Saturday, August 21, 2010

Masih kuingat (8) : ~21082009-21082010~

assalamualaikum wbt.....


AL-FATIHAH buat arwah ayahanda tercinta...genap setahun pemergianmu hari ni...bersamaan 11 RAMADHAN 1431H....



Genap setahun kau pergi meninggalkan kami,

Pemergianmu yang memberikan seribu kenangan kita bersama,

Genap setahun aku kehilangan seorang ayah,

Setahun sudah tanpa kasih seorang ayah,

Setahun sudah tanpa sentuhan semangat seorang ayah,

Setahun sudah tanpa gelak ketawa seorang ayah,

Setahun sudah aku merinduimu,


Seringkali air mataku jatuh tatkala melihat gambar-gambarmu,

Gambar yang menjadi kenangan buat anak-anakmu,

Gambar yang menggantikan perasaan rindu anak-anakmu,

Itu sahaja yang mampu kami lakukan,

Disamping doa buatmu yang tidak pernah putus dari bibir,


Peristiwa setahun lalu terus berputar di fikiranku,

Terbayang wajahmu menahan sakit,

Teringat detik-detikku menemanimu,

Betapa aku tidak sanggup untuk melihat keadaanmu ketika itu,


teringat kembali detik-detik kau dikafankan,

menunggu kepulangan anak-anak dan cucu-cucumu,

untuk melihatmu buat kali terakhir,

untuk mencium dahi mu buat kali terakhir,

bagaikan terbayang jasadmu diangkat semasa meninggalkan rumah,

sebagai tempat yang meninggalkan memori-memori indah kita bersama,

bagaikan terbayang jasadmu diangkat untuk dikebumikan,

bagaikan masih terbayang jasadmu di ruang itu,


seperti aku terdengar esakan yang mengiringi pemergianmu,

terbayang kesedihan yang kami lalui setahun yang lalu,

terbayang gugurnya air mataku tatkala menatap wajahmu yang tak bernyawa itu,

terbayang gugurnya air mataku diwaktu mencium dahimu buat kali terakhir,

terbayang gugurnya air mataku di saat jasadmu diangkat,

terbayang gugurnya air mataku diwaktu pertama kali menziarahi pusaramu,

terbayang gugurnya air mataku dipagi hari raya pertama tanpamu disisi,

bagaikan ia terus melekat di fikiranku,

begitu sukar untukku melupakan semua itu.


Walaupun setahun sudah kau menyambut panggilan ilahi,

Tak pernah sedikit pun aku melupaimu,

Rinduku untuk mencium tanganmu,

Rinduku untuk memelukmu,

Rinduku untuk menatap wajahmu,

Rinduku untuk mendengar suaramu,

Rinduku untuk terus bersamamu,

Terubat rinduku dikala aku membaca ayat-ayat suci buatmu,

Terubat jua rinduku apabila melihat gambar-gambar kita bersama,


Tidak dapat dinafikan,

Diriku sungguh merinduimu wahai ayah,

Tak terucap oleh kata-kataku kerinduan untuk bersamamu,

Namun hanya ALLAH yang menentukan segala-galanya,

Semoga kau tenang di sana,

Semoga kau ditempatkan dalam kalangan orang-orang beriman,


Terima kasih ayahku kerana telah mendidikku,

Akan kuingat kembali segala tunjuk ajarmu,

Akan ku kenang kembali segala nasihat-nasihatmu,

Sebagai panduanku pada masa kelak,

Terima kasih ayahku atas segala pengorbananmu,


Terima kasih YA ALLAH kerana kau mengurniakan aku seorang ayah yang baik,

Terima kasih YA ALLAH kerana meminjamkan aku kasih seorang ayah,

yang tak mungkin dapat aku lupakan sampai ke bila-bila.


~Bahagianya hatiku,nikmatnya hidupku dengan sentuhan kasih seorang ayah selama 20 tahun…~



....Ayah saya….

