Tuesday, February 15, 2011

kecuaian = kerugian

assalamua'laikum wbt....



Siapa cuai, dia rugi. Ore Klate kate "tebulah". Orang kampung saya panggil "careless". Hahaha. Sapa banyak makan "tebu" dialah yang rugi walaupun "tebu" itu manis. Tapi hasilnya pahit. Wahahaha. Apa neh.

Orang yang jalan langgar tiang dia lah yang sakit. Hehehe. Jalan tak tengok kiri kanan. Siapa yang bawak keta yang boleh tersalah tengok kiri kanan dialah yang kena. Dan. Siapa yang banyak makan "tebu" masa exam pun, dia lah yang rugi. Sapa yang bersalah, kalau bukan kamu. Huhuhu.

Okeh, saya amik maths. Salah satu habis semua salah. Huhuhu. Itu sebab 1-1 pun bantai kalkulator. Hahaha. Kalau 1-(-1) lagi lah. Silap2 boleh jadi 0. Itu belum square, cubic or whatever. 3^2 pun boleh jadi 6. Hahaha. Exam punya pasal. Ade ke (0)(1)= 1. Haduish, sabar je la. Tak pasal2 salah. Geram pada diri sendiri. Hehehe. y^2= 4. y=+- 4. Ape kes. Ini sudah lebih. Huhuhu. Terjun tingkap sekarang! Hehehe. Baik Dr. Huhuhu.

Kalau dah salah mana boleh jadi betulnya. Dah natural law (0)(1)=0 bukan 1. Mana boleh suka2 nak ubah (0)(1)=1.
Mugkin kamu boleh prove (0)(1)=1 bila dah jadi mathematician nanti. hahaha. Memang tak akan terbukti dah la. Tu la, jangan main2 ngan 0 (zero) ni. Bahaya! Nanti dia buat semua jadi kosong. Hehehe.

Markah hilang disebabkan kecuaian diri sendiri. Sapa yang bersalah? Mereka dan keluarga mereka. Eh tak, mereka yang cuai itu la, termasuk saya. Hehehe. Keluarga mereka tak jawab exam. Keluarga mereka doa supaya mereka tak cuai dalam exam. okeh? :DD

Kita merancang Allah juga merancang. DIA dah rancang yang terbaik untuk kita. Soalan senang macam mana pun, kalau DIA tak izinkan kita nampak macam mana nak solve soalan tu, tak dapat jugak kan? Lecturer tu tak kedekut markah macam mana pun, kalau DIA takdirkan lecturer tersebut mark kita punya paper dalam keadaan tensen, tak dapat jugak.

Jadi, the best mastermind is ALLAH almighty. Hebat mana pun rancangan kita, hebat mana pun preparation kita, kalau DIA tak izinkan, tak merasa la dean's list, tak merasa la full mark dan sebagainya.

Apa yang penting, KERJASAMA. Hehehe. Bukan, apa yang penting kita dah usaha sehabis yang mampu dan bertawakkal kepada-NYA. Allah suka orang yang berusaha dan kemudiannya bertawakkal. Jangan hanya tahu bertawakkal tapi dengan zer0 effort. Kita nak jadi zero= hero, bukan zero=zero.

usaha + tawakkal= kepuasan




wassalam...

No comments:

Blogger templates

About this blog

"Ya Allah bukakanlah pendengaran hatiku untuk mengingatiMu,kurniakanlah bagiku ketaatan kepadaMu dan ketaatan pada RasulMu serta beramal dengan kitabMu"....

Blogger news

Lilypie Angel and Memorial tickers

peringatan...~

sesaat matamu berkedip ingatlah ALLAH sedetik jantungmu berdegup ingatlah ALLAH sehalus budimu ditabur ingatlah ALLAH sekilas hatimu ditaut ingatlah ALLAH