Tuesday, April 19, 2011

kenapa ambil mathematics?

salam a'laik....


ikuti perbualan ringkas saya bersama Ayah Su. oh ya, Ayah Su adalah suami kepada Mak Su, iaitu adik bongsu arwah we (ayah) :

Ayah Su : amik ape kat sana?
saya : Matematik.
Ayah Su: alang2 masuk uia, kenapa tak amik bahagian agama terus?
saya : hehehe (tak tau nak jwab apa). saya minat subjek maths ni Ayah Su. bab2 menghafal ni kurang sket. hohoho. (tapi dalam hati je la)
Ayah Su : sekarang ni pyh nak keje, kena sambung sampai phd la, baru senang.
saya : em, betul. (yang ni pun letih. hahaha) dalam hati jugak.
cakap betul2 maunya kena ketuk. hehehe.

kenapa saya amik Mathematics ye. can anybody tell me? hehehe. yes, i'll tell you, why i'm fell in love with maths.

masa sekolah, saya alah dengan Add Maths. maths yang satu lagi "kacang je". hahaha.
1st paper for Add Maths during form 4, saya fail. hehehe. apa lah. Add Maths pun fail. ngee!
dan trus bangkit, tak semestinya fail permulaan, akan fail selama-lamanya.
dan Alhamdulillah, result maintain and i got A for both.

angan2 saya nak amik Dentsitry, kat mana? eh, of course la kat UIA. hehehe. tapi result Bio saya memunahkan harapan. i got b. huhuhu.

terus masuk UIA dengan kos Physical Science dan sekarang 2nd year Student of Computational and Theoretical Science, IIUM kuantan campus.
belajar maths seronok. ye, sangat. lagi best dari subjek membaca.
ye, saya alah dengan subjek membaca.

buat mathematics, rilek je, sambil2 dengar lagu. best!
exercise jejari dengan menekan kalkulator. hehehe. seronok kot. hahaha.

"By learning electric and electronic you can become a mathematician",Prof. Kim Cheol Hwan (lecturer of SKKU)
betul ke. it might be yes and it might be no.
tapi bagi saya, not a real mathematician. maths students learn more detail.

"learning mathematics is fun. you can feel the beautiful of maths", Sister Hanim, Master Student, UIA Kuantan.

setakat ni saya tak nampak sepenuhnya di mana cantiknya maths tu. hehehe. but, i can feel some of them.

"budak maths ni dia je yang tau. orang lain tak tau", En Wan Zaidi. ye, my big brother. dengan dia lah saya belajar Advanced Calculus.

"Ape yang budak2 math fikir orang lain tak terfikir",Dr Jesni (lecturer of IIUM Kuantan)

"semua benda dalam dunia ni memerlukan nombor", Prof Dr Torla.

"the earlier mathematicians is great. they produced a lot of formulas, that will be used by everybody", Dr Ibrahim Shogar.

"mathematics students and engineering students are differ. (tengok cara intergration dengan limit infinity", Dr Pah Chin Hee.

by learning mathematics, i know everything about numbers. from definition to proving.

saya masih mencari kecantikan matematik itu. Insya-Allah.


~love numbers,enjoy counting,conquer maths..~

wallahua'lam

wassalam.

No comments:

Blogger templates

About this blog

"Ya Allah bukakanlah pendengaran hatiku untuk mengingatiMu,kurniakanlah bagiku ketaatan kepadaMu dan ketaatan pada RasulMu serta beramal dengan kitabMu"....

Blogger news

Lilypie Angel and Memorial tickers

peringatan...~

sesaat matamu berkedip ingatlah ALLAH sedetik jantungmu berdegup ingatlah ALLAH sehalus budimu ditabur ingatlah ALLAH sekilas hatimu ditaut ingatlah ALLAH