Sunday, April 18, 2010

“Summer” Malaysia….

assalamualaikum wbt....

Rasanya semua dah tahu,Negara kita sekarang tengah mengalami summer…ehhee…geli lidah nak sebut…huhu…

Sememangnya sekarang ni memang panas…kat negeri mane2 pon panas mencapai tahap 38 Celsius….panaskan….huhu…..kalau jemur baju cepat je kering…so,silalah basuh baju hari2 ye..hehe…nak keluar rumah pon jadi malas….puteri lilin la katakan….ye la tu…tapi keluar gak….tak kan terperap 24 jam kat rumah….takla macam orang tu asik dalam rumah je…huu…

Musim2 panas ni memberi kesan pada tanaman…contoh utama padi….majority jiran2 saya ni menanam padi…..mak dan arwah ayah juga dulu..tapi sekarang tak la,dah kaya,selepas arwah meninggal…dan sekarang padi2 tu tak menjadi sangat…katanya takde air….so,mereka tak dapat merasa hasil padi sebagaimana tahun2 yang lepas la….semoga ada hikmah disebaliknya…

walaupun kemarau sekang ni, ada jugak orang nak tanam tembikai, mudah-mudahan berhasil la, kalau tak nanti nenek saya tak berselera nak makan sebab tak de tembikai….tembikai ialah makanan kegemaran beliau…hehee….

Sebut panas ni, nenek saya sentiasa ada air di sebelahnya…air kan bagus untuk penyejukan, jadi dengan adanya air tu sejukla rasa cam dalam aircond..heh…tapi saya rasa bukan cuaca yang sebabkan dia panas, tapi panas sebab sentiasa berselimut..haha…nak mintak pasang aircond la tu..hehe…boleh

Sekarang ni pukul 9 pagi dah rasa panas….kalau tengahari lagilah…rasa nak dok dalam bilik air je…main air….rasa nak mandi selalu je…wangi la...eh,mana boleh,kena jimat air,kan musim panas ni…nanti habis plak shower foam…hahaa…kalau kat umah saya bahagian dapur kalau tengahari memang rasa panas…dok kat ruang tamu okey sket…sebab ade aircond…..:-P

Hari tu keluar jalan2 di kota bharu jumpa kawan…cuaca memang panas…tapi ramai je orang keluar jalan2…hehe…kayalah orang jual air time ni…masa nak naik bus punya la ramai umat orang….berebut2 nak naik bus…nak ceritanya bus tu memang lawa agak la buruk…aircond rosak…so,anda semua boleh bayang la…manusia ramai…macam tin sardine…dan segala bau wangi tu ada…panas dan tak selesa…pastu kena berdiri dari kota bharu sampai umah…best oooo….:D

So, musim2 panas ni kena lah jaga kesihatan diri…elakkan keluar rumah dengan kerap…kalau nak keluar apa salahnya…bawak payung kalau boleh…sediakan payung sebelum hujan…yang paling penting kena banyak minum air masak…at least 8 gelas satu hari….kan air tu penting untuk badan kita…tak makan 2 3 hari macam saya takpe…tapi kalau tak minum…anda boleh try buat….selamat mencuba…(^-*)


Semua tu adalah satu ujian dari Allah untuk menguji iman hamba-hamba-Nya…mampukah hamba-hamba-Nya bersabar ketika ditimpa musibah dan ingatkah kita pada Allah di saat2 genting?Allah tidak membebankan kita melebihi kemampuan kita

Firman Allah..

Setiap kesusahan ada kesenangan….(Surah Al-Insyirah:5-6)


wassalam...

1 comment:

munirah said...

lawak la post kali ni...
sape la jadi puteri lilin yu yer?
tp kak dgr, ari2 org tu gi kb...
ari ni kuar lagi...

Blogger templates

About this blog

"Ya Allah bukakanlah pendengaran hatiku untuk mengingatiMu,kurniakanlah bagiku ketaatan kepadaMu dan ketaatan pada RasulMu serta beramal dengan kitabMu"....

Blogger news

Lilypie Angel and Memorial tickers

Cheeky Quotes

peringatan...~

sesaat matamu berkedip ingatlah ALLAH sedetik jantungmu berdegup ingatlah ALLAH sehalus budimu ditabur ingatlah ALLAH sekilas hatimu ditaut ingatlah ALLAH