Tuesday, July 26, 2011

sedetik menjelang Ramadan : menanti kedatanganmu

assalamu'alaikum wbt




apa khabar sahabat-sahabat sekalian? apa khabar iman kita hari ni? sejauh mana persiapan kita untuk mengunjungi madrasah Ramadan yang tinggal lagi beberapa hari? Ramadan yang kita tak tahu, mungkin adalah yang terakhir bagi kita.

bulan yang sering2 ditunggu dengan gandaan pahala yang berlipat ganda. Subhanallah. kalau ditanya, tak ada siapa yang tidak suka dengan kedatangan bulan Ramadan. semua tak sabar nak puasa. tapi adakah kita menyambut Ramadan ni hanya untuk syarat menyambut hari raya atau pun sebagai bulan tarbiyah yang boleh mendidik jiwa kita untuk menambahkan amal ibadah kepada Allah dan seterusnya untuk dipraktikkan dalam sebelas bulan selain bulan Ramadan?

tepuk dada tanya iman. kita berpuasa untuk apa. Rasulullah SAW pernah menyebut "apabila tibanya Ramadan, pintu syurga akan dibuka seluas-luasnya, pintu neraka akan ditutup serapat-rapatnya dan syaitan2 akan dibelenggu."
tiada siapa yang tidak inginkan pahala yang berlipat ganda.

sya'ban bakal meninggalkan kita. bulan yang penuh barakah bakal menemui kita. semoga Allah menjaga hati kita. dan semoga Allah menerima segala amal perbuatan kita. INSYA-ALLAH.

Wahai orang-orang yang beriman! Kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang yang dahulu daripada kamu, supaya kamu bertaqwa". (Al-Baqarah ayat:183)


"Setiap hamba yang berpuasa dijalan Allah, Allah akan menjauhkannya dari api neraka sejauh perjalanan tujuh puluh tahun".
(Bukhari-Muslim)


dipetik dari iluvislam:-

Ramadhan kembali menjelma lagi,
Terubat rindu di hati ini,

Rinduku pada solat Sunat Terawih,
Rasullullah Sallallahu 'Alaihi Wassalam bersabda:
"Sesiapa yang mendirikan sembahyang (Terawih) dalam bulan ramadhan dengan penuh keimanan dan mengharapkan keredhaan Allah, akan diampunkan segala dosa yang dilakukannya sebelum itu".

Rinduku pada taddarus Al-Quran,
Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wassalam bersabda:
"Tidak berkumpul suatu kaum pada mana-mana rumah Allah, mereka membaca
dan bertadarus Al-Qur'an, melainkan diturunkan kepada mereka ketenangan
(sakinah), diliputi rahmat, dikelilingi malaikat dan Allah menyebut mereka pada
para malaikat"

Rinduku pada malam Lailatul-Qadar,
"Sesiapa yang menghidupkan malam Lailatul Qadar dengan penuh keimanan dan mengharapkan pahala, maka diampunkan baginya dosa yang telah lepas dan sesiapa yang berpuasa di bulan Ramadhan dengan penuh keimanan dan mengharapkan pahala, maka diampunkan baginya dosa yang telah lepas." (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Rinduku pada segala-galanya di bulan ini..
Masih sempatkahku untuk menyempurnakan rindu itu,
Penuhilah hari-harinya dengan beribadat,
Kejarlah syurga dan jauhilah neraka,
Moga bahagia sepanjang hayat.

BERBUAT IBADAH DENGAN PENUH PENGHAYATAN,
AMALAN DIPERTINGKATKAN PAHALA DI GANDAKAN,
SINAR HIDAYAH SEPANJANG ZAMAN,
NERAKA DIJAUHI, SYURGA DIKEJARKAN.



wallahua'lam

wassalam

No comments:

Blogger templates

About this blog

"Ya Allah bukakanlah pendengaran hatiku untuk mengingatiMu,kurniakanlah bagiku ketaatan kepadaMu dan ketaatan pada RasulMu serta beramal dengan kitabMu"....

Blogger news

Lilypie Angel and Memorial tickers

Cheeky Quotes

peringatan...~

sesaat matamu berkedip ingatlah ALLAH sedetik jantungmu berdegup ingatlah ALLAH sehalus budimu ditabur ingatlah ALLAH sekilas hatimu ditaut ingatlah ALLAH