Banyak yang boleh diungkapkan mengenai ayah saya…beliau seorang yang tegas dalam mendidik anak2….walaupun kadangkala sifat tegasnya tidak ditunjukkan…namun dari sudut hatinya,beliau mahukan yang terbaik untuk anak-anaknya….

Ayah dahulu seorang guru…ya mungkin kerjayanya yang membuatkan beliau agak tegas dalam mendidik kami adik beradik…mengikut bekas cikgu dulu,beliau kata ayah sangat garang bila mana tak ingat sifir....hehehe....ok jugak kan?

dimarahi atas sebab2 tertentu adalah perkara biasa…yang mana mampu mengingatkan kami supaya tidak mengulangi lagi perkara tersebut….masa kecik2 dulu,kami dititikberatkan untuk mengaji quran dan….kalau tak pegi mengaji memang confirm kena marah….

Jadi tidak hairanlah jika sebahagian kakak2 dan abang2 saya memilih guru sebagai kerjaya mereka selain jurutera dan pensyarah….dari sudut hati beliau,nak juga salah seorang anaknya memilih kerjaya doctor,tapi itu semua tidak menarik minat…cukuplah dengan bermenantukan seorang Dr Fariza dan Prof Kamariah….manalah tahu rezeki cucu-cucumu kelak..Insya-Allah….

Alhamdulillah,berkat kesabaran arwah ayah dan juga bonda tercinta, semua abang2 dan kakak2 semuanya sudah memegang jawatan dalam bidang masing2….yang tinggal hanya kami berdua yakni saya dan kakak…beliau baru sahaja tamat belajar dan sedang menunggu untuk berkhidmat…dekat rumah pun sunyi takde orang....riuh bila masa cuti sekolah saja....boleh dengar suara anak2 kecil berteriak masa bergaduh sesama mereka....(^-*)

pernah sekali singgah di kedai milik kawan kepada arwah ayah...beliau cakap "tenang ayah pergi..anak2 dia dah berjaya semuanya...kalau pak cik takde sekarang,susah la...anak2 kecik lagi."...dan saya...diam seribu bahasa...takde komen...hanya memandangnya dengan pandangan kosong....

ALLAH dah tetapkan atas apa yang berlaku ke atas kita..siapalah kita untuk menidakkan.....


firman ALLAH dalam SURAH AL-A'RAF' ayat 34 :

"setiap manusia mempunyai ajal....Apabila ajalnya tiba,mereka tidak dapat meminta penundaan atau mempercepatkan walaupun sesaat."



i miss you damn much my father!!!!


wassalam


3 comments:

Raihan Asimoni said...

dearie...sdeyhhh sangat bace ur entry...aku takot nk mengalami bnde ni..
tp mati tu pasti..org yg kte sayang akan pergi jua satu hari nanti..

i know u r strong..
smile like alwaz..
Allah bg ujian kpd yg mampu je...
kamu mampu mengharungi ujian ni..
smoga arwah ayahmu sentiasa dicucuri rahmat..amiiinnnn

al-fatihah..

nurynweida said...

kilah...kuatkan semangat..ayah kila mesti bangga dapat anak cam kila...sama2 kita doakan supaya rohnya tenang disana..insyaALLAH

hasnisyakila said...

tq sahabat-sahabat...~

Blogger templates

About this blog

"Ya Allah bukakanlah pendengaran hatiku untuk mengingatiMu,kurniakanlah bagiku ketaatan kepadaMu dan ketaatan pada RasulMu serta beramal dengan kitabMu"....

Blogger news

Lilypie Angel and Memorial tickers

Cheeky Quotes

peringatan...~

sesaat matamu berkedip ingatlah ALLAH sedetik jantungmu berdegup ingatlah ALLAH sehalus budimu ditabur ingatlah ALLAH sekilas hatimu ditaut ingatlah ALLAH