Wednesday, November 28, 2012

Jom sama-sama jadi macam Ukasyah :)

Assalamu'alaikum wbt




Sudah di penghujung November. Menghampiri Disember. Lebih kurang 3 minggu lagi kuliyyah berlangsung sebelum final examination 4th year. Begitu pantas masa berlalu, dan sedikit pun tidak mungkin kembali walau sesaat. ALLAH !

Siapa kenal Ukasyah? Mestilah kenal setelah menelusuri Seerah kan? :")



Ukasyah ialah sahabat yang masuk syurga tanpa dihisab. Subhanallah! Hebatnya Ukasyah. 

Terdapat satu hadis sahih di mana Rasulullah saw menjelaskan tentang segolongan umatnya yang akan masuk ke syurga tanpa hisab. Ukasyah lah orang pertama yang meminta Rasulullah mendoakan dirinya agar dimasukkan  dalam golongan tersebut. Lalu Rasulullah saw mendoakan untuknya. Sungguh bertuah sahabat ini. Hadis tersebut diriwayatkan dari Abu Hurairah dia berkata  "Aku mendengar Rasulullah saw bersabda :

 'Di antara umatku nanti terdapat 70,000 orang akan masuk Surga tanpa hisab. Wajah mereka bersinar sebagaimana bulan purnama'." 

Rasulullah bersabda, 'Ya Allah masukkanlah Ukasyah ke dalam rombongan itu!' 


Kemudian seorang sahabat dari golongan Ansar berkata, 'Ya Rasulullah, doakan pula aku agar termasuk ke dalam rombongan itu.' Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda, 'Ukasyah telah mendahuluimu'." ( Imam al-Bukhari dan Muslim)





Itulah Ukasyah bin Mihshan al-Asadi. Orang yang pertama meminta Rasulullah untuk mendoakannya. Orang pertama yang tampil di hadapan baginda tanpa rasa takut. Orang yang pertama meminta didoakan untuknya nikmat syurga. Subhanallah! Allahu Akbar!



Ingin sekali aku menjadi seperti Ukasyah,
Tampil dengan berani bukan untuk bermegah,
Menghadap kekasih ALLAH,
Muhammad Ya Rasulullah!




 
 Jom sama-sama menjadi macam Ukasyah, yang berani! :")

Ukasyah, secantik namamu, seindah pekertimu, ingin sekali aku menjadi sepertimu!





Ukasyah!







p/s: Nak cop nama Ukasyah boleh? :P




No comments:

Blogger templates

About this blog

"Ya Allah bukakanlah pendengaran hatiku untuk mengingatiMu,kurniakanlah bagiku ketaatan kepadaMu dan ketaatan pada RasulMu serta beramal dengan kitabMu"....

Blogger news

Lilypie Angel and Memorial tickers

Cheeky Quotes

peringatan...~

sesaat matamu berkedip ingatlah ALLAH sedetik jantungmu berdegup ingatlah ALLAH sehalus budimu ditabur ingatlah ALLAH sekilas hatimu ditaut ingatlah ALLAH