Thursday, March 28, 2013

Medan di hatiku

Assalamu'alaikum wbt






Alhamdulillah, Alhamdulillah, Thummalhamdulillah.
ALLAH memberi kesempatan untuk melihat dengan mata kepala sendiri kebesaran-NYA yang tiada bandingan.

23-27 Mac, saya bersama Ma dan 4 orang kakak akhirnya berjaya menghabiskan cuti kami di Medan, Indonesia. Hampir setahun kami plan, akhirnya ALLAH makbulkan juga doa kami untuk ke Medan. Sebaik-baik perancang, hanya ALLAH perancang yang terbaik.

Indonesia, apa yang ada dalam fikiran anda. seperti yang dilihat di sinetron TV Malaysia, begitu jugalah kehidupan mereka di sana. Bagi kita rakyat Malaysia yang saya kira masih mengikut peraturan agak sukar untuk mengadaptasikan diri dengan suasana di Indonesia.

Kalau kita di Malaysia contohnya, lampu merah berhenti. Tetapi di Indonesia belum tentu berhenti. Jalan raya sentiasa sibuk, berbalas-balas hon sesama mereka dan dengan selambanya memotong kereta di hadapan walau apa keadaan sekalipun. Saya nak lintas jalan pun tak yakin takut! walapun sedemikian, di Medan, jumlah kemalangan boleh dikatakan amat sedikit. Hebat bukan?

Ya, kerana di Indonesia, kereta-kereta tidak mempunyai insurans seperi mana kita di Malaysia. Maka, harusnya mereka berhati-hati daripada duit habis untuk membaiki kereta. Majority penduduk di Medan menggunakan Toyota Innova atau Avanja (baca Avanza). Tiada kereta Proton di sana.  Hehehe.

Melihat kepada cara hidup penduduk Indonesia khususnya di Medan, amat jauh bezanya dengan kita di Malaysia. Berhenti sahaja kereta untuk lampu isyarat, ramai menyerbu untuk menjual barang-barang seperti air, permainan, dan sebagainya. Kita di Malaysia tiada kan? Begitu juga di masjid, ramainya meminta-minta. Sehinggakan kasut pun harus ada yang jaga untuk memastikan tidak hilang dan juga demi sesuap nasi untuk penduduk di sana. Rp 1000 sebanyak mana sangat.

Betul la  apa yang dikatakan Mas Joko, Rp 10 000, kalau 10 000 di Malaysia bisa nikah kan?

Bisa Mas. Kamu mau? Hahaha





23 Mac, kami semua menaiki pesawat AK 1345 dari KL ke Medan yang hanya mengambil masa selama 1 jam sahaja. Tak sempat panas punggung pun atas pesawat. Hehehe.

Sampai sahaja di Lapangan Terbang Antarabangsa Polonia, Medan, kami disambut oleh tourist guide kami yang membahasakan dirinya Pak Ibrahim. Setelah itu, kami dibawa ke Madani Hotel Medan untuk check - in sebelum keluar untuk makan malam.

Makan malam nya di Rumah Makan Family, tidak jauh dari Madani Hotel. Malam tu, makan nasi padang originally from Indonesia. Okeylah, boleh diterima anak tekak. Hehehe.




 Pak Ibrahim. Lucu sekali beliau. Lawak bersahaja dan pantang mengenakan orang. Hahaha.

"Ini buk, mall nya ngak bisa pakai kasut"

kami: "bagusnya, jaga kebersihan"

Pak Ibrahim : Harusnya pakai duit buk bukan kasut.

Hahahah :")

Itu belum masuk lawak Mas Joko lagi.













di photokan oleh mas ganteng..Hahaha :P






Itulah dia sedikit permulaan masa sampai Medan hari tu. Lepas makan, pusing-pusing bandar Medan dan terus pulang ke hotel untuk beradu. Esoknya perlu melalui perjalanan panjang untuk ke Danau Toba bersama Sahril aka Mas Joko.






To be continued...........







Note: Ganteng nngak Pak Ibrahim. Hahahah. Bagus tu :")

8 comments:

Elegant Daisy said...

negara impian untuk dilawati. doakan musafir ni jugak. setakat ni belum ada rejeki. insyaAllah.

puteri medan.HAHA. said...

waaa..bile 'bunga2' saje berjln,terasa keseronokan anda2 semua.. ini sudah bikin jeless..nak g jugakkk,nak jumpe mas joko.. !!haha

hasnisyakila said...

musafir: Mudahmudahan...insha-ALLAH..



kak puteri ter: heheh nanti kita arrangekan ye..heheheh

Unknown said...

Salam.. Boleh beri contact tour guide tu x? Ok tak service dia.. Mahal tak caj dia..tq

Medan Tour Guide said...

Yg nak holiday ke medan, easy going and guaranted service. Call/whatsapp +6281269251222

Unknown said...

