yang bernas,

seperti dalam sebuah hadis yang bermaksud " tuntutlah ilmu hingga ke liang lahad."



5. Sihat tubuh badan

Rasulullah bersabda yang bermaksud "mukmin yang kuat itu lebih baik dan dikasihi oleh Allah berbanding mukmin yang lemah, tetapi pada keduanya ada kebaikan."

kalau kita fikir ikut logik pun, orang yang lemah ni selalunya tidak bersemangat, berbanding orang yang kuat, yang mana mereka ni lebih bersemangat dan mepunyai keyakinan diri yang tinggi.




6. Mampu berdikari

orang yang mampu berdikari tidak terlalu bergantung harap kepada orang lain melainkan kepada DIA yang tidak pernah tidak adil untuk hamba-hamba-NYA. orang yang mampu berdikari akan yakin apa yang dia akan lakukan disamping pertolongan Allah yang tidak pernah putus untuk hamba-NYA.



7. Melawan nafsu

mujahadah melawan nafsu adalah yang terpayah untuk umat manusia. memerangi hawa nafsu adalah salah satu jihad.
sebagai contoh, nak bangun solat malam. masya-Allah punyalah susah. macam2 dugaan. tapi kalau kita dapat buat, Subhanallah indahnya hidup. berjaya melawan nafsu tidur semata-mata untuk bangun tahajjud. itu yang kita nak.

kita nak Allah bermegah dengan kita hamba yang bangun di tengah malam yang berjaya melawan nafsu untuk tidur dan yang tiada orang pun melihatnya, semata-mata untuk beribadah kepada Allah.

jom sama-sama bermujahadah melawan nafsu. nafsu malas study sekalipun.


8. Sangat menjaga masa

orang yang menjaga masa ni adalah orang yang beruntung. masa tidak disia-siakan dengan begitu sahaja melainkan dengan melakukan aktiviti yang berfaedah.

Allah berfirman dalam surah al-asr ayat 1-3 ; " demi masa, sesugguhnya manusia itu dalam kerugian. melainkan mereka yang beriman dan mengerjakan kebajikan serta saling nasihat dan menasihati untuk kebenaran dan untuk kesabaran."


9. Tersusun urusannya

orang yang memanfaatkan masa dengan baik selalunya terbaik dalam penyusunan kerjanya. mana yang penting diduhulukan mana yang boleh kemudian dikemudiankan. penyusunan urusan yang baik boleh mengelakkan kita daripada tergopoh gapah melakukan sesuatu. al-hasilnya kita berpuas hati dengan apa yang kita dah buat.


10.Bermanfaat pada orang lain

setakat mana kita bermanfaat untuk orang lain.

"sampaikanlan daripadaku walaupun satu ayat dan ceritakanlah mengena bani Israel. tiada kesempitan dan dosa." (Riwayat Al-Bukhari)

semoga apa yang kita sampaikan, apa yang kita kongsi, apa yang yang kita tahu mampu memberi manfaat kepada orang lain, sekaligus kredit untuk kita juga.


bagaimana? adakah kita dah cukup dengan 10 sifat di atas? mari sama-sama kita bermuhasabah terhadap diri kita sendiri, bagaimana hubungan kita dengan Allah, bagaimana ibadah kita selama ini. kita tanya diri kita ada tak 10 muwasafat tarbbiyyah dalam diri kita ni. sejauh mana kita boleh menerapkan 10 muwasafat tarbiyah itu dalam diri kita.

untuk melakukan "u-turn" bukan sesuatu yang mudah, tetapi bukan mustahil untuk kita lakukan. kita berubah untuk siapa? untuk mendapat keredhaan Allah. dan sudah tentu berubah untuk diri kita, untuk orang sekeliling kita, untuk keluarga kita, mungkin untuk bakal suami/isteri kelak. insya-Allah.^_*



&


ini kan idaman kita akhawat sekalian? :-)
sama-sama ke arah kebaikan
dan sama-sama mendapat yang baik. amin!






jom sama-sama masuk uni ni. ^^
pendaftaran dibuka setiap masa, setiap saat, tanpa dikenakan bayaran.
pengajiannya pula sepanjang masa tanpa ada cuti.
yang pasti persiapkan diri kalau betul2 nak masuk uni ini...(^_*)


2 comments:

Nadzipah said...

insya-ALLAH.insya-ALLAH.insya-ALLAH..
moga2 kita semua dapat mengamalkan 10 muwasofat muslim ini dengan jayanya...

ini ciri2 yang perlu ada dalam diri seorang muslin kan?
'
yosh! berusaha untuk meng'habit'kannya...

thanks for the sharing^^

hasnisyakila said...

afwan....



ye. 10 ciri untk seorang muslim. da'ie mahupun mad'u

insya-Allah jom sama2 jadi baik..^-*....

Blogger templates

About this blog

"Ya Allah bukakanlah pendengaran hatiku untuk mengingatiMu,kurniakanlah bagiku ketaatan kepadaMu dan ketaatan pada RasulMu serta beramal dengan kitabMu"....

Blogger news

Lilypie Angel and Memorial tickers

Cheeky Quotes

peringatan...~

sesaat matamu berkedip ingatlah ALLAH sedetik jantungmu berdegup ingatlah ALLAH sehalus budimu ditabur ingatlah ALLAH sekilas hatimu ditaut ingatlah ALLAH