Wednesday, January 12, 2011

"benkyou"

salam a'laik....



"benkyou"...Thanks to Siti Norhidayah...ada Nihongo vocabulary....sebab kadang2 i didn't understand certain words...hehehe....itu tajuk n3 saya kali ni...benkyou ialah study dalam bahasa Jepun....manakala dalam istilah Melayunya ialah belajar...hehehe....dalam Arabic pulak "Darasa"....ok, sesi belajar bahasa....cukup untuk itu!

Jika anda seorang pelajar, anda tahu betapa sukarnya. Anda mungkin tahu betapa banyak cabarannya. Dari menghadiri lecture, mengejar due date assignment, masuk kelas tutorial, join any discussion, sehinggalah di hari terkahir, shiken (exam) bagi setiap semester. Tak ada yang senang kan?

Macam saya, ni baru degree. Macam mana yang amik Master dan PhD. Amik pulak Mathematics je. Macam mana yang amik Medic, macam mana yang amik Engineering. Baru tahun dua. Macam mana tahun tiga, final year. Belajar pun kat Malaysia. Macam mana yang belajar kat oversea nu. Kalau ikut kan, kesusahan saya "benkyou" tak la sesusah orang lain belajar. Tapi mengikut pandangan masing2. Belajar, takde yang senang.

Masih jugak tak puas hati? Na'uzubillah.

Saya akui, tidak semudah menghafal abc, tidak sesenang mengingati lagu Simple Plan untuk memegang satu scroll yang membuktikan anda sudah melepasi tahap pengajian anda. Best bukan? Akan tetapi, banyak halangan yang datang dan pergi sepanjang kita belajar. Kalau belajar ni senang lagak macam tengok tv, mesti ramai jadik scientist kan. Hehehe.

Bohong kalau saya kata takde yang stress masa belajar. Soalan sama, masa sama, tapi dapat markah lain2. Apa kamu rasa. Riang gumbira kah? Tipu la kalau suka.Nak dapat dean's list, punya lah bersengkang mata kan? Kalau tak usaha tak dapat, melainkan miracle. Kalau tak dapat pun, jangan salahkan diri sendiri, kita dah berusaha. Mungkin Allah nak suruh kita usaha lagi. Bukan usaha setakat itu saja.

"Apabila engkau selesai sesuatu urusan, maka tetaplah bekerja keras untuk urusan yang lain pula." (Al-Insyirah : 7)

Dapat markah tinggi, pun kena usaha lagi. Tinggi sekarang tak semesti tinggi jugak akan datang. Rendah sekarang pun tak semestinya rendah jugak akan datang. Hidup ni kan macam roda, ada kala kita di atas, di bawah dan di atas semula. Oleh itu, redha dan syukur lah atas kehendak-NYA. Dia tahu yang terbaik untuk kita.

Saya tidak sehebat Albert Einstein dalam menghasilkan formula. Saya tidak sehebat Isaac Newton dengan teori Newton nya. Tidak terlawan dengan mereka2 seperti Al-Khwarizmi, Al-Razi dan yang lain2. Tetapi cukuplah menjadi hebat untuk diri sendiri walaupun tidak gah di mata orang lain.

We are as we think, don't bother others.
Our life is in our hands,no matter where we are, no matter what was happened in our life, we can change our life.
work hard, and then turn to Him.


Don't let's hear stand in the way of success.
How, in your darkest moment, the most fearful times,
when faced, became your bravest.
When feeling at your weakest you end up showing more strength,
when at your lowest are lifted above higher than you've ever been.



" Dan janganlah engkau menurut hawa nafsu, kerana yang demikian itu akan menyesatkan mu dari jalan Allah." (Surah Saad: 26)


~Pesanan Imam Shafie~

ilmu tidak diperolehi melainkan memiliki 6 perkara :-

  1. Kebijaksanaan
  2. Semangat
  3. Mengasingkan diri (dari khalayak ramai)
  4. Usaha keras
  5. Melalui petunjuk guru
  6. Sepanjang masa (dalam menuntut ilmu)

Semoga itu semua tergolong dalam diri kita. ameen! Insya-Allah.


wallahua'lam


wassalam.

2 comments:

himawari said...

hi3..kila,tq sbb memanfaatkan ilmu itu..hehe..nant blaja lg ek sikit2 bhs jepun..btw,good luck benkyou ;)

hasnisyakila said...

hahhaa....menarik22...
good luck jugak shiken....
wah..hehehe...

Blogger templates

About this blog

"Ya Allah bukakanlah pendengaran hatiku untuk mengingatiMu,kurniakanlah bagiku ketaatan kepadaMu dan ketaatan pada RasulMu serta beramal dengan kitabMu"....

Blogger news

Lilypie Angel and Memorial tickers

peringatan...~

sesaat matamu berkedip ingatlah ALLAH sedetik jantungmu berdegup ingatlah ALLAH sehalus budimu ditabur ingatlah ALLAH sekilas hatimu ditaut ingatlah ALLAH