Saya Risna Susanti, saya menggunakan waktu ini untuk memperingatkan semua rekan-rekan saya Indonesia.Who yang terjadi di sekitar mencari pinjaman, Anda hanya harus berhati-hati. satu-satunya tempat dan perusahaan yang dapat menawarkan pinjaman adalah JOYCE ROLAND PINJAMAN PERUSAHAAN. Saya mendapat pinjaman saya dari mereka. Mereka adalah satu-satunya pemberi pinjaman yang sah di internet. Lainnya adalah semua pembohong, saya menghabiskan hampir $ 1000 di tangan palsu pemberi pinjaman. Tapi pinjaman kualitas memberi saya mimpi saya kembali. Ini adalah alamat email yang sebenarnya mereka: joycerolandloancompany@gmail.com sendiri email pribadi saya: risnasusanti247@gmail.com. Anda dapat berbicara dengan saya kapan saja Anda inginkan. Terima kasih semua untuk mendengarkan permintaan saya untuk saran.

hamzah saragih said...

4D3N MEDAN LAKE TOBA TOUR
(1Nite Parapat, 1 Nite Berastagi, 1 Nite Medan
--------------------------------------------------------------------
DAY 01 : ARRIVAL MEDAN – TEBING TINGGI – PARAPAT (L,D)
Arrival at Kuala Namu International Airport. After customs clearance, meet our representative and Tour Guide who will take you to start the tours by using tourist Coach or Van. Transfer to the local restaurant for lunch. Then, depart to Parapat-drive along the road which offers the endless view of Rubber and Oil Palms Plantations through the journey. Stop should be made at Pematang Siantar for shopping of local product such as Kacang Tumbuk “Ting Ting, Teng Teng”, Other snacks Etc. Arrived in Parapat then check in to hotel for overnight stay, the rest of the day is free on your own leisure. Dinner served at the local restaurant.

DAY 02 : PARAPAT – SAMOSIR ISLAND – BERASTAGI (B,L,D)
After breakfast at hotel, ready for Samosir island excursion by Boat to visits
Tomok village, to see the Tombs of The King Ompu Sidabutar & Shopping place. Ambarita village, to see the Traditional Batak village with ancient megalithic Furnitures. Return to Parapat for lunch at local restaurant. Afterwards proceed to Berastagi–a mountains resort with it’s refreshing weather and magnificent mountains scenery which has an abundance of Flowers, Vegetables and Fruits. En-route stops at Panorama Simarjarunjung hill (Sanitary stop),Sipiso-Piso waterfall. Arrived in Brastagi then to visit the Central Fruits Market (Shopping Place). Afternoon check in to hotel. The rest of the day is free on your own leisure. Dinner served at the hotel or local restaurant.

DAY 03 : BERASTAGI – MEDAN (B,L,D)
After breakfast, proceed on two hours down the hill to Medan. Visit Lumbini Park. Arrival in Medan then city sight seeing to visit a several points of interest such as the Maimoon Palace, Al-Matshun Grand mosque. After lunch at the local restaurant, and then proceed to the shopping areas as follow Danar Hadi Batik emperium and others whole Batik sellers in Medan, including to Pasar Ikan market and Malls. Afternoon check in to hotel for overnight stay. Dinner served at the local restaurant.

DAY 04 : HOTEL – AIRPORT (B)
After breakfast, free program before transfer to the airport for your flight home..END OF SERVICE





Thanks /Regards

HAMZAH SARAGIH Tour Guide Medan Sumatra Utara - Indonesia
Telp // WhatsApp : +6282160211106
Email : hamzahsaragih@ymail.com
Web : http://hamzahsaragih.blogspot.comFacebook : Hamzah Saragih Ym : Hamzah SaragihBB : 512113B1

Julfadly siagian MUHIBAH TOUR said...

Assalamualaikum
Fadly menyediakan pakej muslim berbaloi untuk perjalanan ke Medan danau Toba Brastagi.
Pakej sudah termasuk:
Hotel di Prapat
Hotel di Brastagi
Hotel di Medan
Sarapan pagi di hotel
Makan siang,malam
Tiket kapal ke Tomok dan tiket lawatan.
Transport yg bersih dan driver muslim,petrol.
Sila tanya call to whatsapp langsung+6281376455045.
Email:julfa julfadlysiagian@gmai

Blogger templates

About this blog

"Ya Allah bukakanlah pendengaran hatiku untuk mengingatiMu,kurniakanlah bagiku ketaatan kepadaMu dan ketaatan pada RasulMu serta beramal dengan kitabMu"....

Blogger news

Lilypie Angel and Memorial tickers

peringatan...~

sesaat matamu berkedip ingatlah ALLAH sedetik jantungmu berdegup ingatlah ALLAH sehalus budimu ditabur ingatlah ALLAH sekilas hatimu ditaut ingatlah ALLAH