Wednesday, August 17, 2011

tautan ukhuwah itu

salam 'alaik



semalam 16 Ramadan 1432H, saya berpeluang mengikuti majlis ilmu ibu-ibu (kecuali saya) di masjid. hehehe. sepatutnya semalam kami nak tadarus al-quran, tapi tak sempat. kami hanya bersolat sunat dhuha dan solat sunat hajat berjemaah bersama ustazah yang selalu bagi kuliah mingguan untuk ibu-ibu di masjid.

seronok jugak dengar para ibu-ibu berborak. saya gelak sorang-sorang. hahaha. jahat! macam-macam cerita ada, sementara nak tunggu ustazah datang.

lepas solat tu, ada sedikit perkongsian dengan ustazah (sebenarnya mereka tak panggil ustazah pun). peringatan dan perkongsian Ramadan. dah lebih separuh hari kita berpuasa.


"bulan puasa ni kena banyak istighfar, jangan dok cakap benda2 tak elok. kita puasa. puasa ni menahan, bukan sahaja makan dan minum, kena jaga mulut, jaga lidah dan jaga seluruh anggota badan daripada melakukan sesuatu yeng mendatangkan kemurkaan Allah.

setiap perkataan baik yang kita ucapkan Allah akan memberi ganjaran seperti kita menanam seribu pohon di syurga. kalau hari biasa, kita tanam satu pohon, tapi bulan Ramadan ni allah ganjarkan menjadi 1000 pohon. subahanallah.

kalau rasa nak marah tu, cepat istighfar, zikir, daripada kita dok cakap benda tak elok. ikut la anak cucu kita nak cakap apa. kalau mengantuk tu jangan berterawih. kita nak mencari keredhaan Allah, kalau solat dalam keadaan mengantuk macam nak khusyuk. terawih ni bererti rehat, kalau rasa mengantuk, berhenti dulu, baru sambung. solat terawih ni boleh kita tunaikan sepanjang malam sebelum masuk subuh. boleh kalau nak sambung kat rumah.

banyakkan berdoa dalam bulan puasa ni. 4 golongan yang tidak diterima doanya oleh Allah. orang yang syirik kepada Allah, derhaka kepada ibubapa, bergaduh dengans audara sendiri melebihi tiga dan orang yang minum arak. yang kita takut ni golongan ke-3, bergaduh lebih pada tiga hari. jadi, sama-sama lah kita bermaaf-maafan sesama kita.

jadi, setakat tu sahaja untuk perkongsian hari ni. sebelum tu, kita sama-sama bersalam sebelum balik. ikut sunnah Rasulullah bersalam deh. masa bersalam tu, tengok anak mata orang yang kita bersalam dan senyum, lepas tu pegang bahu, peluk dan cium pipi jangan cium hidung. wassalamua'laikum wbt."


kami buat bulatan dan bersalam. cumel kan. bersalam dengan ibu-ibu sekalian kecuali saya la (masih single tapi tak availble). ek? ye, sekarang ni "available" untuk Allah dan ibubapa. kan?
hehehe.


"mak Ngah halalkan semua, ye Syakila."
"maaf banyak2".

terharu saya mendengar kalimah tu daripada seorang tok guru la kita kata. Mak Ngah Yah adalah tok guru mengaji saya. beliau peluk saya dan berdoa. akhirnya menitis jugak air mata yang ditahan. terima kAsih atas segala ilmunya. semoga Allah sentiasa memberkati.

subhanallah, beruntung kepada sesiapa yang mengikuti majlis ilmu. setiap langkah kaki ke masjid dikira malaikat dengan niat kerana Allah. siapa yang tak nak pahala, siapa yang tak nak kebaikan. Alhamdulillah, ada pengisian rohani untuk ibu-ibu. semoga diteruskan sampai ke bila-bila. ada peluang saya jugak nak join. Insya-Allah. rugi tak pergi, masa bila lagi nak jumpa jiran2 sekampung.


setakat itu sahaja. hari ni dah masuk 17 Ramadan, hari di mana al-quran diturunkan dan juga peristiwa Perang Badar berlaku. sama-sama kita ambil ikitbar daripada perang badar yang menguji keimanan dan kekauatan manusia.






wassalam.

1 comment:

Nadzipah said...

bestnyer...rindu suasana macam tu..

memang betul. bila salam, sambil renung mata memang rasa la ukhuwah tu lebih erat terjalin. nak2 time tu kita dan dia sama2 minta maaf dan doakan antara satu sama lain..mengalir air mata..huhu..

rindu saat2 macam tu...

Blogger templates

About this blog

"Ya Allah bukakanlah pendengaran hatiku untuk mengingatiMu,kurniakanlah bagiku ketaatan kepadaMu dan ketaatan pada RasulMu serta beramal dengan kitabMu"....

Blogger news

Lilypie Angel and Memorial tickers

Cheeky Quotes

peringatan...~

sesaat matamu berkedip ingatlah ALLAH sedetik jantungmu berdegup ingatlah ALLAH sehalus budimu ditabur ingatlah ALLAH sekilas hatimu ditaut ingatlah ALLAH