Sunday, June 20, 2010

masihku ingat: (4) : dedikasi buat ayah

assalamualaikum wbt...


dedikasi buat AYAH...~

AYAH,
Bagaikan baru semalam kau mengalunkan azan dan iqamah ke telingaku..
Bagaikan baru semalam kau mengajarkan aku menyebut nama ALLAH dan rasul-rasulnya…
Bagaikan baru semalam kau menepuk bahuku memberi kata-kata semangat..
Bagaikan baru semalam kau menegur akan kesalahanku….
Teguran yang membuatkan aku lebih berwaspada kelak…

AYAH,
terasa bagaikan semalam kau mengusap rambutku..
terasa bagaikan semalam kau mengucup dahiku…
terasa bagaikan semalam aku memelukmu erat…
terasa bagaikan semalam aku mencium tanganmu…
terasa bagaikan semalam semua itu berlaku...
alangkah indah waktu itu....

AYAH,
Terasa bagaikan semalam aku melihat wajah lesumu...
Yang mengundang resah buat semua...
Bagaikan terdengar suaramu menahan sakit..
Bagaikan terdengar suaramu meminta seteguk air…
Bagaikan terdengar batukan kecilmu…
Bagaikan terdengar suaramu berbicara…
Yang membuatkan aku merasai kau masih bersamaku…

AYAH,
Seakan tidak percaya kau sudah tiada lagi
Seakan tidak percaya kau sudah meninggalkan kami…
Terasa bagaikan semalam aku melihat wajahmu
Diselimuti kain dengan jasad tanpa nyawa…
Terasa bagaikan semalam aku melihat jasadmu diangkat….
Diangkat untuk dikafankan…
Diangkat untuk dikebumikan….
Terasa bagaikan semalam aku mengalami semua itu..

AYAH,
Terasa bagaikan engkau masih bersamaku…
Menemaniku setiap waktu dan setiap ketika….
Terasa bagaikan engkau masih berada di sisiku
Memberi kata-kata semangat untuk kuterus melangkah ke hadapan…
Namun itu hanyalah perasaan kecilku yang sentiasa merinduimu..
Pada segenap waktu dan ketika…

AYAH,
Doaku tidak pernah padam untukmu..
Bacaan ayat-ayat suci quran tidak pernah terhenti buatmu
Itu sahaja yang mampu aku lakukan sebagai seorang anak..
Sebagai seorang insan yang ditinggalkan…
Untuk bekalan tambahan buatmu disana..
Semoga kau tenang disana…
Semoga kau ditempatkan dalam kalangan orang-orang beriman…

AYAH,
Sesungguhnya aku sentiasa merinduimu….
Seringkali aku mengalirkan air mata tatkala menatap gambar-gambarmu….
Teringat kembali detik-detik kita bersama sepanjang hayatmu….
Semua itu tidak akan pernah terpadam dibenak fikiranku…
Hanya itu yang mampu aku lakukan sebagai membendung perasaan rindu terhadapmu
WAHAI AYAH…


~istimewa buat pengunjung-pengunjung blog ini terutamanya buat abang-abang dan kakak-kakak tercinta...~

tak lupa juga untuk mengucapkan HAPPY FATHER'S DAY buat abang-abang, abang-abang ipar dan juga buat insan-insan yang bakal atau sudah bergelar seorang AYAH...Sesungguhnya "YOU ARE A DAD,YOU ARE A HERO."

Sabda Rasulullah SAW..:“Setiap kalian adalah pemimpin dan tiap kalian akan ditanya atau dimintai tanggung jawab tentang apa yg dipimpinnya.”

wallahua'lam...

wassalam....

No comments:

Blogger templates

About this blog

"Ya Allah bukakanlah pendengaran hatiku untuk mengingatiMu,kurniakanlah bagiku ketaatan kepadaMu dan ketaatan pada RasulMu serta beramal dengan kitabMu"....

Blogger news

Lilypie Angel and Memorial tickers

peringatan...~

sesaat matamu berkedip ingatlah ALLAH sedetik jantungmu berdegup ingatlah ALLAH sehalus budimu ditabur ingatlah ALLAH sekilas hatimu ditaut ingatlah ALLAH