Friday, September 30, 2011

uhibbukum fillah

salam 'alaik




2 minggu Ma di Kuantan. rasa macam kejap je. Ahad yang lepas kakak balik hantar. Ma pun kata lama sangat dah kat sini. tapi saya happy, sebab rasa dekat. hari tu lepas Ma balik rasa homesick pulak. T_____T

2 minggu Ma di Kuantan, saya dapat pakej berulang alik dari rumah ke kelas daripada kakak. oh, sungguh gembira di hati. tapi minggu pertama sahaja saya terima tawaran tu dek kerana assignment dah pun bertamu di minggu pertama tahun tiga.

beberapa bulan saya di rumah dengan Ma. puasa penuh di rumah tahun ni dengan Ma. Alhamdulillah. walaupun berdua tapi seronok. biarpun kadang2 saya sendiri mengalami kesukaran untuk ke mana-mana. bila mana rumah yang sunyi kembali riuh, Allah suka nya. tak tau nak cakap macam mana. tapi bila dah semua pergi sunyinya hanya Dia yang tahu.

2 tahun 1 bulan 8 minggu dan 2 hari saya telah kehilangan ayah tercinta. kehilangan sebelah kekuatan Ma yang mengubah segala-galanya.
bermula tarikh itu Ma dah jarang kat rumah. ke sana ke mari di rumah anak2 yang segenap negeri itu. tapi itu belum puas seperti berada di rumah sendiri, yang bebas untuk segenap perkara, terutamanya mudah untuk solat di masjid.

2 tahun 1 bulan 8 minggu dan 2 hari rumah saya bagaikan tiada penghuni. rumah yang bertingkat dua itu bagaikan kosong yang hanya diduduki 2 penghuni (masa saya bercuti). dan sekarang Ma berseorangan sambil di temani jiran (waktu malam je). abang2 dan kakak kalau balik pun weekend je. masing2 sibuk. yang jauh mahu pun yang dekat.

dan saat2 yang paling ditunggu-tunggu adalah bila masa semua orang berada di rumah. seronoknya. rumah penuh kembali. gelak- ketawa kedengaran semula, yang selama ini hanya kedengaran di tv sahaja.

sehingga ke saat ni, setinggi-tinggi syukur saya ucapkan kerana Allah telah mengurniakan saya keluarga yang bahagia. abang2 dan kakak2 yang bertanggungjawab yang tak pernah lupa untuk memberi.
kekuatan yang tak akan muncul dalam hidup saya jika tanpa mereka.

hanya satu yang sayan pinta di setiap doa-doa, semoga Allah memberi nikmat kesihatan yang baik untuk bonda tercinta dengan nikmat ibadah yang sempurna. semoga Allah melindunginya walau di mana sahaja berada. semoga Allah melindungi kami sekeluarga daripada kecelakaan. semoga Allah sentiasa menjaga dan menyatukan hati kami semua tanpa sebarang perpecahan.

saya seronok mempunyai ahli keluarga yang ramai. pemergian arwah we lebih mendekatkan kami semua. memang lah rapat tapi sekarang lebih daripada itu. setiap orang tahu apa tanggungjawab masing2.
itu yang kami lakukan di setiap perjumpaan keluarga, bermesyuarat tentang hal bersama, mengambil kata sepakat antara satu sama lain.

dan sungguh, hari keluarga itu mendekatkan kami semua. berkumpul di dalam satu rumah, solat berjemaah, bacaan yaasin untuk yang tiada, interaksi antara satu sama lain, yang bukan untuk di sia-sia kan, tetapi sebagai medium untuk mengukuhkan ukhuwah kami kerana Allah.
Dia yang mengurniakan segala-galanya untuk kita.


Ya Allah, kuatkanlah ukhuwah antara kami. jadikan kami hamba-hambaMu yang sentiasa bersyukur. satukanlah hati kami dan perkuatkanlah persudaraan ini. peliharalah kami daripada perbuatan mungkar. kurniakan kami kasih sayang dan cinta sesama kami hanya kerana-MU Ya Allah.


sebahagian kekuatan saya. may Allah bless all of you!


love u so much ^^


dearest brothers and sisters, i don't say this often but i love you. may Allah bless all of us. may He gives us strengthen in our ukhuwah.
let's us take the guidance from Allah and Rasulullah. we can face the world, we can make it through the night.


"dan dia Allah yang mempersatukan hati orang yang mereka (orang yang beriman)"
(Al-Anfal:63)




nota kaki :

planning untuk family day next year is otw. insya-Allah. mintak2 masa tu saya bukan tengah practical. kalau ikut jadual, masa cutI sekolah tahun depan saya tengah practical...:(
i miss the time that we were together...the precious moment in my life.

No comments:

Blogger templates

About this blog

"Ya Allah bukakanlah pendengaran hatiku untuk mengingatiMu,kurniakanlah bagiku ketaatan kepadaMu dan ketaatan pada RasulMu serta beramal dengan kitabMu"....

Blogger news

Lilypie Angel and Memorial tickers

Cheeky Quotes

peringatan...~

sesaat matamu berkedip ingatlah ALLAH sedetik jantungmu berdegup ingatlah ALLAH sehalus budimu ditabur ingatlah ALLAH sekilas hatimu ditaut ingatlah ALLAH