Wednesday, August 17, 2011

kuih paling cun : tepung bunga ^^

salam 'alaik



Alhamdulillah, hari ni dah masuk 17 Ramadan, hari yang mana al-quran diturunkan seperti mana firman Allah di dalam surah Al-Baqarah ayat 185 "bulan Ramadan adalah bulan yang didalamnya diturunkan al-quran, sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeza."

dan tak lupa juga hari ni tarikh berlakunya perang badar yang berlaku pada 17 Ramadan tahun ke-2 hijrah.

Alhamdulillah, tahun ni saya diberi peluang untuk berpuasa kat rumah, tanpa memikirkan pasal assignment, mahupun kuiz, mahupun nak pergi kelas pukul berapa hari ni. hehehe. dan berpuasa di rumah it adalah heaven. ^^

berterawikh di masjid. Subhanallah, dengar suara pak imam buat hati jadi tenang. sedap sungguh. tak tipu. sampai suatu hari tu saya tanya dengan ma, hak mana satu tok imam, sedapnye suara. hehehe. maka mak saya pun tunjuk lah dari kejauhan.

menu berbuka. saya adalah salah satu golongan yang "berpuasa nasi" ketika berbuka. nasi hanya menjadi juadah sahur sahaja. hehehe. jadi berusahalah mak saya buat kuih untuk menu berbuka, sebab saya tak makan nasi. hohoho. itu nikmatnya berbuka kat rumah.

"tepung bunga" adalah kuih kegemaran arwah ayah saya. masa beliau masih ada, hari2 ma buat tepung bunga untuk berbuka. dan pemberitahuan, ayah saya juga merupakan golongan "berpuasa nasi" juga masa berbuka. beliau hanya makan cendol sebagai menu utama. sekarang kuih bunga buat kalau time nak makan je.

dan semalam ma buat tepung bunga. hehehe. setakat ni cendol baru beli sekali. tapi saya dengar khabarnya, abang2 nun jauh di sana rindu nak makan cendol dan tepung bunga. jadi cepat-cepatlah berpulang ke rumah untuk berbuka puasa bersama. hehehe. i miss that moment.








ini lah dia tepung bunga. hahaha, saya tak tahu orang lain panggil apa. tapi rumah kami panggil tepung bunga. sedap! yummy. hehehe. maaf, gambar tak clear. yang kat atas tu tabur gula.^^


p/s: "sejambak bunga cinta" awak saya balas dengan "sepiring tepung bunga cinta." hehehe. nanti balik tahun depan kak ila buat. kuih ni "cun" masa bulan pose jah. ngee!





babai(^_*)

2 comments:

Nadzipah said...

hahaha....

Hantaran "Sejambak Bunga Cinta" dibalas "Sepiring Tepung Bunga Cinta"?

Hmmm...not bad la..tapi yang tak puas hati tu boleh tatap gambar je...huk3..nak rasa takleh...

Ok. Saya tunggu tahun depan ye! Insya-ALLAH, panjang umur...

hasnisyakila said...

ye why not kan?
hahahha...
ok next year kita wat ye^^

Blogger templates

About this blog

"Ya Allah bukakanlah pendengaran hatiku untuk mengingatiMu,kurniakanlah bagiku ketaatan kepadaMu dan ketaatan pada RasulMu serta beramal dengan kitabMu"....

Blogger news

Lilypie Angel and Memorial tickers

Cheeky Quotes

peringatan...~

sesaat matamu berkedip ingatlah ALLAH sedetik jantungmu berdegup ingatlah ALLAH sehalus budimu ditabur ingatlah ALLAH sekilas hatimu ditaut ingatlah ALLAH