Wednesday, June 15, 2011

Al-Fatihah

salam a'laik


Jika semalam saya gembira menerima berita sahabat yang baru menimang cahaya mata. Alhamdulillah bertambah rezeki si sahabat dan suami.

Dan hari ini saya menerima sebuah berita kematian. Kematian seorang sahabat yang bila difikirkan seakan-akan tidak percaya dengan pemergian arwah.


“Ade budak batch kita meninggal.” Alan bagitau masa habis kelas tengah hari tadi.

“Hah, sape?” Saya terkejut.

“Amer.”

“Hah, ye ke? Adha eh? Kenapa? Macam tak percaya je. Bila?” Bertalu2 soalan ditanya.


Innalillahi wainna ilaihi raji’un. Dari Allah kita datang dan kepada jualah Allah kita kembali. Perginya seorang hamba Allah mengadap penciptanya di usia 22 tahun, masih bergelar seorang undergraduate di UIA. Tahun ke-2 jurusan biotechnology.

Facebook di buka. Ternyata penuh wall post dari sahabat2 lain yang mengkhabarkan berita ini. Semuanya seakan2 tidak percaya. Jikalah hari ini ajalnya, siapa kita untuk tidak menidakkannya. Hanya DIA yang maha mengetahui segala-galanya.

Kalau nak cakap kenal, saya tidaklah begitu mengenali arwah, tapi adalah sikit2. Kami pernah bersama-sama join program. Pernah je terserempak dekat KOS. Sama2 gotong royong kat wackos, sekali sekala terserempak kat café. Tapi tak kan sikit pun tak terasa pemergiannya. Bohong la.


“Dan Allah tidak akan menunda kematian seseorang apabila waktu kematiannya telah datang. Dan Allah maha teliti terhadap apa yang kamu kerjakan.”(Surah Al-Mu’minuun:11)


Dan memang benar, kematian sebenarnya mengajar kita untuk mengingati mati. Dengan persoalan cukupkah amalan aku selama ini. Kematian tidak menunggu kita. Bila-bila sahaja malaikat Izrail bertamu untuk mengambil nyawa manusia.


Al-Fatihah buat Allahyarham Adhameruddin. Semoga rohmu ditempatkan dalam kalangan orang yang beriman. Amin!

Jangan bersedih sahabat-sahabat. Allah lebih menyayanginya. Setiap yang ada pasti akan pergi. Hanya DIA yang tahu jika ini yang terbaik untuknya. Sama2 kita sedekahkah Al-Fatihah untuk arwah.



boleh baca kat sini..




wassalam

1 comment:

Nadzipah said...

al-fatihah..
moga roh Allahyarham dicucuri rahmat-NYA..moga dia ditempatkan dalam kalangan orang2 yg beriman..amin..

Blogger templates

About this blog

"Ya Allah bukakanlah pendengaran hatiku untuk mengingatiMu,kurniakanlah bagiku ketaatan kepadaMu dan ketaatan pada RasulMu serta beramal dengan kitabMu"....

Blogger news

Lilypie Angel and Memorial tickers

Cheeky Quotes

peringatan...~

sesaat matamu berkedip ingatlah ALLAH sedetik jantungmu berdegup ingatlah ALLAH sehalus budimu ditabur ingatlah ALLAH sekilas hatimu ditaut ingatlah ALLAH