Wednesday, October 31, 2012

Tomato second version



Assalamua'laikum wbt




Sudahkan anda menonton vedio pendek Tomato 2.0, sambungan Tomato 1.0?

Kalau sudah apa reaksi anda? Menusuk di kalbu bukan?Sememangnya itu video osem yang patut anda saksi kan.


 official poster;terbaik daripada ikhwah China :)


Yang jelasnya di sini, hidayah itu milik ALLAH yang mutlak. Tanpa hidayah ALLAH, manusia itu masih lagi terumbang-ambing dengan keseronokan dan keasyikan. Kalau kita lihat, kematian Nabil membuatkan Mazlan berubah 360 darjah. Jadi benarlah, kematian sentiasa mengekori kita di mana sahaja kita berada. Jadi apa tunggu lagi. Be ready to be called!

Masih ingat ayat-ayat cinta yang diucapkan Mazlan?


Kesudahan golongan yang kufur ingkar itu apabila sampai ajal maut kepada salah seorang di antara mereka, berkatalah ia: "Wahai Tuhanku, kembalikanlah daku (hidup semula di dunia) -

"Supaya aku mengerjakan amal-amal yang soleh dalam perkara-perkara yang telah aku tinggalkan". Tidak! Masakan dapat? Sesungguhnya perkataannya itu hanyalah kata-kata yang  ia sahaja yang mengatakannya, sedang di hadapan mereka ada alam barzakh (yang mereka tinggal tetap padanya) hingga hari mereka dibangkitkan semula (pada hari kiamat). 
[Surah Al-Mu'minuun : 99-100] 


Masa yang telah lalu tidak akan kembali walupun sesaat. Sama lah juga dengan janji ALLAH untuk tidak mengembalikan hamba-NYA semula ke dunia untuk menggantikan amalan-amalan yang telah lalu. Time is more precious than a million ringgit of diamond. Begitu juga dengan janji ALLAH kepada kita untuk tidak melewatkan atau mempercepatkan ajal walaupun sesaat. 


" Dan bagi tiap-tiap umat ada tempoh (yang telah ditetapkan) maka apabila datang tempohnya, tidak dapat mereka tundakan walau sesaatpun, dan tidak dapat pula mereka dahulukan."
[Al-A'raf:34]


Manusia itu mampu untuk berubah bukan? Tiada siapa yang mampu untuk merubah diri mereka sendiri melainkan diri sendiri yang melakukan anjakan paradigm itu. Itu lah yang disebut ALLAH dalam surah Ar-Ra’d ayat 11 yang bermaksud nasib sesuatu kaum itu tidak akan berubah melainkan mereka sendiri yang mengubahnya.
ALLAH ALLAH!

Kerana itulah maratib amal kita bermula dengan individu muslim. Inilah yang dilakukan oleh Rasulullah SAW yang membentuk peribadi-peribadi yang bakal mendokong dakwah Islam yang panjang dan berliku-liku ini. Berapa tahun diambil baginda untuk membentuk keimanan dalam diri sahabat supaya yang boleh membentuk kekuatan dan pengorbanan yang tinggi. Subhanallah!

Maratib amal? Ketertiban amal yang menjelaskan kepada kita akan keutamaan dalam melaksanakan amal.



Individu muslim. Satu tugas yang sangat berat untuk dipikul. Kerana segala-galanya bermula daripada seorang individu lalu berkembang dengan terbinanya baitul muslim dengan bertunjangkan sakinah, mawaddah dan rahmah. Dengan terbinanya baitul muslim, maka lahirlah masyarakat muslim yang terus berkembang menjadi kerajaan Islam, seterusnya negara Islam, khalifah Islam dan yang terakhir membentuk ustaziatul alam (yang mangamalkan Islam keseluruhan) untuk terus memimpin dengan Sistem Islam ke arah mendapatkan Syurga dan keredhaan Allah. 


Itulah dia 7 maratib amal yang sangat penting untuk kita semua. Apa yang dapat saya simpulkan di sini adalah tarbiyah (didikan) itu sendiri. Tarbiyah bukan segala-galanya, tapi segalanya bermula dengan tarbyah. Dengan tarbiyah manusia itu mampu untuk berubah .Dengan tarbiyah manusia itu mampu untuk mentarbiyah. Dengan tarbiyah manusia itu mampu untuk ditarbiyahkan, dengan tarbiyah juga manusia itu mampu untuk menimbulkan rasa yang mendorong  untuk melakukan sesuatu kebaikan. 

Akhir kata, untuk diri sendiri dan semua, ayuh semak kembali tarbiyah dzatiyyah (self tarbiyah) dalam diri kita. Bersama-sama kita bermuhasabah dan bermujahadah di university tarbiyah ini yang memerlukan pengorbanan dan kesabaran yang tinggi

Berkata Ibrahim bin Abi Ablah:

"Kita pulang dari jihad yang kecil (menghadapi musuh lahir) untuk menuju jihad yang besar (menghadapi musuh batin)"

 akhir kata : bermujahadah itu pahit kerana yakinlah syurga itu manis :)


Apabila seseorang dikehendaki ALLAH untuk menjadi baik, ALLAH akan memberi rezeki kepadanya berupa sahabat yang baik. Jika ia lupa, maka sahabat itu akan mengingatkan, dan jika ia ingat, maka sahabat itu akan menolongnya





Kehidupan ini adalah suatu perjuangan, 
yang tidak mungkin berpeluang walau sesaat untuk berpangku tangan 
kerana 'semaian' yang sempurna 
mampu membuahkan 'hasil' yang lumayan  :)


 Hanya kanak-kanak sahaja yang cuba menepis tangan kita yang membantunya, sedang dia masih bertatih. Tepuk dada tanya Iman :)







Nota 1: Habis satu paper hari ni.Alhamdulillah. Esok menyusul lagi satu, kemudian Khamis minggu depan pula. Insya-ALLAH. Doakan saya ;)
 

Nota 2: Selamat menonton Tomato 2.0 bagi yang belum menonntonnya.  Tomato 2.0, buat pertama kalinya saya menyentuh mengenai maratib amal, walaupun sering "diulang siar" dalam usrah :)



Wallahua'lam






2 comments:

Nadiah Sidek said...

akak tahu dah ada tomoto 2.0 beberapa hari lepas tapi belum tengok lagi

hasnisyakila said...

kak nadiah: kena tengok, sangat bermanfaat :)

Blogger templates

About this blog

"Ya Allah bukakanlah pendengaran hatiku untuk mengingatiMu,kurniakanlah bagiku ketaatan kepadaMu dan ketaatan pada RasulMu serta beramal dengan kitabMu"....

Blogger news

Lilypie Angel and Memorial tickers

Cheeky Quotes

peringatan...~

sesaat matamu berkedip ingatlah ALLAH sedetik jantungmu berdegup ingatlah ALLAH sehalus budimu ditabur ingatlah ALLAH sekilas hatimu ditaut ingatlah ALLAH